Insug st162 hur ta bort?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Insug st162 hur ta bort?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hej. vill ta bort insuget och kolla t-vis på min celica. då jag har läst här att dom kan sitta löst.
nu när jag har lite planer med celican så villjag inte att den skall paja.

skall jag lossa motor och välta över den fram så jag kommer åt eller hur sjutton gör man. det är ju upptryckt typ upp i torpedväggen? och MASSA skit ivägen.

för man tar väl inte loss det underifrån eller?


uppfattar ni st162 lätt meckad eller svår meckad.?

jag har mest grejat med bakhjulsdrivna bilar typ mk3 samt bmw s 6or och nu v8.

bytte drivaxel på celican och det var på en svårhetsskala 1-10 ca 2 det förvåna mej hur lätt det var gjort för att byta. men insuget ser lurigt ut.

vad kan man rensa bort i motorrummet för att få det lite mer enkelt och lätt mekat.
är det t visen som måsta ha alla dom där slangarna eller?

mvh Johannes
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Insug st162 hur ta bort?

Inlägg av Gt-4 »

Insuget går att lossa från ovan.. Är inte så besvärligt som det kan se ut. Finns många saker du kan rensa bort om du vill, men ett tips är att googla så du får fram vacuumschema på vad allt är så förstår du nog lite mer.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Insug st162 hur ta bort?

Inlägg av Johannes Rydberg »

det var som sjutton. men tar man bort fuel railen och spridare då eller? sen sitter det stag som håller insuget underifrån . såg det när jag byte drivaxel.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Insug st162 hur ta bort?

Inlägg av Larco »

Själva insuget sitter med 7 muttrar/bultar samt 2 stag på baksidan som går mellan motorblocket och insuget. Fuelrailen sitter skruvad på toppen och behöver inte nödvändigtvis tas bort om du nu bara kan få ut insuget men bränslereturledningen sitter nog med en skruv på baksidan av insuget tillsammans med VSV till T-VIS och FPR VSV. Lämpligen lossar du allt underifrån om du inte har en extra led på dina armar. Jag har dock bara skruvat st165 och då sitter fördelningslådan ivägen men det ska vara den rätta vägen att gå enligt de flesta st162 ägare. Har dock haft en del st162 delar på mina bilar, insug bla. :)

Du kan som sagt ta bort det mesta men grejerna sitter ju där av en anledning och det mesta gör nytta. EGRventilen o VSV, kolkanistern, FPR VSV bla. Kallstartsventil är några grejer... Kolla in http://www.gtfours.co.uk för att få en idé även om de inte är helt identiska är det mycket som är lika. Där finns även en ordlista med förkortningar om du inte förstår vad jag pratar om :geek:

Även denna är ett hett tips: http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ne/bgb.php

Jag tycker att det finns betydligt värre bilar att skruva med än st165 iaf och st162 är aningens lättare skulle jag vilja påstå. Franska bilar ska kunna vara riktigt hemska har jag hört från flera håll :shock:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Insug st162 hur ta bort?

Inlägg av Gt-4 »

Peogeot 205, är nåt jag inte gillar å byta startmotor på! :D Så just dom bilarna känns hästvägs sämre å skruva på.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Insug st162 hur ta bort?

Inlägg av Johannes Rydberg »

Larco skrev:Själva insuget sitter med 7 muttrar/bultar samt 2 stag på baksidan som går mellan motorblocket och insuget. Fuelrailen sitter skruvad på toppen och behöver inte nödvändigtvis tas bort om du nu bara kan få ut insuget men bränslereturledningen sitter nog med en skruv på baksidan av insuget tillsammans med VSV till T-VIS och FPR VSV. Lämpligen lossar du allt underifrån om du inte har en extra led på dina armar. Jag har dock bara skruvat st165 och då sitter fördelningslådan ivägen men det ska vara den rätta vägen att gå enligt de flesta st162 ägare. Har dock haft en del st162 delar på mina bilar, insug bla. :)

Du kan som sagt ta bort det mesta men grejerna sitter ju där av en anledning och det mesta gör nytta. EGRventilen o VSV, kolkanistern, FPR VSV bla. Kallstartsventil är några grejer... Kolla in http://www.gtfours.co.uk för att få en idé även om de inte är helt identiska är det mycket som är lika. Där finns även en ordlista med förkortningar om du inte förstår vad jag pratar om :geek:

Även denna är ett hett tips: http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ne/bgb.php

Jag tycker att det finns betydligt värre bilar att skruva med än st165 iaf och st162 är aningens lättare skulle jag vilja påstå. Franska bilar ska kunna vara riktigt hemska har jag hört från flera håll :shock:



tack för din detaljerade info.. skit bra. det är nog bara jag som inte alls är van att greja med framhjulsdrivna bilar. det är lite konstigt att motorn är på tvären och insuget är längst bort.

tack alla för era svar jätte bra.
Skriv svar