Vattenpumpsbyte carina E -94

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Krolleg
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 15:02:25

Vattenpumpsbyte carina E -94

Inlägg av Krolleg »

Det ser ganska enkelt ut att byta vattenmupmpen på en carina E. Men är det någon som gjort det kan ni gärna ge lite tips :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vattenpumpsbyte carina E -94

Inlägg av PierreW »

Att skriva vilken motor som sitter i bilen kan ju underlätta för oss som svarar ;) . Oavsett motoralternativ så behöver kamremmen monteras bort så en ny sådan hade iallafall jag köpt o satt dit samtidigt, kolla löp/spännrulle efter glapp oxå.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Krolleg
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 15:02:25

Re: Vattenpumpsbyte carina E -94

Inlägg av Krolleg »

ahh de glömde jag :)

det är en 1,6 motor iaf, 79kw.

Men måste man bort med kamremen? pumpen ser ju ut att sitta på sidan brevid servopumpen å driven av rem.

Kanske ska ta en bild :)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Vattenpumpsbyte carina E -94

Inlägg av PierreW »

Ok en 4A-FE motor alltså, ganska ovanlig i Carinan i Sverige. Det går att byta pumpen utan att lossa kamremmen men jag har alltid bytt rem samtidigt då de inte är mycket extrajobb. Pumpen går liksom in en bit bakom kamremmen på motorblocket där kylkanalen löper in i blocket och därmed underlättar de en del att ta bort remmen. Även om man tömmer hela kylsystemet så ligger de alltid kvar lite vatten i själva motorn och de rinner självklart ner till kamremmens drivhjul på vevaxeln. Så för att minska kladd med glykol och framtida rem problem så brukar ja ta bort den och blåsa torrt innan den nya remmen och kåpan monteras dit igen.

Lite svårt att förklara sånt här. För mig går sånt här nästan numera på rutin då de blitt ett par pumpar/remmar under årens lopp :o
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar