Bromsskivor bak Yaris dåliga

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av YarisMek »

Till helgen tänkte jag ge mig på det själv och har en fråga: lossar man handbromsvajern helt från oket innan man lyfter av oket från okhållaren?
Nej, jag gör inte det om handbromsen inte kärvar. Brukar gå att lyfta av han o ställa han bakom först, flytta lite runt den så man kommer åt på baksidan. Det ska finnas utrymme att få av oket utan att lossa nått annat än skruvarna till oket.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av PartyBoy »

Vi har nog bytt skivor i bak på alla våra kunders Yarisar, minst 1 gång! På flera utav bilarna redan vid första servicetillfället (15000km). Men dom verkar ha lärt sig något av sitt misstag, och nya Yarisen har fått bromstrummor igen :)
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av donaldduck »

Använde möjligheten på Toyotas sida att ”dra i snöret”; ett sätt att rapporterna när man hittar något som är galet. Jag rapporterade i princip med samma text som när jag startade denna tråd plus att jag fick ange registreringsnummer och därmed möjlighet att följa upp bilen.

Fick ett grötmyndigt svar som gick ut på att bilen inte varit inne på auktoriserad verkstad på de 4,5 år som gått sedan den började rulla. Därmed hade man inte kunnat kolla om det fanns några garantiåtgärder som behövde åtgärdas. Nu hade man missat en sak; bilen var inne på service vid en auktoriserad verkstad 1,5 år efter den börjat rulla – mer än väl för att se eventuella fel. Sedan dess har den servats som den skall, dock inte hos Toyota. Det var antagligen anteckningarna för detta man tittat på och missade den auktoriserade servicen. Sedan jag påpekat att de hade fel har jag inte hört av dem.

I vilket fall som helst är detta ingen garantisak, det är en dålig konstruktion. Framgår av denna tråd och andra kontakter jag haft med folk som jobbar inom Toyota att detta är ett vanligt problem. Enligt PartyBoy har de dock tydligen lärt sig också, nya Yaris har trumbromsar bak. Friktionsytan är då mer skyddad mot omvärden och kanske, lika viktigt, eventuella rostskador syns inte hos bilbrovningen; så länge bromsarna fungerar lär de inte reagera då.

Har av intresse lagt ner möda på att ta reda vad det beror på, en i övrigt så bra bil med en så grov konstruktionsmiss. Det visar sig att Toyota är inte de enda som har problem, verkar som många bilar som är ”lätta i baken” har samma problem. Inte bara i Sverige heller, läste om folk i England som fått byta skivor efter 10 månader. Har försökt hitta om man kan göra något åt det men inte hittat något som dokumenterat hjälper. Många säger att man skall bromsa ordentligt. Har själv börjat dra åt handbromsen de sista femtio metrarna innan jag parkerar. Detta för att vatten på skivorna skall avdunsta. Har redan tidigare kollat att backarna inte fastnat, smort vid behov, och kommer även att göra detta i framtiden.
villdemar
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 13:09:43
Årsmodell: 0

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av villdemar »

Jag har precis 6000mila-servat min Yaris 07. Och visst klagade man på mina bromsskivor bak.

Både höger och vänster sida uppvisar rostangrepp och att byta dessa går på cirka 3 500 kr, enligt min Toyotaverkstad.

Rena rånet på en sådan pass ny bil som bara har gått 5 500 mil.

Letar nu förgäves på Biltemas hemsida efter skivor.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av tobo »

Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av PierreW »

villdemar skrev:Jag har precis 6000mila-servat min Yaris 07. Och visst klagade man på mina bromsskivor bak.

Både höger och vänster sida uppvisar rostangrepp och att byta dessa går på cirka 3 500 kr, enligt min Toyotaverkstad.

Rena rånet på en sådan pass ny bil som bara har gått 5 500 mil.

Letar nu förgäves på Biltemas hemsida efter skivor.
Det är ju solida skivor, och dessa kan man svarva ett par mm tunnare än rekommenderad minsta tjocklek.
Åk till en verkstad med bromssvarv.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Glenn »

PierreW skrev:
Det är ju solida skivor, och dessa kan man svarva ett par mm tunnare än rekommenderad minsta tjocklek.
Åk till en verkstad med bromssvarv.
Existerar sådana fortfarande på 2010-talet ?

Tror senast jag såg en var på 80-talet, och den användes inte ens då :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:
PierreW skrev:
Det är ju solida skivor, och dessa kan man svarva ett par mm tunnare än rekommenderad minsta tjocklek.
Åk till en verkstad med bromssvarv.
Existerar sådana fortfarande på 2010-talet ?

Tror senast jag såg en var på 80-talet, och den användes inte ens då :)
Tyvärr är nog bromssvarven ett minne blott snart.
Vi svarvade nog mer skivor än vad vi bytte, tyckte den där svarven gick stupalöst borta i hörnet ;)
Det är en riktigt lönsam apparat, betalar sig efter ett 20tal svarvningar, verkmästaren log varje gång han fick skriva arbetsorder med svarvning skivor :mrgreen:
Hände ibland att andra verkstäder kom med skivor till oss som vi svarvade åt dem, inte lätt utan om man inte har skivor hemma ;)
TSW tittade alltid snett åt den där svarven när dem besökte oss, de ville vi skulle sälja nya skivor istället, dom fick alltid samma svar:
Den dan ni har leveranstid på 15minuter av nya skivor så slänger vi den :ugeek:

Man kan liksom inte hålla sig med lager på skivor på alla modeller från 80talet o framåt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Glenn »

Den jag såg sist var på en volvoverkstad, och jag sa typ "Oj, en bromssvarv ser man inte ofta" varvid meken sa att "den ska bort, används inte längre, det lönar sej inte att svara skivor idag när dom är så billiga".
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
villdemar
Inlägg: 17
Blev medlem: tor 01 apr 2010, 13:09:43
Årsmodell: 0

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av villdemar »

Jag blev så negativ och bitter efter att ha fått prisförslaget (nästan 4000 kr) från Toyota för byte av bromsskivor och bromsbelägg bak på min Yaris 2007 1,33 att jag på stående fot beslutade mig för att göra jobbet själv. Kommer att bli en riktig rysare... Både för mig och bilen... Däremot är min plånbok glad över mitt förhastade beslut...
Skriv svar