Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Larco skrev:Jag tror inte att det kommer att funka bra med enbart en domkraft tyvärr pga balkar som är ivägen samt att du nog inte får någon stabilitet genom att balansera motorn på domkraften med enbart höger motorfäste kvar. De enda specialverktygen vi använde var nog just för att stötta motorn. Eftersom vi höll till i en toyotaverkstad hade vi en balk man satte mellan fjäderbenstornen med justerbara hakar på som stöttade motorn. Ska man inte skicka upp den på lyften kan man lika gärna använda just en motorlyft.
Om jobbet kostar 7000 kan du ju köpa en motorlyft för 1700 eller kanske hyra en billigare (?) och spara ganska mycket pengar om det är det enda det hänger på.
Växellådan kan du nog med lite snits balansera på en lite rejälare garagedomkraft om det är vad du har. Eller den kanske man kan lyfta bara om man är stark. Vet inte hur tung FWD lådan är efter som den är mindre. 4WD-lådan väger 92 kg om jag inte minns helt fel. Tung som fan o knepig att få på också, din är nog lättare på alla sätt.
Eller du behöver ju lufta kopplingen sen så det är ju ett specialverktyg du behöver. Likadant som med bromsarna.
Tror det är elektronisk hastighetsmätare på din, den mekaniska på tidigare årgångar har en liten vinkelväxel på baksidan av växellådan som är lätt att glömma/ta sönder.
Ja det kommer bli jobbigt i garaget men sparar en hel del pengar.
Får försöka med domkraft har 3st en riktigt stor och en mellan och en race domkraft.
Vi kommer vara två som gör detta så ja hoppas det går vägen.
Såg i annons på en http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 4205&Hkat= skulle ju vara fin som kan hålla motor samt lyfta kalaset något. Ställer den på skärmkanten nere i skåran å sen bara å haka i å veva. Men de e so Larco skriver ett rätt jobbigt jobb annars. Säkert även om man hade nått liknande verktyg med.
Dale skrev:Såg i annons på en http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 4205&Hkat= skulle ju vara fin som kan hålla motor samt lyfta kalaset något. Ställer den på skärmkanten nere i skåran å sen bara å haka i å veva. Men de e so Larco skriver ett rätt jobbigt jobb annars. Säkert även om man hade nått liknande verktyg med.
Precis en sån är guld värd vid kopplingsbyte, är väldigt svårt att få tillbaka alla motorfästen på ett smidigt sätt annars. Lycka till med kopplingsbytet. (inget jag hade gett på i ett garage utan lyft)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
vet inte om det är jättestor skillnad mellan st 200 och st 180. Men på min 180 så har vi då bytt koppling 2 gånger utan lyft. Det är ju bara lossa alla kablar/slangar/vajrar som sitter på vxl lådan, sedan lossa alla bultar. Samt drivaxlarna (inte spec svårt), sen orkar man utan problem lyfta ner den för hand på marken. Har vi gjort 2 gånger iallafall. Aldrig vare nå problem. Ett par av skruvarna som ka nvara trixiga till växelådan bara, men i övrigt äre en baggis.
Jag bytade motor i MR2an med ett sådant verktyg under farsans carport för några veckor sedan. Det var lite jobbigt, men allt går.
Tobias Rådenholt Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Dale skrev:Såg i annons på en http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 4205&Hkat= skulle ju vara fin som kan hålla motor samt lyfta kalaset något. Ställer den på skärmkanten nere i skåran å sen bara å haka i å veva. Men de e so Larco skriver ett rätt jobbigt jobb annars. Säkert även om man hade nått liknande verktyg med.
Tack för tippset en sådan kommer jag köpa i framtiden.
Men har lämnat in Celican på Mekonomen verkstad ger upp går inte o göra kopplingsbyte i mitt garage.
Får även 3 års garanti så det är positivt.
Byta koppling i ett vanligt garage är väl inga större problem?
Motorn hänger ju kvar i ett motorfäste, sen ställer man en domkraft under oljetråget för att få till rätt vinkel.
FWD lådan kan man lyfta ner för hand, men hjälper lite ifall man har en domkraft som stöd, så att man inte råkar tappa den i golvet.
Du behöver inte lufta varken koppling eller bromsar efteråt och jag tror inte det behövs några specialverktyg heller. Det närmaste specialverktyg måste vara den stora hylsan(30 eller 32mm) för att lossa drivaxlarna ifrån spindeln.
Dale skrev:Såg i annons på en http://www.verktygsboden.se/V06/shop/de ... 4205&Hkat= skulle ju vara fin som kan hålla motor samt lyfta kalaset något. Ställer den på skärmkanten nere i skåran å sen bara å haka i å veva. Men de e so Larco skriver ett rätt jobbigt jobb annars. Säkert även om man hade nått liknande verktyg med.
Funkar dåligt på min Carina, troligen.. Hänga 100 kilo gjutjärnsmotor på en skärmkant av plast.. Njaa..?