Däcktips Federal

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Däcktips Federal

Inlägg av Codriver »

Ville bara dela med mig av de första intrycken av ett lågprisdäck.

Däcket det gäller är Federal SS595.

Jag har idag lagt på dessa i dimension 235/60-16 på originalfälgarna till min Rav4:a.
Både jag och min kompis som har däckmaskinerna var lite spända inför balanseringen. Men vi är positivt överraskade! Största vikten som lades på var 35 gram. Två av hjulen behövde 0 gram på utsidan och 10 respektive 15 gram på insidan. Så balanseringen var inget problem.

Svårt att värdera ljudnivån av flera skäl. Dels har jag haft dubbade vinterdäck på tills nu och då känns allt tyst. Dessutom har jag lite skramlande hundbur som snart skall justeras. Men än så länge tycker jag att däcken inte känns högljudda, men heller inte knäpptysta.

Inga skakningar eller konstigheter vid provkörningen heller. Har inte haft några känningar av spårkänslighet heller under kvällens bilkörning.

Jag kan än så länge bara rekommendera detta däck. Återkommer med mer info om det skulle bli förändringar i läget.
Senast redigerad av Codriver den sön 03 maj 2009, 07:51:13, redigerad totalt 1 gånger.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Tomas88
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 19:52:20
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2001
Kontaktperson: 57LF6I
Ort: Ljungby

Re: Däcktips Federal

Inlägg av Tomas88 »

Trevligt.
Vad fick du ge för dessa då?
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Däcktips Federal

Inlägg av Codriver »

Jag köpte dom på dackonline och gav ca 950:-/däck.
Då tillkommer så klar montering och balansering men jag har tur och har en kompis som hjälper mig med det.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar