Toyotaverkstadens service

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Toyotaverkstadens service

Inlägg av no-one-else »

Är ganska nyligen ägare till en Corolla -03. Några killar på jobbet påstår att just Toyotaverkstäderna kan byta div. delar som är utslitna, typ i framvagnen och liknande, vid normal service, utan att ta betalt för det? Anledningen skulle vara att Toyota vill ligga kvar högt på listan över mer eller mindre felfria bilar hos Bilprovningen. Kan det ligga någon sanning i detta påstående? Jämför man med Peugeot och Renault t.ex. så är deras statistik dålig och det skulle bero på att deras grejer är kanske lika dåliga men även på att deras serviceverkstäder inte byter på samma sätt.
Vad tror ni?
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: Toyotaverkstadens service

Inlägg av Henrik »

Så långt tror jag inte de skulle gå...
Men de erbjuder ju förbesiktning, vet ej om det kostar eller inte. Oavsett om det kostar eller inte är det en bra lösning för både toyota och konsumenten. Toyota skapar tillfälle till merförsäljning, och kunden får en trafiksäker bil, och slipper åka in på efterkontroll hos sbp
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyotaverkstadens service

Inlägg av PierreW »

Haha, ja har under dom 7 åren ja va på toyota aldrig hört talas om något sådant. Däremot erbjuds kunder med bilar äldre än X antal år en förbesiktning för 200kr och då får man en rabatt-check på 300kr att utnyttja vid exempelvis nästa service eller reparation. Så ja kan till 99,9% säga att de är nog just ett påstående.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Toyotaverkstadens service

Inlägg av fredrik mkIII »

jag försöker alltid att fixa småsaker gratis vid service för att kunden ska bli mer nöjd.
men man byter ju aldrig delar utan att ta betalt. det går ju inte an.

vanliga fixa till saker är ju plastkåpor under front som lossar i tid och otid på vissa modeller.
det är ju lite olika beroende på hur mycket tid man har över. har man inte tid till något så blir det ju bara en ren och skär service ;)

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyotaverkstadens service

Inlägg av PierreW »

fredrik mkIII skrev:jag försöker alltid att fixa småsaker gratis vid service för att kunden ska bli mer nöjd.
men man byter ju aldrig delar utan att ta betalt. det går ju inte an.

vanliga fixa till saker är ju plastkåpor under front som lossar i tid och otid på vissa modeller.
det är ju lite olika beroende på hur mycket tid man har över. har man inte tid till något så blir det ju bara en ren och skär service ;)

mvh fredrik
Ja självklart försöker man ju göra de där lilla extra o fixa till småsaker man hittar om tiden finnes. Grejen var nog mer att han menade att toyota byter rutinmässigt ut saker utan ägarnas vetskap på bilarna för att de skall gå prickfritt igenom besiktningen och därmed ha ett bra rykte.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyotaverkstadens service

Inlägg av Glenn »

jag tror det är nåt löst rykte startat av folk med komplex för att "deras" bilmärke prenumererar på bottenplatserna på de där listorna.

Sen har jag fått ett sånt där erbjudande om förbesiktning EN gång hitills.. så det verkar ju inte direkt vara konsekvent.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Emman
Inlägg: 180
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:55:57
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 8
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige
Ort: söder, sthlm

Re: Toyotaverkstadens service

Inlägg av Emman »

jag har jobbat på toyota i två år å skulle inte påstå att det går till så. det jag kan tänka mig menas är att om bilen får onormala slitage som inte "ska" uppkomma under tiden bilen har nybilsgaranti så byts dessa. men har man uppenbart orsakat slitaget själv genom felaktigt användande eller dyligt får kunden vackert betala själv.
vid normal körning ska tex inte en koppling vara slut efter 3 år... en sån kan alltså bytas på garanti då... som ett exempel
Före detta TCS räv

...numera billös med SL kort..
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Toyotaverkstadens service

Inlägg av Woffot »

Jag har hört att man i själva verket skickar med ett par små japaner under huven på varje såld Toyota som tar hand om allt småfix utan att kunden märker det.
Användarens profilbild
Dalju
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 14 mar 2009, 11:19:06
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2004
PostOrt: Kristianstad
Land (Country): Sverige
Ort: Kristianstad

Re: Toyotaverkstadens service

Inlägg av Dalju »

Woffot skrev:Jag har hört att man i själva verket skickar med ett par små japaner under huven på varje såld Toyota som tar hand om allt småfix utan att kunden märker det.
Hmm, de måste jobba tyst för jag har minsann inte inte sett till några. Men där finns plats för ett par japaner så jag ska hålla ögonen öppna :D
/David Ljungkvist
Corolla 1,6 - Inte snabb, men snygg
Skriv svar