Växellåda Celica vs andra modeller

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Codriver »

Jag har en Celica från -86 eller -87 som folkracebil och undrar om det finns växellådor från andra modller som passar i den bilen. Till exempel Carina II som verkar ha mycket gemensamma delar.

Någon som vet?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Codriver »

Har nu letat en del och tänkte dela med mig av vad jag funnit.

Det är tydligen inte exakt samma låda mellan Celican och Camry/Carina II men de går att flytta mellan modellerna. Man måste dock ta med startmotorn för att den sitter lite olika.

Förutsättningen är då förstås att det är 3S-FE motorn o Camryn/Carina II för att det ska gå att plocka lådorna.

Skiljer något mellan utväsxlingarna på de tre modellerna av växellådor se länken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_S_transmission
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Johnny Blade »

Ska man använda Camry/Carina II's växellåda och startmotor så måste man även ta svänghjulet från samma bil.3S-GE gen 1's svänghjul är mindre än 3S-FE.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Codriver »

Lyfter tråden en aning med en ny fråga på samma ämne.

Jag har fått höra att det skulle vara starkare växellådor från -88. Kan det stämma?
Kan man ta växellådan från en ST182? Passar den rakt i? Är det rent av exakt samma låda?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Neblade »

Tror inte att det skilljer mellan lådorna från -86-89, men är osäker.
ST182 lådan passar, startmotorn sitter på andra sidan. Dock passar inte svänghjulet.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Codriver »

Neblade skrev:ST182 lådan passar, startmotorn sitter på andra sidan. Dock passar inte svänghjulet.
Innebär det att startmotorn sitter "bakåt" mot torpedväggen?
Eller som på Camryn där den sitter på framsidan men pekandes mot växellådan istället för under grenröret? Om det är så måste det bli lite problem att lösa för att få till startmotor...
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Johannes Rydberg »

intressant. Detta undrar jag med.

Men om man tar med start motor och svänghjul från den bilen man tog växel lådan från ex st 182
Så skall det passa?
Men passar den med fästen och växel vajer fästen m.m?

Hur blir det med driv axlarna? Passar dom gamla eller är det andra splines längd m.m?

Större svänghjul är det tyngre då oxå. Det är ju lite olika motor karaktär i camry och celica. Man vill ju ha lättare istället.

Hur är det med centrum lagret? Det lilla som sitter i centrum i vevaxeln/sväng hjul passar det där ?.

Kanske lättare att byta hela maskin.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Larco »

Camry V6 ska väl iaf ha starkare låda, samma innehåll som mr2 turbo har jag för mig att jag har läst.
Att startmotorn sitter på ena eller andra sidan innebär att den sitter under grenröret eller på framsidan av växellådan, på andra sidan svänghjulet. Hur det ser ut på camryn vet jag inte.

Något centrumlager finns inte på de toyotor jag har skruvat, tror inte det sitter på någon? Istället sitter ett stödlager runt ingående axel i lådan.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Växellåda Celica vs andra modeller

Inlägg av Codriver »

Efter att nu ha rivit först lådan på min -86:a och sedan en låda från en -87:a som jag fick tag på på skroten så har jag initialt hittat en skillnad, nämligen skiftgafflarna.
På -86:an sitter det skiftgafflar av bockad plåt, medans på -87:an är skiftgafflarna gjutna och upplevs som kraftigare. Tror i och för sig inte att man onrkar kröka dom i plåt heller för de är inte klena.
Släpytan på skiftgafflarna (mot ringen man byter växel med) på bägge varianterna är i plast. Men det ser gedignare ut på 87:ans version. Kanske kommer vi att lägga ner tid på att riva bort plasten och svetsa med bronstråd för att slippa ha plast. Borde bli lite distinktare med metall mot metall.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar