St162 Rycker vid låga varv

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Dannefrokt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 20:18:46
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1987
PostOrt: Leksand
Land (Country): Sverige

St162 Rycker vid låga varv

Inlägg av Dannefrokt »

Har för första gången kört ett tag med celican som är en -87'a utan katalysator och lambdasond men med en 3SGE motor från en -88 eller -89.
De modifieringar som gjorts på motorn är EGR'en bortkopplad och pluggad, grenrör från st182 samt ett sportluftsfilter. En vakumslang hänger löst som går till en blå givare på vatten röret med massa givare på, men den tror jag var till EGR'en så den har jag ignorerat.

Problemen är att den går konstigt på tomgång, varvtalet är jämt men det är som att den inte tänder ibland på nån cylinder, sen är den jäkligt ryckig och orolig om man ligger å kör runt 2000varv.
Kan även känna av att den inte svarar direkt när man ger fullgas utan att den lixom tvekar nästan som att den ska dö men efter en halv sekund så varvar den upp som den ska.

Någon som har ideér på vad som kan krångla? finns det fler saker som har med motorstyrningen att göra än ecu'n som skilljer mellan årsmodellerna på ST162 ?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: St162 Rycker vid låga varv

Inlägg av cheetah1 »

Låter som att den går för rikt i mina öron...
Dannefrokt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 20:18:46
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1987
PostOrt: Leksand
Land (Country): Sverige

Re: St162 Rycker vid låga varv

Inlägg av Dannefrokt »

Det är en möjlig teori, ska tanka upp den imorgon å se hur mycket den dragit de 30 milen jag åkt.
Idiotförklara mig gärna men var det dumt av mig att ta ett rör med mindre diameter på returledningen än framledningen till soppan? så att det mindre röret agerar som en BTR som ger för mkt motstånd så den trycker i för mycket soppa?

En annan sak kan ju vara att det läcker väldigt mkt avgaser före lambdasonden så den tror att bilen går snålt och trycker i mer soppa? fick inte främre avgasröret riktigt tätt vid flänsen mot ST182 grenröret nämligen men tyckte inte det gjorde så mkt förutom att det puttrar å låter illa :oops:
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: St162 Rycker vid låga varv

Inlägg av Johnny Blade »

Det spelar nog en stor roll det där(läckan alltså).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Dannefrokt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 20:18:46
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1987
PostOrt: Leksand
Land (Country): Sverige

Re: St162 Rycker vid låga varv

Inlägg av Dannefrokt »

satan joel.. Jaja, med lite tur går det att svetsa när det sitter på plats, eller med den mer vanliga oturen så gör det inte det ;)
Skriv svar