Kan en ABS-sensor från "fel" bil passa?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Kan en ABS-sensor från "fel" bil passa?

Inlägg av Hornlund »

Undrar om det är någon som har erfarenhet eller kunskap kring att montera "fel" ABS-sensor, med lyckat resultat?
Det jag är nyfiken på är om det skulle kunna gå att ta en ABS-sensor avsedd för Avalon, Solara, ES300, Camry mellan 96-04 till min Celica -98!

Höger fram, är den position som verkar ha gett sig för mig.

Funderar på om det kanske bara är längden på kabeln & ev. fästen som skiljer dem åt.
Varför jag nu vill göra detta, är inte för att få en häftigare bil på något vis utan enbart för att priset skiljer sig otroligt mycket.

Eller om det är någon som har tips på någon annan vanligare modell som kan tänkas passa? Avensis här hemma kanske?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Kan en ABS-sensor från "fel" bil passa?

Inlägg av Stigge »

Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kan en ABS-sensor från "fel" bil passa?

Inlägg av Glenn »

jag hittar bara lambdasonder på den där sidan ?

..Rent teoretiskt borde dte ju funka med en annan densosensor för det mesta, men dom brukar se olika ut fysiskt så det är nog svårmonterat..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1715
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kan en ABS-sensor från "fel" bil passa?

Inlägg av Johnny Blade »

Jag chansade och köpte en Camrysensor till min Celica.Den passade inte rent fysiskt.:(
Tex så ska det,enligt Haynes,skilja i ohm på ST165 och St185,men jag tänker ändå prova med en från en 185'a pga att det inte verkar finnas att köpa till 165.
Har du din bortplockad? isf kanske du kan mäta lite så kan jag berätta om min camrygivare (höger bak) passar. ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kan en ABS-sensor från "fel" bil passa?

Inlägg av Hornlund »

Jo naturligtvis är det en grundförutsättning att det passar rent fysiskt, vilket kan bli lite av en chansning.
Jag har inte plockat lös sensorn än, men kan vara intressant att jämföra mot den du har JB. Är det samma spec på fram & bak, så länge de sitter på samma sida?

Ingen annan som testat något med gott resultat?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Kan en ABS-sensor från "fel" bil passa?

Inlägg av Hornlund »

Nu har jag tagit mig tid & plockat loss sensorn, så här följer lite bilder. 89542-20110 heter den, vilket visat sig stämma bra mot de sidor jag tidigare hittat. Vore trevligt om en sensor från en vanligare bil skulle passa, har ni några tips eller förslag?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar