Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Celica st182: Motorn har gått sönder - Problemet tillbaka!

Inlägg av Fnys »

Tråkig historia:
Jag var och tankade på Jet (Älvsjö) i Torsdagskväll.
Kör ut från macken, ca. 50 m och när jag ger gaspådrag så börjar motorn att hoppa. Stannar till, stänger av motorn och startar den igen. Tycker tomgången svajar lite och ger gas igen och märker att motorn hoppar likadant som innan tills jag kommer upp på ca. 2000 varv. Kör 200m till, stannar till vid sidan av vägen igen, öppnar motorhuven, kliver ur och ser att motorn vibrerar och hostar lite lätt. Lyssnar från avgasröret och det låter som en "orkeslös V8" och luktar oförbränt bränsle.

Ringer en kompis som hjälper mig bogsera hem bilen då jag blivit avrådd av flera att inte köra hem bilen själv, även fast det bara är 3 km pga. att katten och lambdasonden kan ta stryk (Varför ta risken?).

Min gissning är att antingen går den inte på alla cylindrarna eller så har jag fått fel bränsle i tanken. (jag har tankat 95 men det ska vara om tankbilen fyllt på fel bränsle i fel rör).

Dagen efter kommer min mammas sambo förbi som är gammal toyotamek. Jag startar upp bilen och motorn går perfekt. Märker ingenting vid gaspådrag och vi beslutar för att köra en sväng.
Efter ca. 1½ har motorn blivit varm, tempmätaren har gått upp och ställt sig halvvägs på sitt vanliga ställe och jag ska åka iväg från ett rödljus då samma sak händer med motorn...
Den beter sig orkeslöst och bilen hoppar (precis som förut) när jag hittar dragläge och ger gaspådrag från 850 varv/min upp till ca. 2000 varv/minut då detta inte märks lika tydligt. Jag kör hem bilen igen (500m) och motorn beter sig likadant hela vägen.

Övrig info:
Jag räknade ut att efter tankningen på Jet så hade jag:
12 liter bensin i tanken.
24 liter (300:- / 12,47) tankade jag för.
Alltså 1/3 bensin och 2/3 okänt bränsle...


Kollat:
* Tanklocket sitter som det skall
* Kontrollerat så givaren i luftfilterburken sitter i
* Samtliga tändhattar och tändkablar så tom sitter som dom skall

Ska kolla:
* Bränslet i tanken
* Gasspjället så inte den där kända smutsranden finns där och hindrar spjället från att stänga sig. (är inte detta ett känt problem på en annan motortyp?)
* Tändstiften, se om någon är skitig eller skiljer sig från dom andra


Vad tror ni kan vara fel och vad bör jag mer kolla? Är lite orolig :(
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Pugho »

Låter ju onekligen som att det är nåt vajsing på soppan du har tankat. Åk tillbaka dit och be dem kolla upp det. Antar att en jet-mack inte är bemannad men det finns väl alltid ett telefonnummer att ringa iallafall.

Skulle det inte vara det så låter det väldigt likt beteendet keffon fick när tändkablarna helt plötsligt gav upp. Bara sådär, helt plötsligt.
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Larco »

Det lät ju trist, men några bestående motorskador verkar ju inte ha uppstått om den går ok ibland. Kan du ju kanske trösta dig med.

Har du provat att lukta i tanken? Vet inte om man kan känna något genom at lukta i tankpåfyllningen men kan ju vara värt ett försök. E85 har en rätt tydlig karaktär typ sprit/lösningsmedel (luktar starkt), diesel luktar olja.

Du kan ju slanga ur tanken och prova att tanka med lite fräsh bensin.

Jag blandar förövrigt upp till 23% E85 utan problem i min corolla men 60% (2/3 tank) kan den nog gå rätt illa på utan justeringar. Om den går bättre när den är kall så kan det ju bero på att motorn får mer soppa och mer tändförställning när den är kall vilket E85 kräver för att funka korrekt.

