Lambdasond på Avensis 99:a.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
linnarsson
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 15:23:03
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 99
PostOrt: Vänersborg
Land (Country): Sverige

Lambdasond på Avensis 99:a.

Inlägg av linnarsson »

Hej! Hoppas jag nu postar i rätt forums del!

Jag ska in på verkstad och byta lambdasonden, då de efter lite felsökning idag kommit fram till att det är den som felar (lampan för elfel i motorn lyser).
Kollar verkstads lappen jag fick nu och där står det "Byte främre syresensor för EFI" samt "sensor". Antar det är de dom menar med lambdasond?

Är detta ett vanligt förekommande fel på Avensis? Min är årsmodell 99.

Mest nyfiken då min bil alltid tuffar och går utan några som helst problem.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Johan Linnarsson
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Lambdasond på Avensis 99:a.

Inlägg av Pipedreams »

Det har blivit ett av dom vanligaste felen på toyotor idag. På vissa modeller sitter det 4st och dom brukar ge upp runt 12000mil. Kul reparationer när dom kostar runt 1800:-/st
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
linnarsson
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 15:23:03
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 99
PostOrt: Vänersborg
Land (Country): Sverige

Re: Lambdasond på Avensis 99:a.

Inlägg av linnarsson »

Ser man på! Ett standardfel! Trodde jag inte om Toyota ;) Tack för att jag bara har en! Phew! Det blir dyrt nog!
mattish
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 21 apr 2009, 18:34:00
Bilmodell: Fabia TDI
Årsmodell: 2011
PostOrt: VINsLÖV

Re: Lambdasond på Avensis 99:a.

Inlägg av mattish »

Har en 05a som gått 12800 mil, med 2,0 liters motorn.
Bilen smårycker lite under 3000 rpm.
En gång innan har felkodslampan börjat lysa och slocknat, idag tändes den igen.
En kompis kopplade in sin OBD-II läsar och läste ut en felkod på O2 Sensor.
Felkod P0156, Generic O2 Sensor Cursuit.
Någon som vet vad de är? Jag fattade det som lambdan.

EDIT: Var på toyota idag och pratade med verkstaden. 4 st lambdasonder sitter det på bilen och det är en där under som strular. Dock är funktionen felfri på själva sonden och avgasreningen fungerar.
Det är elkretsen som värmer upp sonden vid kallstart som strular, så jag avvaktar med att byta den. 2000:- hade det kostat att göra det.
Essalp
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 00:35:50
Bilmodell: Avesis 1,8
Årsmodell: 2001

Re: Lambdasond på Avensis 99:a.

Inlägg av Essalp »

Hej!
Jag vill bara dela med mig av min, högaktuella historia i ämnet.

Motorlampan tändes också på min (eller snarare sambons) Avensis 1,8 från -01 för ca 10 dagar sedan.
Ringde närmaste Toyota-verkstad, som ville göra en felsökning, och tid bokades till den 8/6.
Efter felsökningen kunde dom med största sannolikhet konstatera att en syresensor (=lamdasond) (av 4) inte fungerade. Deras rekommendation var att byta den trasiga sensorn. Priset för detta skulle vara 3.165:- + 1.500:- i felsökningspeng!
Men, inte nog med det, jag blev förvarnad om att med största sannolikhet så kommer det att bli gäng-paj när man ska lossa sensorn, vilket då resultetat i ett katalysatorbyte! Och då är vi i en helt annan prisklass.
Nu pratar vi uppe i 15-20.000:- enligt verkstaden!! :o

Eftersom bilen bara har gått straxt över 8.000 mil, så var verkstadens rekommendation att kolla med försäkringsbolaget och dess maskinförsäkring, för att lindra kostnaden. Sagt och gjort, försäkringsbolaget kontaktades och det kunde tyvärr konstateras att motorförsäkringen räckte bara till början av april 2009 (när den fyllde 8 år). Försäkringsbolaget blev dock lite upprörda över "slit och släng"-mentaliteten som verkstaden visade tecken på. Han rekommenderade istället att en "vanlig" verkstad skulle kontaktas för en second opinion.

Jag ringde då en oberoende verkstad, som mer eller mindre skrattade ut Toyota-verkstaden för deras resonemang, att så fort något inte funkar, så slänger man det i containern och skruvar dit nya delar. Deras recept var att om det blir gäng-paj när man skruvar ur sensorn, så får man skära bort det skadade och istället fixa dit en ny bit som det går att skruva i.

Detta resulterade i att jag bad Toyota-verkstaden att hissa ner min bil och att göra den klar för avhämtning. Till min kostnad av 1.500:- för felsökningen och deras förvånade miner! Av utlämnaren fick jag höra att när dessa sensorer börjar ge upp kommer dom som på ett pärlband, och det är för oss konsumenters skull som man byte katalysatorn, så att vi ska slippa arbetskostnaderna på att byta 4 stycken sensorer...

