Problem med styrningen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jizeta
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 06 maj 2009, 20:33:35
Bilmodell: Celica ST182
Årsmodell: 1992
PostOrt: Uppsala
Land (Country): Sverige

Problem med styrningen

Inlägg av jizeta »

Jag har en ST182:a och har upplevt nu den senaste tiden att styrningen är ojämn. När man vrider ratten så går den lätt och tungt om vart annant..."hackigt" eller "glappt" eller hur man ska beskriva det. Ratten går heller inte tillbaka till ursprungsläge när man släpper den. Var inne på styrservopumpen då oljan varkar OK. Lämnade in den på den lokala verkstaden (icke Toyota) men han kunde bara konstatera att nåt var vajsing med servon men inte vad. Nån som upplevt samma problem eller har en aning om vad det kan vara?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Problem med styrningen

Inlägg av Larco »

Slirande servorem?
Dålig styrväxel kanske... :think:
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem med styrningen

Inlägg av cheetah1 »

Normalt när det går hackigt är det väl för att det är för lite olja i, så att den suger luft... Men du hade ju redan kollat oljan, så isåfall är det väl kanske remmen eller pumpen.. Eller vilken annan komponent som helst i systemet egentligen. Kanske ligger nån skit. Finns det ett filter?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Problem med styrningen

Inlägg av Johnny Blade »

Efter att jag dragit fart på min Celica Supra i vintras så upptäckte jag att det högg rejält i styrningen (den låste sig nästan).jag trodde att det var något mekaniskt fel som tex rattlåset.Men efter att jag bytt olja så har det funkat perfekt.
Jag misstänker att det var vatten i oljan(den hade stått oanvänd sedan 2004).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar