Jag var och tankade på Jet (Älvsjö) i Torsdagskväll.
Kör ut från macken, ca. 50 m och när jag ger gaspådrag så börjar motorn att hoppa. Stannar till, stänger av motorn och startar den igen. Tycker tomgången svajar lite och ger gas igen och märker att motorn hoppar likadant som innan tills jag kommer upp på ca. 2000 varv. Kör 200m till, stannar till vid sidan av vägen igen, öppnar motorhuven, kliver ur och ser att motorn vibrerar och hostar lite lätt. Lyssnar från avgasröret och det låter som en "orkeslös V8" och luktar oförbränt bränsle.
Ringer en kompis som hjälper mig bogsera hem bilen då jag blivit avrådd av flera att inte köra hem bilen själv, även fast det bara är 3 km pga. att katten och lambdasonden kan ta stryk (Varför ta risken?).
Min gissning är att antingen går den inte på alla cylindrarna eller så har jag fått fel bränsle i tanken. (jag har tankat 95 men det ska vara om tankbilen fyllt på fel bränsle i fel rör).
Dagen efter kommer min mammas sambo förbi som är gammal toyotamek. Jag startar upp bilen och motorn går perfekt. Märker ingenting vid gaspådrag och vi beslutar för att köra en sväng.
Efter ca. 1½ har motorn blivit varm, tempmätaren har gått upp och ställt sig halvvägs på sitt vanliga ställe och jag ska åka iväg från ett rödljus då samma sak händer med motorn...
Den beter sig orkeslöst och bilen hoppar (precis som förut) när jag hittar dragläge och ger gaspådrag från 850 varv/min upp till ca. 2000 varv/minut då detta inte märks lika tydligt. Jag kör hem bilen igen (500m) och motorn beter sig likadant hela vägen.
Övrig info:
Jag räknade ut att efter tankningen på Jet så hade jag:
12 liter bensin i tanken.
24 liter (300:- / 12,47) tankade jag för.
Alltså 1/3 bensin och 2/3 okänt bränsle...
Kollat:
* Tanklocket sitter som det skall
* Kontrollerat så givaren i luftfilterburken sitter i
* Samtliga tändhattar och tändkablar så tom sitter som dom skall
Ska kolla:
* Bränslet i tanken
* Gasspjället så inte den där kända smutsranden finns där och hindrar spjället från att stänga sig. (är inte detta ett känt problem på en annan motortyp?)
* Tändstiften, se om någon är skitig eller skiljer sig från dom andra
Vad tror ni kan vara fel och vad bör jag mer kolla? Är lite orolig