Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av kebarb »

Har en Corolla AE92 med förgasarmotor från 1988 som inte blir varm varje gång den körs, ibland uppnår den normal temperatur men oftast befinner sig tempmätaren endast någon cm över minimum. När den är normal står den någonstans mellan klockan 9 och klockan 10 på mätaren, vilket är ungefär medium.

Den har en ny 88 graders vintertermostat.

Jag körde en 100mils långkörning nyligen, då bilen inte blev varm de första 7 milen. Jag tänkte att det kunde vara läckage i kylaren och stannade på en mack och köpte kylartätning. Hällde i halva flaskan och körde vidare, efter en mil var tempen uppe på varm, dvs som den skall vara. Om detta är placebo vet jag inte, jag hade ju trots allt stannat motorn två gånger mellan det att bilen inte ville bli varm och att den blev det.

Senare under samma färd blir bilen kall igen, detta efter ca 70mil. Jag känner det eftersom kupeluften blir kallare när motorn tappar temp. Detta inträffade efter att jag stannat på en besnsinstation och stängt av bilen och sedan startat den igen. motorn kan omöjligtvis ha tappat så mycket temperatur på bara 5 minuter och det tog lång tid innan den åter blev varm.

Den har under många år haft problem att bli varm, och jag brukar köra den med kylarskydd, ala kartonger framför huvudradioator såväl som oljeradiatorn.

Bilen ryker väldigt kraftigt och har gjort det under en lång tid, den saknar fungerande katalysator. Katten är bara ett tomt rör. Bilen drar inte nämnvärt mycket olja och det försvinner inte några mängder av kylarvätskan heller. Inget av dem försvinner så snabbt att man lägger märke till det alltså. Bilen drog under långkörningen 0.75 liter milen och hade vinterädck och var fullastad med ca 400kg last.

Vad fasicken kan det vara som gör att den inte vill bli varm?

Mycket tacksam för alla förslag!

//K
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av PierreW »

I 99% av fallen där motorn inte blir varm är de termostaten som gått paj, dvs den står öppen hela tiden så vattnet cirkulerar fritt i systemet och därmed inte får upp tempen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av kebarb »

PierreW skrev:I 99% av fallen där motorn inte blir varm är de termostaten som gått paj, dvs den står öppen hela tiden så vattnet cirkulerar fritt i systemet och därmed inte får upp tempen.
Jag har redan testa att byta den mot en 88 graders vintertermostat, och jag kokade dessutom termostaterna och såg klart och tydligt att den nya termostaten öppnade senare än den gamla.

Problemet är att den ibland under färd helt plötsligt verkar bli kallare, värmen liksom försvinner ur kupen..

Ibland blir den aldrig varm bara. Jag förstår inte alls hur det kan gå till.


//K
rolle_84
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 14:58:02
Bilmodell: Corolla GT-i
Årsmodell: 89
PostOrt: Örebro

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av rolle_84 »

=) hade samma fel engång på en sierra då hade jag klantat och satt den åt fel håll :P
Användarens profilbild
Fabian
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 16 jan 2009, 19:49:02
Bilmodell: MR2 AW11 -87
Årsmodell: 1987
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sverige
Ort: Helsingborg

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av Fabian »

vad visar kyltempmätaren?
hur ser det ut med värmepaketet, är det vajrar som styr värmespjället till kupén eller det är elektroniskt styrt? kan ju vara en liten elmotor som får fnatt och slår av värmen till kupén?
om du har elfläktar till kylaren som går när bilen står still kan mycket väl kylvätske tempen trilla ner efter fem minuter med motorn avstängd.
MVH Fabian Hallbom
---------------------------
FF Aygo -07 VVTi 1KR-FE 1.49,70 i blöta SS SÅLD
MR MR2 -87 Bigport 4A-GE (rullande renovering)
FR Starlet -83 Bigport 4A-GE (evighetsprojektet) 1.43,00 i ett torrt SS (58hk 4k-c med blåst toppackning)
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av Vossen »

ryker den vitt så har topplockspackningen gått

Har du satt termostaten rätt med den lilla piggen uppåt

om du inte har några läckage i kylsystemet så skall det inte försvinna något vatten alls
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av Stigge »

Prova med ett nytt kylarlock.
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av Vossen »

Stigge skrev:Prova med ett nytt kylarlock.


testa kan man ju alltid göra men om kylarlocket vore trasigt så skall ju inte bilen ryka
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av Stigge »

Röken har nog inte med kylsystemet att göra eftersom det inte försvinner något
kylarvatten.
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE-92 årsmodell 1988 blir inte varm!

Inlägg av Vossen »

Stigge skrev:Röken har nog inte med kylsystemet att göra eftersom det inte försvinner något
kylarvatten.

står ju längre upp i texten att det inte försvinner några mängder med vatten men det fösvinner ju vatten men kylarlocket kan ju ha att göra med att det försvinner vatten med helt klart
Skriv svar