BROMSOK/CAT CELICA

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mama
Bilmodell: celica
Årsmodell: 2000

BROMSOK/CAT CELICA

Inlägg av mama »

HJÄLP!!

Celica 1.8 t23 2000

Var får man tag på nya bromsok v bak,
och en ny cat till celican för ett hyffsat
pris.
tacksam för svar ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: BROMSOK/CAT CELICA

Inlägg av Glenn »

har du kollat med toyota ang bromsoket ? ..toyota kan vara riktigt biliga på just bromsdelar, jag tror det är en medveten strategi.. fast behöver du verkligen ett nytt ok ? vad är det för fel på det gamla ? oftast kan dom renoveras till en billigare peng.

katten kan man ju alltid köpa en universal och meckla dit, annars skroten då..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mama

Inlägg av mama »

tack för svaret

Nä har inte kollat med toyota ang oket, tfg att dom var
svindyra eftersom dom tog 10.500 för en cat :o
blir nog en univarsal cat som svetsas dit eller har du andra förslag
på var jag kann köpa en bra cat som funkar till celican.
Bromsoket sa dom på mekonomen verkstaden att det kärvade och
behövde bytas när jag var inne å bytte bromsbackar men han fixade det
tydligen så det inte var akut.
Vet du nägon som renoverar ok??

MVH
mama
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Jag lät "Broms och toppservice" i segeltorp renovera mitt framok, eller ja, snarare dom fick pressa ur kolvarna och göra rent det, så bytte jag själv kolvar och alla packningar.. (felet var att två kolvar hade fastnat, REJÄLT..)

http://www.bromsotopp.se/

Vet inte om dom är billigast eller bäst, men dom var väldigt trevliga och fixade det medans jag väntade. (Dessutom fick jag det tokbilligt efterssom han
som gjorde det glömde starta timdebiteringsklockan och höftade till med 200:- för jobbet sen :) )

Om det bara kärvar så brukar det ju inte vara nåt större problem, byta kolvar och ev hona loppen, och ny packningssats då.

Till min ST205 kostade kolvarna 98:- styck och packningssatsen ca 200:-, och då är den för två fyrkolovsok, inkl allt, till och med bromsfettet. (dessutom hade dessa delar nån specialstatus så dom kom hela vägen från japan (jag var den första som beställde i sverige, som vanligt..) på typ två eller om det var tre dagar, och det stod bara på japanska på förpackningen :)

Toyotas priser är märkliga över lag, vissa delar kan vara tokbilliga, andra snordyra.. typ plastbiten på A-stolpen på ST205 som kostar över 700:-,
eller lampan till elbakruteknappen som kostar 70:-..

Ang katten så kan man väl egentligens vetsa dit vad som helst som får plats fysiskt, men eklast är ju om man kan hitta en beggad.. med riktig tur är det väl nån här som har en liggandes.. annars universal.

Jag skulle då inte betala 10 lock för en original iaf..

Är du säker på att katten är dålig förresten ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

mama

Inlägg av mama »

Hej Glenn

Tack för svaret

Var köpte du delarna till bromsoken?
Beg cat är det bra eller ska man sattsa på en
univeraskat vet inte om katen är dålig var ju inne på mekonomen
verkstad o kollade alla värden inkl avgasv. allting ok men när jag kört 3 mil
tändes mortorlampan igen kollade lambdavärden ok insugtemp ok samt alla andra
värden ok
Tack för svaren
Användarens profilbild
Glenn
Super User

Inlägg av Glenn »

Jag köpte från lokala toyotahandlaren, ringde och beställde och hämtade efter några dagar när grejerna var hemma.

Hmm, svårt att säga vad motorlampan berodde på, har du läst ut felkoder ? antar att man måste göra det med dator eller går det att göra "för hand" som med äldre celica ?

Är avgasvärdena okej så skulle jag ju inte byta katt i första taget, om nu din felkod tyder på det skulle jag först misstänka sensorer ifall nu avgasvärdena är bra.. är dom "lagliga men på gränsen" är det ju en annan sak förstås.

Vet inte exakt hur det funkar på celican, på vissa bilar sitter det ju en sensor innan katten och en efter just för att kolla att den fungerar.. (VAG kör väl mycket med det tror jag ?)

mama

Inlägg av mama »

sitter en sensor innan o en efter katen har kollat på verkstan alla värden
ok men lampan tänds i alla fall o varnar för po420 dvs fel på cat :?
inte helt lätt
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Det betyder inte bara fel på katten. Det kan även vara sensorerna den använder för att mäta skillnaden som det är fel på, eller kablaget till dessa. Det är också tänkbart att motorn får en märkligt varierande bränsle/luftblandning. Det är (tydligen) nämligen hastiga variationer i värdet mellan de båda sensorerna den mäter.
mama

Inlägg av mama »

mätt upp späningen mellan lambdasonderna
ligger helt ok.
Enda konstiga jag hittar är att tändstiften var väldigt
ljusa tyder väll på en klen blandning eller :?
mama

Inlägg av mama »

tack för innläggen
lambdan bakomkatten var kass
Nya bromsok fixas genom Autoexperten 1700:-
samt nya hjulllager bak för 2200:- någon
som vet var jag kan fixa ett bätter pris??
Tack för innläggen

MVH
mama
Skriv svar