Säkring till elhiss MR2 -92

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av japmr2 »

Hej!
Har nyligen fått hem min importerade Mr2 Turbo -92
Fanns en del grejor att börja kolla på som inte fungerade så jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Elhissen på passagerarsidan (högerstyrd bil) vill inte fungera men funkar på förarsidan, är elhissarna avsäkrade en och en eller båda tillsammans och vart sitter säkringen till dessa?

Tutan fungerar inte på bilen och när jag kollade så fanns det inte någon kabel fram till hornet, någon som kan tipsa mig om vart jag ska börja leta efter detta kablage?

Mycket tacksam för svar och tips på mina frågor!

Mvh Andreas
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av fredrik mkIII »

det finns en brytare förarsidans fönsterhisspanel där man kan förhindra passagerarsidans fönster att fungera. tror inte att föraren kan manövrera passagerarhissen heller om brytaren är aktiverad.

angående tutan så kan jag kika på det imorgon på min..

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Re: Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av japmr2 »

fredrik mkIII skrev:det finns en brytare förarsidans fönsterhisspanel där man kan förhindra passagerarsidans fönster att fungera. tror inte att föraren kan manövrera passagerarhissen heller om brytaren är aktiverad.

angående tutan så kan jag kika på det imorgon på min..

mvh fredrik
Har testat att ändra den knappen som låser fönsterhissen på passagerarsidan men det fungerar inte.
Vore jättesnällt om du ville slå ett öga på det och kanske ge mig nåt bra tips :)
Mvh Andreas
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Re: Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av japmr2 »

Har fått reda på att det är samma säkring till båda elhissarna så då återstår ju frågan om det är motorn som gett upp eller om det är panelen med knappen i dörrsidan som kärvar?
Om någon råkat ut för liknande problem vore jag tacksam om ni ger lite tips om vad jag kan leta efter!
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av MaDMikE »

japmr2 skrev:Hej!
Har nyligen fått hem min importerade Mr2 Turbo -92
Fanns en del grejor att börja kolla på som inte fungerade så jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Elhissen på passagerarsidan (högerstyrd bil) vill inte fungera men funkar på förarsidan, är elhissarna avsäkrade en och en eller båda tillsammans och vart sitter säkringen till dessa?

Tutan fungerar inte på bilen och när jag kollade så fanns det inte någon kabel fram till hornet, någon som kan tipsa mig om vart jag ska börja leta efter detta kablage?

Mycket tacksam för svar och tips på mina frågor!

Mvh Andreas

Tjena.

Har precis köpt en Mr2:a Turbo -90 (vänsterstyrd) och har samma fel med hissarna på den.
Tänkte kika på d imorn och återkommer me info snarast.


/Micke
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Re: Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av japmr2 »

MaDMikE skrev:
japmr2 skrev:Hej!
Har nyligen fått hem min importerade Mr2 Turbo -92
Fanns en del grejor att börja kolla på som inte fungerade så jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Elhissen på passagerarsidan (högerstyrd bil) vill inte fungera men funkar på förarsidan, är elhissarna avsäkrade en och en eller båda tillsammans och vart sitter säkringen till dessa?

Tutan fungerar inte på bilen och när jag kollade så fanns det inte någon kabel fram till hornet, någon som kan tipsa mig om vart jag ska börja leta efter detta kablage?

Mycket tacksam för svar och tips på mina frågor!

Mvh Andreas

Tjena.

Har precis köpt en Mr2:a Turbo -90 (vänsterstyrd) och har samma fel med hissarna på den.
Tänkte kika på d imorn och återkommer me info snarast.


/Micke
Tack det vore snällt om du ville skriva en rad när du hittat felet på din :)

Mvh
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Re: Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av japmr2 »

Har felsökt lite mera nu och det jag kommit fram till är följande, det klickar till i elhissmotorn när man kör ner rutan men det är stendött när man försöker köra upp den.
Letade fram kablaget till elhissmotorn och mätte mig fram till att den får 12 volt när man trycker ner knappen.
Det jag däremot tycker är konstigt är att det endast är två trådar till motorn, borde det inte vara tre? alltså en minus, en till "ruta upp" och en till "ruta ner"?

Blir inte klok på det här!
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
MaDMikE
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 21:15:26
Bilmodell: Mr2 Turbokonverterad
Årsmodell: 1990
PostOrt: Tumba
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm

Re: Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av MaDMikE »

japmr2 skrev:Har felsökt lite mera nu och det jag kommit fram till är följande, det klickar till i elhissmotorn när man kör ner rutan men det är stendött när man försöker köra upp den.
Letade fram kablaget till elhissmotorn och mätte mig fram till att den får 12 volt när man trycker ner knappen.
Det jag däremot tycker är konstigt är att det endast är två trådar till motorn, borde det inte vara tre? alltså en minus, en till "ruta upp" och en till "ruta ner"?

Blir inte klok på det här!
Har felsökt och kommit fram till samma sak fast tvärt om, klickar när man hissar o dött när man sänker (sorry att jag inte skrivit tidigare som jag sa att jag skulle, men har inte riktigt haft tid)
Har även kört ett 12V agg direkt på kontakten utan framgång, så jag ska fixa en ny motor, men misstänker att d inte e d ända felet, för knappen på förarsiden ger ingen ström alls till passagerar sidan + att passagerar knappen inte ger ström när man vill sänka.

Det där med polerna e väl att den vänder på polerna när man hissr/sänker antar jag.

/micke
japmr2
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 17 apr 2009, 18:20:48
Bilmodell: MR2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Varberg
Land (Country): Sverige
Ort: Varberg

Re: Säkring till elhiss MR2 -92

Inlägg av japmr2 »

MaDMikE skrev:
japmr2 skrev:Har felsökt lite mera nu och det jag kommit fram till är följande, det klickar till i elhissmotorn när man kör ner rutan men det är stendött när man försöker köra upp den.
Letade fram kablaget till elhissmotorn och mätte mig fram till att den får 12 volt när man trycker ner knappen.
Det jag däremot tycker är konstigt är att det endast är två trådar till motorn, borde det inte vara tre? alltså en minus, en till "ruta upp" och en till "ruta ner"?

Blir inte klok på det här!
Har felsökt och kommit fram till samma sak fast tvärt om, klickar när man hissar o dött när man sänker (sorry att jag inte skrivit tidigare som jag sa att jag skulle, men har inte riktigt haft tid)
Har även kört ett 12V agg direkt på kontakten utan framgång, så jag ska fixa en ny motor, men misstänker att d inte e d ända felet, för knappen på förarsiden ger ingen ström alls till passagerar sidan + att passagerar knappen inte ger ström när man vill sänka.

Det där med polerna e väl att den vänder på polerna när man hissr/sänker antar jag.

/micke
Då har vi exakt samma fel förutom att jag får ström när jag kör ner rutan men inte upp.
Ska prova att tvångsköra min med 12V direkt in på kontakten och se om det funkar!
Det är som du säger ang polerna att den växlar + och - beroende på vilket håll du kör knappen.

Om inte detta funkar så får jag åka ner till Krutis i Falkenberg och hämta en ny knapp till passagerarsidan och hoppas på att det är felet.
Andreas Andersson
MR2 Turbo -92
http://www.garaget.org/Doluck
Skriv svar