Generatorproblem Celica Supra mk2 -85

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
dlexe
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 10:49:26
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1985

Generatorproblem Celica Supra mk2 -85

Inlägg av dlexe »

Hej

Har problem med generatorn i min celica supra mk2 -85, tror det är 7M-GTE.
När vi plockade bort den så var den alldeles kladdig med skit ifrån något. ( var tyvärr inte närvarande).
Den är nu rengjord och nyrenoverad av bekant bilmekaniker. Byttes lager, kol och andra saker i den.

Generatorn är monterad på bilen igen, men laddningslampan slocknar inte och mäter bara ca 12v på batteriet vid tomgångskörning.
jag läste på http://www.x-parts.se/ "När generator byts dra alltid en extra +kabel mellan generatorns B+ till batteriets pluspol."
Är detta något jag ska göra för att lösa problemet? eller är det så enkelt att jag bara behöver byta en säkring eller ett relä någonstans?

tacksam för svar!

mvh Alexander
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Generatorproblem Celica Supra mk2 -85

Inlägg av fredrik mkIII »

är du säker på att du har 7mgte?
är motor bytad så kanske något inte är kopplat som det ska?

du borde ha en 5m-e motor i din. (2,8)
iaf så är det viktigt att du har bra spänn på remmen på dessa. vanligt att remmen slirar fastän att det inte hörs..


mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Kent
Inlägg: 22
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 13:10:06
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Sollentuna
Land (Country): Sweden

Re: Generatorproblem Celica Supra mk2 -85

Inlägg av Kent »

Testade killen som renoverade generatorn om den verkligen laddade efter han renoverat den?

Generatorn va slut på tjejens MR2 Turbo och där va den stora kopparlindningen innuti trasig. Så även om man hade bytt kol, lager etc så skulle den fortfarande inte ladda.

Kolla så det inte är nått sånt.
Skriv svar