Toyota Celica -87 Elfel?.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
T-Vis
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 11 sep 2011, 01:49:42
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1987
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av T-Vis »

Tjeenare!

Ja nu är det så att jag har en Toyota Celica -87, och den startar inte.. Det är något som drar ström har jag märkt men jag vet inte vad?.. Jag har bytt batteri och kollat säkringarna så det är inge fel där iaf, bilen har stått kanske 3år?, men den fungerar klockrent när den väl fått starthjälp förutom att den dog en gång då man slog på lamporna om det nu är möjligt? :thumbdown: . Så kom gärna med tips! :)
Senast redigerad av T-Vis den tis 03 apr 2012, 19:33:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av Bempa »

Det är nog gammal hederlig felsökning som gäller, ta hjälp av en multimeter å så rycker du säkring för säkring tills du ser att den inte drar ström. Då vet du iaf i vilken krets problemet ligger
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
T-Vis
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 11 sep 2011, 01:49:42
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1987
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av T-Vis »

Bempa skrev:Det är nog gammal hederlig felsökning som gäller, ta hjälp av en multimeter å så rycker du säkring för säkring tills du ser att den inte drar ström. Då vet du iaf i vilken krets problemet ligger
Det har jag faktiskt gjort, grejen var ju då att jag vi kollade om spänningen slutade sjunka då vi drog ut säkringarna, men den gjorde ju inte det..
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av Bempa »

hmmm sitter det nått eftermonterat på den? Larm o.s.v ? Kanske något sådant som spökar då?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av Pugho »

Vänta nu... "kollade om spänningen slutade sjunka då vi drog ut säkringarna"

Sjunker spänningen i batteriet så fort att du ser att det slutar sjunka på en gång? Vad pratar vi för tidsperspektiv?

Det du ska mäta är inte spänning utan ström. Stäng av tändningen och ta ur nyckeln. Koppla en multimeter i serie med batteriet och ställ in multimetern på Ampere.
Om du har nåt som drar lite ström så får du ett utslag på multimetern i storleksordningen några mA. Dra sen ur säkring efter säkring i boxen tills du ser att strömmen sjunker.
____________________________
Mikael Cedergren
T-Vis
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 11 sep 2011, 01:49:42
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1987
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av T-Vis »

Ja nu när du säger det så sitter det någon Larm dosa i bilen!.
Jo alltså jag har för mig att vi kikade spänningen, var ju åtminstone 2 månader sen, så minnet sviker lite tyvärr!. Men är de så att bilen ska ha 12ampere då tändningen är av?
Men jag får ta och göra som du säger Pugho!
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av Pugho »

Nej du ska ha 12 Volt med tändningen av, och när man mäter volt så mäter man parallellt med batteriet. När man mäter ström så mäter man i serie med batteriet.

Om du inte förstår skillnaden mellan ström (Ampere) och spänning (volt) så kan du föreställa dig ett hydrauliksystem. Då motsvarar spänningen trycket i en slang och strömmen motsvarar flödet i slangen.
____________________________
Mikael Cedergren
T-Vis
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 11 sep 2011, 01:49:42
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1987
PostOrt: Luleå
Ort: Luleå

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av T-Vis »

Pugho skrev:Nej du ska ha 12 Volt med tändningen av, och när man mäter volt så mäter man parallellt med batteriet. När man mäter ström så mäter man i serie med batteriet.

Om du inte förstår skillnaden mellan ström (Ampere) och spänning (volt) så kan du föreställa dig ett hydrauliksystem. Då motsvarar spänningen trycket i en slang och strömmen motsvarar flödet i slangen.
Jo jag kom ju på att 12 Volt lät mer logiskt att ha då tändningen är av hehe. Men då kan jag lika gärna fråga hur du menar med att mäta parallellt och Serie?, Hade tänkt fråga någon bekant annars så då är det väl lika bra att fråga här :).

Okej förstår det bättre nu antar jag, tackaar!.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av Glenn »

Koppla loss ena batteripolen och sen kopplar du multimeterns ena sladd till batteripolen och sen den andra till den losstagna polskon. Givetvis ska multimetern vara inställd på att mäta ström (DC current)

Tänk dock på att om bilen drar mer ström än din multimeter klarar av, typ om du drar på startmotorn i det läget, så kan multimetern förintas i ett rökmoln, jag skojar inte. Se till att du bara förbrukar låga strömmar när du gör detta, annars måste du ha en rejäl shunt att mäta över, och det är överkurs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Celica -87 Elfel?.

Inlägg av SHySwe »

Jag säger det Glenn antyder:
Om du inte vet vad du gör, är det säkrast att be om hjälp! Risken att du gör illa dej eller bilen är stor.

Men bilen har stått tre år och du har bytt batteri?
Har du laddat batteriet fullt ? Ett nytt batteri är nästan tomt när du köper det. Och då laddar bilen skitdåligt själv.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar