Lågt oljetryck vid tomgång på Celica st162

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
LoveMercy
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:15:54
Årsmodell: 0

Lågt oljetryck vid tomgång på Celica st162

Inlägg av LoveMercy »

Oljetrycket är bra när motorn är kall (tomgången då också högre), men sjunker när motorn blir varm och i synnerhet på tomgång. Dvs. när oljan blir varm sjunker trycket. Jag fick ingen instruktionsbok till bilen när jag köpte den för drygt tie år sen så jag vet inte vilken olja Toyota rekommenderar till min bil. Va kan jag göra för att få ett stabilt och bra oljetryck?
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Lågt oljetryck vid tomgång på Celica st162

Inlägg av Johannes Rydberg »

när oljan är kall så är den helt enkelt tjockare= högre vikositet. och då blir det lite högre tryck.
sen när oljan får upp driftstemp så blir den lite lösare och oljetrycket sjunker. borde märkas mer på mineral och halvsysntet oljer som inte är lika vikositets stabila vid olika grader.

vilket fall som helst så är det helt normalt. men den bör ligga på minst 1kg på tomgång. och runt 3-4kg vid körning under 0.5kg så tänd oljetrycks lampan. då är det risk för skador. men på tomgång så kan motorn tillåtas ha lägre tryck då belastningen på delarna är minemal.

jag kör på helsysntet 5W 40 och jag har väldigt jämnt o fint oljetryck. byter 1000mil.
LoveMercy
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 22:15:54
Årsmodell: 0

Re: Lågt oljetryck vid tomgång på Celica st162

Inlägg av LoveMercy »

Tack för den fina förklaringen. För ett par år sen så körde jag med Castrols helsyntetiska motorolja; 0W 40. Då hade bilen också bra oljetryck. Men dom slutade sälja denna olja här där jag bor så jag övergick till 5W 40. Jag skulle kunna fara runt och se om jag hittar den där bästa oljan.
Skriv svar