Bromsskivor bak Yaris dåliga

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Glenn »

Trummor fram gillar jag inte, dom är så svårkylda så då fadear dom alldeles för lätt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av adrian_vg »

donaldduck skrev: mån 26 mar 2012, 18:12:54 Visste knappast vad Toyota var. När jag skulle köpa en mindre bekymmersfri bil kollade jag bilprovningens statistik liksom försäkringsbolagens för maskinskador. Valet föll då på Yaris och ju mer jag sett desto nöjdare har jag känt mig – till nu. Det är en 2008 som rullat 5 500 mil.

Har länge sett att de bakre skivorna varit rostiga men klossarna har inte legat på och handbromsen han fungerat. Bytte nyss däck och såg då skivorna som såg för djävliga ut, se bilagt foto. Hela sjok har ramlat bort. Bytte skivor och klossar men ställer mig själv, och er, några frågor:
Bakskivorna på fruns Yaris (1.0 2009/2010) ser värre ut än de på bilden. :shock:
Såg ok ut förra hösten när jag bytte till vinterhjulen. Bilen började sen hackbromsa under tidig vår och jag kollade då skivorna ordentligt i samband med bytet till sommarhjulen. Fick en smärre chock när jag såg skivorna...

Ska mao beställa nya skivor och belägg nu, samt nytt ok till vänstersidan bak, då den skivan ser obeskrivlig ut (högersidan byttes förra våren pga läckage)...

Mitt problem är att skivorna bak på reservdelssajterna specar skivdiameter 259 och 278 mm. När jag kollat på bilspecsajter efter skivbromsdiametern står det mestadels att modellen har trummor bak och ingen skivdiameter...

Om det är till hjälp är bromsoken av ATE-typ.

Har någon av er koll på vad för diameter det faktiskt är?

Tacksam för återkoppling!
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av adrian_vg »

Bytte skivor bak häromveckan (inkl bromsok). Så här såg den vänster bak ut. Dunkade ganska mycket vid körning. :wtf:
Kan ha varit originalskivan från 2010. Vågar man hoppas på bättre hophållna skivor från tredjepartsleverantör?

Besiktningsmannen sades enl frun ha varit impad med hur bra bromsarna bak tog...
IMG_20191208_103135.jpg
IMG_20191208_103135.jpg (684.24 KiB) Visad 5811 gånger
IMG_20191208_103108.jpg
IMG_20191208_103108.jpg (618.8 KiB) Visad 5811 gånger
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Glenn »

Spännande när dom "delaminerar" sådär, har hänt mej också nån gång, vet ej varför.

Här är f.ö ett riktigt tragiskt exempel på en av mina bilar, ingen toyota dock..
DSC_2339 (Large).JPG
DSC_2339 (Large).JPG (339.63 KiB) Visad 5806 gånger
..Kul att du också kör Dominator f.ö :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Neblade »

donaldduck skrev: sön 07 apr 2013, 12:01:46 Bytte bromsvätska idag. När jag gjorde det för två år sedan gick luftningsnippeln på höger bakhjul så tungt att det knappt gick att känna ett definierat stoppläge. Drog slutsatsen att det måste vara något fel, den på vänster bakhjul var OK. Idag bytte jag bromsvätska igen. Nu var nippeln på vänster bak lika dan. Går så tungt att jag är rädd att vrida på den, svårt att känna något definierat stoppläge. Både för två år sedan, och idag, beter sig nipplarna på framhjulen helt OK.

Jag har de famösa skivbromsarna bak som fransmännen fick designa in. Efter vad jag ser nu kan jag inte dra någon annan slutsats än att de har lyckats välja material för nippeln – bromsoket så att det blir korrosion! Nipplarna fram och bak, liksom oken, ser ut att vara av samma material men är det tydligen inte.

En del av ni som är med i detta forum har ju gedigna erfarenheter. Vet ni något om detta? Hjälper det att byta nipplarna?

Yarisen hamnar ju högt upp i statistiken om att ha låga underhållskostnader. I mitt fall har jag förutom bromsarna haft flera fel som inte kan ha uppträtt annat än vid fabriken/konstruktionsfel. Sammanlagt har jag aldrig haft en bil med så mycket fel i unga år. Baserat på 150 000 mil och 17 bilar.

Kan inte säga något om materialet i nipplarna och oken, men mitt enda tips är att bytta nipplar ofta! Så minskar risken drastiskt för att man ska dra av dem!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av adrian_vg »

Glenn skrev: sön 08 dec 2019, 14:50:43 Spännande när dom "delaminerar" sådär, har hänt mej också nån gång, vet ej varför.
En polare föreslog att det bromsoket inte gled som det skulle på glidpinnarna och därmed inte skrapar bort rosten från skivan vid bromsning, med resultat att rosten på sikt luckrar upp skivan som sedan tappar "laminat".

Kan stämma? Eller finns det något annat skäl till att skivorna ser ut så där?

Glenn skrev: sön 08 dec 2019, 14:50:43 Här är f.ö ett riktigt tragiskt exempel på en av mina bilar, ingen toyota dock..
AAAAH!! Vad sjutton hände där egentligen??