Vart vill jag komma med detta? Jo, eftersom man får känslan av att märkesverkstäderna lever på eftermarknaden, och har inget intresse av att hålla kostnaderna nere för oss bilägare och att antingen betalar vi direkt till märkesverkstaden eller via premien hos försäkringsbolaget, så vill man ju pröva alternativa lösningar. Är det någon som har erfarenhet av sensorbyte, och kanske även den alternativa lösningen till katalysatorbytet :?:

Vi har tidigare varit mycket nöjda med kvaliten på bilen och även tillmötesgåendet på verkstaden har varit bra, men detta kastar ett nytt ljus över verksamheten. Jag kommer troligen fr o m nu gynna de oberoende verkstäderna, som måste jobba för att man som bilägare ska komma tillbaka till just deras verkstad. Även om jag måste byta katalysator, så kommer troligen priset att vara annorlunda jämfört med märkesverkstaden. Katalysatorn som sådan är jag inte orolig för där heller, eftersom dom kommer att köpa den på Toyota...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Lambdasond på Avensis 99:a.

Inlägg av PierreW »

HAHA säger jag då, va f*n va de för mupp verkstad du var på? Jag slutade räkna syresensorer som skar långt innan ja sluta på Toyota, att man måste byta katten pga gängpaj är ju ren bullshitt o bara ett sätt för verkstaden att tjäna lätta pengar. Har dom aldrig hört talas om gängtapp. :o Och ta 1500kr för o plugga i en kontakt i bilen där IT2:an säger vad som är felet är ju skamligt, högst 40 min arbete o då räknar ja in att mäta kontaktstyckena på alla sensorer.

Kylspray att kyla sensorn med så den krymper lite granna på ett varmt grenrör och en riktig 22mm syresensorhylsa är receptet, skulle det mot förmodan skära så är en bra smörjspray att föredra, skruva in skruva ut skruva in skruva ut sen är de bara att ta i mer och ur med den gamla, sen tar man helt enkelt och fräshar till gängorna med en gängtapp, oftast är de gängan i den gamla sensorn som lossnar o inte i grenröret så vad jag minns så blev de aldrig något grenrör/kattbyte för min del när ja jobba på Toyota. De lilla metallspånet som ramlar ner i katten kan omöjligt göra nån större skada.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Lambdasond på Avensis 99:a.

Inlägg av fredrik mkIII »

essalp: vart hände detta?
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Essalp
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 00:35:50
Bilmodell: Avesis 1,8
Årsmodell: 2001

Re: Lambdasond på Avensis 99:a.

Inlägg av Essalp »

I Sundbyberg utanför Stockholm, på Europeiska Motor.

Jag bokade idag en tid på en mindre, oberoende verkstad ett stenkast därifrån, och dom instämde med PierreW's kommentarer och lösningsförslag.
-"Inte ska man byta en fullt fungerande katalysator bara för att det blir gäng-paj när man drar ur sensorn. Är man bara lite försiktig så ordnar det där sig. I värsta fall får man gänga om med en gängtapp, men det är inga problem..", var mekanikerns kommentar.

Dom fick sig just då en ny kund :)

_________________________________________________________________________________________________

Fortsättningen på storyn blev att trots att man på den nya verkstaden gjorde nya mätningar, kunde man inte hitta någon trasig syresensor. Verkstaden kopplade bort fellampan, provkörde i verkstaden i 40 minuter och sen ut på en tur på ett par mil. Lampan tändes inte igen... Svårt att byta när man inte ser att något är trasigt.

Några kronor fattigare, styr jag kosan hemåt, och då tänds lampan igen efter någon mil :(
Jag ringer upp verkstaden och berättar vad som har hänt samt att torkaren på bakrutan sedan några dagar lever sitt eget liv (går igång trots läge OFF, stannar mitt på rutan i lägen On, etc). De hade han också noterat under sin provkörning. Hans tips var att koppla ur minuspolen på batteriet och låta det stå så i ett par timmar eller över natten. Jag gjorde som han sa, men kunde inte vänta "ett par timmar" utan behövde bilen redan efter en halvtimme. Kopplade tillbaka minuspolen och vips, var varningslampan släckt och torkaren uppförde sig normalt :)

Verkstaden har fått förtroendet att byta bromsar runt om och kommer även att titta på elen om felet kvarstår.
Så, min fråga är om någon känner till detta "elfel". Utöver torkaren som levde sitt liv, har även manövreringen från förarplatsen av passagerarrutan fram lagt av. Funkar dock från passagerarplatsen. Under provkörningen dels i verkstaden och dels ute, hade ABS-lampan blinkat, men till slut slocknat och när jag körde hem bilen lös ingen sån lampa. Är detta bara tillfälligheter, eller är det något större generalfel, typ stybox? Någon som vet?
Skriv svar