Motorbyte: en st205 i en st185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av JPH »

Tjena!

Då min 2gen motor nu har rasat funderar jag på att sätta in en 3gen motor istället, men jag har förstått att det är en del jobb med elektroniken vid ett sådant byte, dvs det är inte bara att koppla in den gamla styrboxen rakt av i den nya motorn. Kanske finns någon tråd om detta i forumet, men jag har inte hittat den. Någon som kan berätta vad som behöver göras vid ett sådant byte? Det råder kanske delade meningar om vad som är smartast: att behålla den gamla styrboxen eller sätta in boxen från 3gen motorn istället och ändra/mappa om?
\Patrik
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Cyrix »

JPH skrev:Tjena!

Då min 2gen motor nu har rasat funderar jag på att sätta in en 3gen motor istället, men jag har förstått att det är en del jobb med elektroniken vid ett sådant byte, dvs det är inte bara att koppla in den gamla styrboxen rakt av i den nya motorn. Kanske finns någon tråd om detta i forumet, men jag har inte hittat den. Någon som kan berätta vad som behöver göras vid ett sådant byte? Det råder kanske delade meningar om vad som är smartast: att behålla den gamla styrboxen eller sätta in boxen från 3gen motorn istället och ändra/mappa om?
\Patrik
Ta styrbox, kabelstam mm från den nya motorn, så passar allt rakt i.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Pipedreams »

Nja, säkringsboxen är annorlunda på st205 mot st185 så kabelstammen passar inte i den änden.
Enklast är att modifiera din gamla stam om du inte samtidigt byter styrsystem och gör ny stam till motorn. Det är annars några kablar som måste möbleras om och det blir bekymmer med motorlampan om man inte har ic-pumpen monterad. Finns inget bra sätt att komma runt det riktigt. Ev kan man styra en extra fläkt med den utgången så den håller fan på sig. Alternativt kan man använda styrdon från en mr2 med gen3 motor då den inte har den funktionen.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Fnys »

JPH: Lite Off Topic men är du nya ägaren till Perlas gamla GT4?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av JPH »

Fnys skrev:JPH: Lite Off Topic men är du nya ägaren till Perlas gamla GT4?
Svar ja. Tyvärr rasade motorn redan efter körda 30 mil. Otur eller klantighet? Vet inte. Försöker fixa den nu i alla fall.
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av JPH »

Pipedreams skrev:Nja, säkringsboxen är annorlunda på st205 mot st185 så kabelstammen passar inte i den änden.
Enklast är att modifiera din gamla stam om du inte samtidigt byter styrsystem och gör ny stam till motorn. Det är annars några kablar som måste möbleras om och det blir bekymmer med motorlampan om man inte har ic-pumpen monterad. Finns inget bra sätt att komma runt det riktigt. Ev kan man styra en extra fläkt med den utgången så den håller fan på sig. Alternativt kan man använda styrdon från en mr2 med gen3 motor då den inte har den funktionen.
Enklaste lösningen brukar vara den bästa. Vet du närmare vad det är för modifiering av den gamla stammen som då måste göras? Kompetensmässigt börjar jag från en ganska låg nivå så jag lär behöva rätt så tydliga anvisningar är jag rädd.
\Patrik
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Gt-4 »

Du kan ju använda st205 motorn med kabelhärva och styrdon från st185 motorn, men är nog fortfarande lite saker som måste göras om för att få till det.
Ska du bygga in 205ans motor härva i din bil så är det ju säkert rätt mycke pyssel att få till allt så är du inte kunnig i bilel så är det nog bra att få hjälp av nån som är det.
Mycket av kablarna som går i motorhärva är ju till andra saker än motorn så dom får du ju börja med att dela ur original härvan.
Allt går ju att få till men original som har suttit ifrån början är ju alltid lättast.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4788
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Glenn »

Att använda styrbox från ST185 verkar ju väldigt dumt, ska man bygga om till LMM då också ? och mycket av den extra effekten i ST205 sitter väl just i styrelektroniken.. för att inte tala om hur fel det blir med spridartider osv osv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av Cyrix »

Jag hade sett till att få med ST205 ECUn iaf,men det är klart att du kan köra med allt ifrån ST185 motorn, så som LMM, spridare mm, men du tappar ju 50hk då.
Jag visste inte att skiljde så mkt i övrigt på kabelhärvorna, i MR2orna är det så gott som(inte helt dock) plug an play mellan generationerna.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Motorbyte: en st205 i en st185

Inlägg av JPH »

Bra input ni ger. Jag hade aldrig ens tänkt på att jag kommer att tappa extra effekten från 205:an om jag använder 185:ans ECU och därmed försvinner ju lite av poängen med att byta motor. I mitt fall handlar det å andra sidan om att den befintliga 2gen motorn nu har rasat så antingen chansar jag på att dra iväg med den till en renoverare eller så blir det ny motor.
Har ni förresten erfarenhet av juridiken kring det hela? Jag ringde till Bilprovningen och det enda de kunde bekräfta för mig över telefon var att så fort du sätter i en ny motor, spelar ingen som helst roll om det är en exakt likadan motor eller en senare generation, så måste bilen registreringsbesiktigas. Men för att få veta om den nya motorns högre effekt kan föranleda krav på att annat i bilen måste anpassas, förstärkta bromsar etc, så måste man tala med det som de kallar för den Tekniska upplysningen och där har de semester till den 9/8. Försäkringsbolaget har inga åsikter, de väntar bara på att få in de nya uppgifterna från registreringsbesiktningen, men de antydde att "visst det kan leda till ny premie".
Skriv svar