ABS lampan tändes hos SBP

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Markus
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 09:43:46
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1998

ABS lampan tändes hos SBP

Inlägg av Markus »

Precis reggat mig på forumet här och hoppas nån kan komma med tips på mitt problem.
Iallafall, imorse var det dags för det årliga besöket på SBP. Inget problem tills vi kom till bromsarna...

Höger bakbroms tog 1,7 medan vänster tog 1,1. Det är trumbromsar bak så får väl misstänka att något har kärvat ihop. River man ner det och plockar ihop det igen ska man väl kunna få det att funka.

Vad värre var att efter han hade stått på rullmaskinen och bromsat bakhjulen i ~10sek (så besiktningsmannen kunde se om det som kärvade släppte) så tändes ABS-lampan!
Aldrig fått den att tändas förut. Bilen stängdes av och startades, lampan var nu släckt. Vi tog varvet runt byggnaden igen och upp på rullmaskinen igen. Samma bromsvärden och ABS-lampan tändes såklart igen...

Utöver "Färdbroms bromskraftfördelning, bak, bromsvekan ojämn" så fick jag givetvis "ABS-indikering, varnar för fel i systemet" under fel på besiktningsprotokollet.

Bakbromsarna kan jag väl ordna till men vad ska man göra åt ABS-lampan?

Det ska gå att kontrollera felkoder genom att koppla ihop 2 pinnar i datakontakten och sen läsa ut på instumentpanelen, men "problemet" då är ju att det troligen inte går att läsa ut nått då lampan nu är lika släckt som den alltid varit tidigare. Och då lär väl inte ens en verkstad hitta felkoden.

Letat runt lite och ett vanligt fel med ABS-lampan är att nån givare gått sönder men då borde väl lampan lysa hela tiden? Och det gör den ju inte för mig...

Nån som har någon tanke på vad det kan bero på?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Inlägg av cheetah1 »

Om det är liknande det system som var på camryn jag hade (en 88) så kan man få fram felkoder ur ABS-datorn med ett speciellt diagnostikverktyg, enligt haynesmanualen. Sen är det inte säkert att motorlampan lyser för att det finns felkoder lagrade där, så kolla det också, du.

Jag har även tydligt för mig att det fanns nån procedur med att vrida på tändningen och trampa på pedaler och grejer, för att få indikeringslampan till ABS:en att blinka felkoder, men jag kanske blandar ihop det med farthållaren nu, för där fanns det också nåt sånt...
Markus
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 09:43:46
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1998

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Inlägg av Markus »

Det stämmer att det finns ett sätt att få fram det.
Hittade en liten guide och lista med koder -> http://www.babcox.com/editorial/ic/ic30121.htm

Ska se om jag kan ge mig på det ikväll annars får det bli på söndag.

Har funderat lite och ABS-systemet borde väl larma om hjulsensorerna fram säger att bilen står stilla medan de bak säger att man fortfarande åker?
Det är ju vad bromsprovet innebär. Översätter man de förhållandena till normal trafik så innebär det ju att sensorerna fram ger andra värden på hastigheten än bakhjulen och det motsvarar ett fel som ABS-systemet ska larma för! Eller är jag helt fel ute?

I vanliga fall är ju bromsningen snabbt avklarat men nu bromsade ju besiktningskillen en längre tidsperiod för att vara schysst och se om bromsarna slet in sig.

Det var förövrigt den första som frågat om jag ville hänga med på tut-svängen efter bilen var nedhissad. ;)
Henrik
Inlägg: 278
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 09:45:00
Bilmodell: Mr2 turbo och Celica GT4 st205
Årsmodell: 95
PostOrt: Malmö

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Inlägg av Henrik »

Markus skrev:
Har funderat lite och ABS-systemet borde väl larma om hjulsensorerna fram säger att bilen står stilla medan de bak säger att man fortfarande åker?
Du har helt rätt. Men de ska inte varna i så pass låg hastighet. Men fixa bromsverkan och åk in igen. Säg bara att lampan aldrig tänds annars, vilket en provkörning kan bevisa (bara det faktum att den var släckt efter nollställning bör göra att sbp ignorerar det, men nu har de ännu en bil med i sin statistik och har räddat världen än en gång från livsfarliga bilar :roll:

lycka till
Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.

Albert Einstein
Markus
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 09:43:46
Bilmodell: Carina E
Årsmodell: 1998

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Inlägg av Markus »

Joo det blir att ägna en helg åt det trevliga jobbet att riva bromsarna.
Lampan struntar jag i och om SBP frågar om ombesiktningen får jag ta den diskussionen då. Borde väl rimligtvis vara sådär på alla bilar?

Är det knöligt att demontera och montera bromstrummorna?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: ABS lampan tändes hos SBP

Inlägg av fredrik mkIII »

det är väldigt enkelt att ta loss trummor.. om de lossar lätt. dvs att det inte är mycket rostkanter. annars kan det bli krångligt. vissa äldre kommer man åt att spänna ut backarna bakifrån men dra ihop dem är inte lika lätt.

det som gäller brukar vara att skruva in m8 skruvar i de små hålen i trumman och knacka trumman så att den vickar sig ut. kl 12 och 6 brukar vara bästa lägena att vicka ur den.

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar