Celica GTI -92, kopplingsproblem.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Snosan
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 20:44:50
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1992

Celica GTI -92, kopplingsproblem.

Inlägg av Snosan »

Tjenare allesammans, för ett par veckor sedan så blev jag Toyota-ägare, då jag köpte en Celica GTI årgång 92, och när jag köpte den så märkte jag att kopplingen slirar, så jag antar att den är på sina sista dagar.
Problemet är att jag har haft problem att finna reservdelar för just årgången 92, och speciellt när det handlar om kopplingar. Jag undrar därför vilka årgångar som går att korsa med 92'ans koppling, då jag kanske har bättre tur i de modellerna.

Förutom det så är det självfallet intressant att höra ifall någon har en koppling över som passar i årgång -92.

Tack på förhand!
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Celica GTI -92, kopplingsproblem.

Inlägg av Tobbera »

Om det är en 3SGE du sitter på så har jag fått uppfattningen att de slirar även som nya. Hugger inte utan smyger iväg som en Vovo 240. Jag är van vid Honda och de hugger så man får whiplash om man släpper snabbt i vilken växel som hellst. Jag ska montera keramisk snart och se om det blir bättre. Se min tråd.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Snosan
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 20 apr 2009, 20:44:50
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1992

Re: Celica GTI -92, kopplingsproblem.

Inlägg av Snosan »

Tack för svaret, är det fler som kan bekräfta det? Ska kolla upp exakt vad/vilken version av relaterade delar jag har, så att jag förstår mig på detta bättre. Är väldigt nybliven ägare, och har inte hunnit med så mycket än
Jo jag är också van vid att den hugger etc, så det kan juh visserligen vara att jag bara är ovan.
Ifall fler personer kan konfirmera det så skulle det vara perfekt, eller dementera, så att jag vet vad problemet är/eller att jag vet att det inte finns något.

Och jo, ska absolut kolla den, ska bara söka reda på den ;)
gasa
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:51:34
Bilmodell: gt4
Årsmodell: 93

Re: Celica GTI -92, kopplingsproblem.

Inlägg av gasa »

Du kan ju alltid kolla så att det inte är så att kopplings slavcylindern kärvar (inte går tillbaka helt), så var det på min gt4 när jag köpte den, vilket medförde att lamellskivan hade slirat totalt slut.
Skriv svar