Glenn skrev: sön 08 dec 2019, 14:50:43 ..Kul att du också kör Dominator f.ö :D
Det är vinterhojen. :-)
Vinterpendlingen tog tvärslut, sen jag började jobba i Stockholmstrakten (bor i Uppsala).
Ca 15-16 mil ToR i -10 (ex vindkylfaktor), fem dar i veckan är inte praktiskt i nuläget. :?
Är inte speciellt kul att trängas på sardinexpressen (aka SL-pendeln) heller, men vad gör man...
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Bempa »

Wow, dom där skivorna hade sett sina bästa dagar :shock:

När dom ser ut så där så är det allt som oftast att bromsoket kärvar antingen i kolv eller styrbussningar är min erfarenhet.

Bilden på Glenn´s bromsskiva får mig att minnas en 140 som jag skulle flytta på där bromsarna hade fastnat bak, efter en del slägga och kopplingsspark så small bromsarna loss med ett brak, då sprack hela slitytan på skivan loss från naven :lol: Bilen kunde man köra men bromsskivan stod still i bromsoket :lol:

Självklart så kördes den inte på väg i det skicket :lol:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
adrian_vg
Inlägg: 39
Blev medlem: tis 11 jul 2017, 14:48:59
Bilmodell: Yaris 1.0 VVTi 5D
Årsmodell: 2010
PostOrt: Uppsala

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av adrian_vg »

Bempa skrev: tis 10 dec 2019, 08:00:45 Wow, dom där skivorna hade sett sina bästa dagar :shock:

När dom ser ut så där så är det allt som oftast att bromsoket kärvar antingen i kolv eller styrbussningar är min erfarenhet.
Lika delar vänta tills privatmeken med lyften blev frisk och "det blir nog bra av sig självt"... :roll:

Med mindre att man tar av hjul och motionerar kolvarna manuellt, finns det något sätt att senarelägga kärvningen?
Man kan ju inte alltid köra som en tjuv. Tvivlar dessutom på att frun kommer att ta väl upp om jag ber henne köra hårdare och verkligen använda bromsarna...
Kör nu: KTM 990 SMR-12, Honda NX650 Dominator-88, Suzuki DRZ400S-00.
Vrak70:n såld, andra spjällhuset dog...
Kör ibland fruns Toyota Yaris 1.0-10.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Bempa »

adrian_vg skrev: tis 10 dec 2019, 10:48:51
Bempa skrev: tis 10 dec 2019, 08:00:45 Wow, dom där skivorna hade sett sina bästa dagar :shock:

När dom ser ut så där så är det allt som oftast att bromsoket kärvar antingen i kolv eller styrbussningar är min erfarenhet.
Lika delar vänta tills privatmeken med lyften blev frisk och "det blir nog bra av sig självt"... :roll:

Med mindre att man tar av hjul och motionerar kolvarna manuellt, finns det något sätt att senarelägga kärvningen?
Man kan ju inte alltid köra som en tjuv. Tvivlar dessutom på att frun kommer att ta väl upp om jag ber henne köra hårdare och verkligen använda bromsarna...
Nej det finns inte några andra sätt än att man rent manuellt tar isär bromsar och rengör och smörjer upp igen. Jag personligen brukar göra det minst 1 gång per år,
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bromsskivor bak Yaris dåliga

Inlägg av Glenn »

adrian_vg skrev: sön 08 dec 2019, 16:12:54
En polare föreslog att det bromsoket inte gled som det skulle på glidpinnarna och därmed inte skrapar bort rosten från skivan vid bromsning, med resultat att rosten på sikt luckrar upp skivan som sedan tappar "laminat".
Skivan borde int ha lager alls kan man tycka, men jag vet inte.. brukar ju oftast inte bli sådär heller.
Glenn skrev: sön 08 dec 2019, 14:50:43 Här är f.ö ett riktigt tragiskt exempel på en av mina bilar, ingen toyota dock..
AAAAH!! Vad sjutton hände där egentligen??
Ja du, nu hade bilen stått i några år förvisso, men att skivan delade sej i ventileringen hände nog innan.

Dessutom hade den rostat fast så hårt i navet att jag fick kapa den i bitar för att få loss den..

Bromsarna fungerade dock efter byte av skivor+belägg samt rengöring+smörjning.

Glenn skrev: sön 08 dec 2019, 14:50:43 ..Kul att du också kör Dominator f.ö :D
Det är vinterhojen. :-)
Vinterpendlingen tog tvärslut, sen jag började jobba i Stockholmstrakten (bor i Uppsala).
Ca 15-16 mil ToR i -10 (ex vindkylfaktor), fem dar i veckan är inte praktiskt i nuläget. :?
Är inte speciellt kul att trängas på sardinexpressen (aka SL-pendeln) heller, men vad gör man...
[/quote]

Burr, på moppetiden körde man ju året runt, men MC har jag aldrig vågat mej på..

Jag köpte min dominator mest för jag har så mycket gusvägar där jag bor, men köpte i slutet av sommaren
så jag hann knappt köra nåt, dessutom behöver jag en ny insugsplatta då den nuvarande läcker (spricka)
så den tjuvstannar på tomgång.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar