Toyota Carina startar inte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
rolle_84
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 14:58:02
Bilmodell: Corolla GT-i
Årsmodell: 89
PostOrt: Örebro

Toyota Carina startar inte

Inlägg av rolle_84 »

Har en Toyota Carina E 2.0 1992 som vägrar starta!
bilen gick som vanligt stängde av den sen vägra den starta efter det,
startmotorn snurrar på bra men ingen gnista!
Fördelarlocket var väldigt skräpigt men jag gjorde rent och det var inte så slitet, så jag fortsatte prova med det

vad ska man kolla här näst? ska jag köra nytt fördelarlock/rotor direkt eller borde det kunna vara något annat?!

är ny här på forumet ! hej på er =D har även en corolla GT-i som det skruvats med i många år hoppas få den på gatan iår :geek:
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Toyota Carina startar inte

Inlägg av Jonex »

Tändstift,tändkablar, rotor och fördelare ska bytas enligt servicebok per ca 10 000 mil.
Min gissning är att det är dags men du skrev inte hur långt bilen gått.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
rolle_84
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 07 apr 2009, 14:58:02
Bilmodell: Corolla GT-i
Årsmodell: 89
PostOrt: Örebro

Re: Toyota Carina startar inte

Inlägg av rolle_84 »

Jonex skrev:Tändstift,tändkablar, rotor och fördelare ska bytas enligt servicebok per ca 10 000 mil.
Min gissning är att det är dags men du skrev inte hur långt bilen gått.

Missade att skriva det =) men det har gått 32k mil . jag har inte bytt någe av grejjerna ännu har därimot plockat ner tändningen och gjort rent alla grejjer o kontakter där.

Bilen gick hur bra som helst, sen stängde jag av den och när jag skulle åka iväg igen efter 20min så var den tvär död! inget liv sedan dess. motorn snurrar som tusan med ett piggt batteri.

stiften är blöta och jag har ingen gnista som sagt.
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Toyota Carina startar inte

Inlägg av Jonex »

Tror på att det är servicedags jag.
Hade själv en Carina E 2.0 -94 och den hade jag aldrig några startproblem med tills jag skulle sälja den,
då gav brickorna i solenioden vid startmotorn upp men envisa jag körde ändå och brände upp startmotormodulen också...
Klant.. :roll:

Men som sagt, byt det som ska bytas enligt boken så går den nog bra igen.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Toyota Carina startar inte

Inlägg av fredrik mkIII »

har varit med om fel i fördelare.. men inte på just dessa modeller. borde inte kosta en förmögenhet på skroten.

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Vossen
Inlägg: 125
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 20:01:50
Bilmodell: Corolla G6R Blacktop
Årsmodell: 99
PostOrt: Floda
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Carina startar inte

Inlägg av Vossen »

fredrik mkIII skrev:har varit med om fel i fördelare.. men inte på just dessa modeller. borde inte kosta en förmögenhet på skroten.

mvh fredrik
Skulle oxå tippa på fördelaren på carinan
Skriv svar