Hoppas mitt dravel hjälper dig något på vägen!
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Fnys »

Pugho skrev:Låter ju onekligen som att det är nåt vajsing på soppan du har tankat. Åk tillbaka dit och be dem kolla upp det. Antar att en jet-mack inte är bemannad men det finns väl alltid ett telefonnummer att ringa iallafall.
Skulle det inte vara det så låter det väldigt likt beteendet keffon fick när tändkablarna helt plötsligt gav upp. Bara sådär, helt plötsligt.
Ja, macken var obemannad.
Kontaktade Jet dagen efter på morgonen.
Dom hade då inte fått in några fler samtal med liknande problem och skulle skicka hem en blankett som jag ska fylla i.
Känns konstigt, om det nu har blivit någon vajsing med soppan, hur ärliga tror du Jet är då att erkänna det?
Faktiskt, så reagerade jag på att det lät konstigt i början när jag tankade. Lät som ett surplande ljud men det behöver inte betyda något.
Larco skrev:Det lät ju trist, men några bestående motorskador verkar ju inte ha uppstått om den går ok ibland. Kan du ju kanske trösta dig med.
Har du provat att lukta i tanken? Vet inte om man kan känna något genom at lukta i tankpåfyllningen men kan ju vara värt ett försök. E85 har en rätt tydlig karaktär typ sprit/lösningsmedel (luktar starkt), diesel luktar olja.

Du kan ju slanga ur tanken och prova att tanka med lite fräsh bensin.

Jag blandar förövrigt upp till 23% E85 utan problem i min corolla men 60% (2/3 tank) kan den nog gå rätt illa på utan justeringar. Om den går bättre när den är kall så kan det ju bero på att motorn får mer soppa och mer tändförställning när den är kall vilket E85 kräver för att funka korrekt.

Hoppas mitt dravel hjälper dig något på vägen!
Usch, att du också pratar om soppan! :?
Det känns inte som om jag vill att det ska vara det felet. Hellre att det är något vajsing med något tändstift eller tändkabel.
Ska ringa toyota imorgon, bilen ska in på 16.000 mila service och dom kanske kan mäta och kika på tändstiften, om dom är fungerande.

Och som du säger: det verkar inte vara något maskinellt för jag hör inga sådana ljud från motorn som tyder på det.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Fnys »

Varit och kikat på bilen igen...

Kompisen och jag har satte ned näsan i påfyllningsröret och konstaterade att det bara luktade bensin så förmodligen är det inte fel bränsle i tanken.
Vi provade även att rengöra gasspjället. Det var skitigt och det fanns en smutskant men ingenting som påverkade stängningen så här var inte problemet heller.
Bild

Den beter sig precis likadant som innan.
Jag startade motorn, tomgången ligger på ca. 1200 rpm och när jag gasar hörs inget fel alls.
När motorn blivit varm och tomgången gått ned till 850-900 rpm så börjar tomgången svaja och när jag ger gas så hoppar den precis som om den inte gick på alla cylindrarna.

En film på hur motorn låter:

I slutet av filmen hör man tydligt hur motorn nästan dör på tomgången och hur den låter när jag ger gas.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Codriver »

En kompis ST182 gick bara på tre till och från och då satt en av tändkablarna dåligt i fördelarlocket. Men det lär du har kollat vad jag kan läsa mig till. Hunnit kolla stiften?

På motorljudet får jag känslan av att det är en cylinder som inte hänger med. Men det är min amatörmässiga gissning.

Någon i närheten som kan låna ut sina tändkablar kanske?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Fnys »

Codriver skrev:En kompis ST182 gick bara på tre till och från och då satt en av tändkablarna dåligt i fördelarlocket. Men det lär du har kollat vad jag kan läsa mig till. Hunnit kolla stiften?

På motorljudet får jag känslan av att det är en cylinder som inte hänger med. Men det är min amatörmässiga gissning.
Någon i närheten som kan låna ut sina tändkablar kanske?
Jag tackar jättemycket för alla tips!
Jag har bara kollat så tändkablarna inte suttit löst någonstans. Både i ventilkåpan och fördelarlocket. Har ej kunnat kolla stiften, äger ingen tändstifthylsa... än.
Jag ska se om det finns någon som kan låna ut sina tändkablar till mig.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Elof_power
Inlägg: 242
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 13:20:59
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1990
PostOrt: kumla
Land (Country): Sverige
Ort: Kumla

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Elof_power »

Jag tror stenhårt på tändkablarna.. men men jag är ju även jag lite av en amatör..
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Fnys »

Elof_power skrev:Jag tror stenhårt på tändkablarna.. men men jag är ju även jag lite av en amatör..
Jag hoppas på att det är någonting med tändningen men borde inte bilen hoppa och gå dåligt när motorn är kall också och om det var tändkablarna?
...eller är det sån skillnad på 850 rpm och 1200 rpm att den går såpass tillräckligt jämt på 1200 att jag inte märker nått?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica st182: Motorn har gått sönder (hjälp med felsökning)

Inlägg av Johnny Blade »

Min Model F beter ungefär sådär.När den blir varm försvinner tomgången och den går illa.Jag har fått för mig att det är dålig kontakt till lambdasonden (har förlängt kabeln till den).
Fast det är förstås bara som jag har fått för mig. :roll:
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar