Förbrukning och skillnader Corolla 4WD/ej 4WD + modifiering.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Förbrukning och skillnader Corolla 4WD/ej 4WD + modifiering.

Inlägg av Nizzehult »

Så är man med Corolla igen. Denna gång en 1.6Xli -90 Combi 4WD. Fick även med en totalt upprostad reservdelsbil (liftback), också en -90 med samma motor och den går bara fint. Gamla ägaren hade behandlat 4WD bilen med olja regelbundet så dörrar och baklucka är hur fina som helst, det är bara ena skärmkanten bak (givetvis) samt vänster framskärm som är risig. Den har gått ca 24500 mil mestadels i norrlands inland.

Frågor:

Har inte kört en tank än så jag har inte hunnit mäta förbrukningen. Bilen är välservad med riktig servicebok fram till 14' mil och därefter en "manuell" dito. Man har varit noga med att byta olja även i växellådan. Jag är nyfiken på vad denna drar. Det jag har reagerat på är att den verkar rulla tungt (inga bromsar ligger på), släpper man kopplingen så tar det inte lång tid innan den stannar. Däcken (vanliga sommardäck) är väl inte de bästa men jämnt nötta. Är detta normalt? Vad kan jag räkna med för förbrukning?

På reservdelsbilen finns sollucka. Skulle vara ballt att flytta över. Är det en piece of cake eller ens möjligt? Taken verkar skilja lite, är elen färdigdragen? Framför allt: är det värt besväret?

Saknar AC. Har sett att det finns skrotade som har det. Går det för en normalhändig person att flytta över eller är det att ta sig vatten över huvudet?

Någon sa att motorerna är likartade mellan 4WD och övriga men inte passar rakt av. Kan detta verkligen stämma?
Och hur är det med drivaxlarna?

Annars känns bilen helt rätt som andra bil, rymmer en del, går tyst, pigg, rätt bekväm och allt funkar. Betalade ca 1850,- helår i försäkring (trafik).
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Förbrukning och skillnader Corolla 4WD/ej 4WD + modifiering.

Inlägg av Dale »

Bränsleförbrukningen bör väll stå i manualen om du fick någon sån med. Iofs kansk eitne dom stämmer så himla bra. Min gamla Carina II skall dra typ 0,56 l/mil landsväg men jag fick bara ner den till 0,65-0,7. Iaf så 4wd (som jag har på Celican) känns det som det rullar lite tyngre än Carinan som är vanlig FWD. De e ju iofs fler axlar och en "lång" kardan som rör på sig med å en del lager lite här å där. Förbrukningen borde ju vara lägre på en 2WD men jag vet inte. Min gamla Carina II på 1280 kg, 121 hk å 185/65x14 fick jag som sagt ner till 0,65-0,7. Min Carina E CS (GTi) på 1340 kg, 158 hk å 195/60x15 ligger på 0,7-0,75. Celican med 4WD väger 1520 kilo, 242 hk original å med 225/45x17 till däck så har jag vid flertalet mätningar kommit ner i 0,72-0,75. Efter jag höjt laddet, bytt avgas å öppet luftfilter så e förbrukningen den samma. Tills jag trampar på gasen så turbon laddar å vips drar den säker 2 liter milen.
Kort så borde då inte din Corolla 4WD dra nått mer än mina bilar.

Angående sollucka. E de original eller "original eftermonterad"? På en av mina Carinor sitter det en "original eftermonterad" av fabrikatet Webasto. Till dom finns det nya packningssatser så de e bara å såga upp ett hål å flytta över. Räkna med att man kan behöva flytta eventuellt den balk som normalt sitter mellan B-stolparna i taket och registrera om bilen.

Angående AC så, ja du har säkert sett svaret i annan tråd.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 457
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Förbrukning och skillnader Corolla 4WD/ej 4WD + modifiering.

Inlägg av Nizzehult »

Tack för det. På mätaren så verkar den dra skäligt men det jag reagerar på är att den rullar så tungt och det i sig måste betyda ökad förbrukning. Manualen säger 0,85 tror jag.

Solluckan har jag skippat. Dels så läckte den och sedan så skiljer sig taken (kombin har förhöjt tak). Så den går bort.

Är lite intresserad om drivaxlar/fjäderben är identiska för då vet jag att man kan flytta över dem komplett från donatorbilen vid behov.

AC'n: finns på annan tråd.

Ang rostiga skärmkanter: det finns skärmskydd i polerat rostfritt stål som både ser snyggt ut och som hindrar (ähum: döljer) rost. I USA kostar en sats på 4 mindre än 600,-! Om man, som i mitt fall, har mycket plåt kvar men helt klart ändå är angripen så borde man kunna använda roststopper, sedan bodymassa och därefter montera på dessa tingestar så har man löst problemet för ett bra tag framöver. Ja vänster framskärm måste jag nog byta trots allt men det kan man väl stå ut med. Någon som prövat?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar