Mammas Yaris. Igen. Nu byte inre styrled.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
nbottning
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 22:09:54
Årsmodell: 0
PostOrt: Luleå
Ort: Södra Sunderbyn, Luleå, Norrbotten

Mammas Yaris. Igen. Nu byte inre styrled.

Inlägg av nbottning »

Hej!

Fick tidigare fin hjälp här på forumet, eller på det gamla rättare sagt, när jag skulle serva mammas Yaris 1.0 -99.

Nu har hon besiktigat och dragit på sig bilens första anmärkning på 10 år; Inre styrled glapp.

Vad jag kan se på bilder ur en servicemanual ska det inte vara något special med denna styrled mot andra bilar. Men jag ställer frågan här för säkerhets skull, Är det något jag ska tänka på?

Mamma kommer nämligen 25 mil enkel väg över dagen för att få styrleden samt vxl.lådsoljan bytt. Så man vill vara så förberedd man kan.

Tack på förhand!

//Per
________________________________________________
http://mejas.blogdog.se/blog.php
________________________________________________
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Mammas Yaris. Igen. Nu byte inre styrled.

Inlägg av fredrik mkIII »

inga konstigheter antar jag.
har aldrig hört talas om att styrleder går sönder på yaris. men är det så så är det ju så ;)

det finns ett specialverktyg på toyota. en konstig variant av skiffnyckel med enormt stora käftar som käftar 90 grader från nyckeln... den är iaf optimal på de flesta innre styrleder när man ska lossa dem. nu har ju inte du någon sådan. då är det väl tänger och grejer som gäller.
rörtång?

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
nbottning
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 22:09:54
Årsmodell: 0
PostOrt: Luleå
Ort: Södra Sunderbyn, Luleå, Norrbotten

Re: Mammas Yaris. Igen. Nu byte inre styrled.

Inlägg av nbottning »

fredrik mkIII skrev:inga konstigheter antar jag.
har aldrig hört talas om att styrleder går sönder på yaris. men är det så så är det ju så ;)

det finns ett specialverktyg på toyota. en konstig variant av skiffnyckel med enormt stora käftar som käftar 90 grader från nyckeln... den är iaf optimal på de flesta innre styrleder när man ska lossa dem. nu har ju inte du någon sådan. då är det väl tänger och grejer som gäller.
rörtång?

mvh fredrik
Jag vet inte om träget åkande efter dåliga vägar, asfalt som grus, i norrbottens inland kan bidra till förslitningen av en styrled. Men nedslag fick den ju så jag får snällt byta. Frågade henne 2 gånger om det verkligen var inre :-)
Verktyg finns i brett sortiment. Dock inget spec. för inre styrleder, men det löser sig ju oftast.
________________________________________________
http://mejas.blogdog.se/blog.php
________________________________________________
Skriv svar