Sida 1 av 1

söker akut hjälp ,min son med familj stående i hudiksvall

Postat: ons 04 apr 2012, 21:51:24
av antonshallan
Min son är på väg upp till norrland för att fira påsk och är nu ståendes i hudiksvall med familj (son på 4 månader), problemet med hans Rav4 2006 diesel är att den blir orkeslös och rycker ,någon som har en ide.

Re: söker akut hjälp ,min son med familj stående i hudiksval

Postat: sön 08 apr 2012, 09:32:31
av donaldduck
Fick först idag se din tråd och problemet skall väl vara löst nu. Nedanstående för framtida bruk:

Det vanligaste orsaken till problemet som du beskriver är att parafinet i dieseln fälls ut i bränslefiltret när det är kallt ute och täpper till bränslefiltret. Symptomen du beskriver är typiska, får bilen stå några minuter och bränslefiltret får chans att värmas upp så kan det gå en liten bit igen – bara för att beskriva en del av symptomen.

Det finns olika diesel för vinter- och sommarbruk, tankar han i Hudiksvall lär han få diesel som fungerar. Det finns sedan olika knep man kan ta till. Militärt fick jag lära mig att pytsa i bensin i diesel. DETTA VARNAR MAN NUMERA FÖR MED MYCKET STORA BOKSTÄVER, KAN FÖRSTÖRA PUMPEN. Länken nedan är en bra sammanfattning av problemet och vad man kan göra åt det, man rekommenderar där att pyttsa i fotogen. Jet A1 eller militär flygsoppa var mycket populärt, åtminstone för några år sedan. Många piloter kör diesel (de skall alltid öppna en kran för att släppa ut eventuellt kondensvatten ur tankarna innan de flyger, för att vara redigt säkra släpper de ut ordentligt med bränsle. Allt för att öka säkerheten naturligtvis.)

http://www.google.se/url?q=http://www.a ... NNKtwEkvLg

Informationen är på engelska. Sök annars på kombinationen diesel, vinter, parafin, filter.

Re: söker akut hjälp ,min son med familj stående i hudiksval

Postat: sön 08 apr 2012, 09:59:24
av PierreW
Vi snackar i dagens läge om Commonraildieslar med systemtryck på uppåt 2000bar,
så att hålla på med de gamla tricken man körde med på radpumpsmotorer är inget att rekommendera. ;)


Garanterat är det Egr och vevhusventilationen som fått sig en känga av den svenska vintern, det finns åtgärdspaket mot detta på Toyotaverkstan.
Att bilen blir slö och ryckig beror på att den går in i ett Limp Home läge, då kopplas turbon bort,
wastegaten styrs elektroniskt via vacuum och styrboxen bestämmer hur mycket turbotryck som skall bli.
På så vis brukar bilen bara göra 80km/t och motorn producerar ingen direkt övervärme.