Byte av bromscylinder bak

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
ramses
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 15:03:14
Bilmodell: Corolla KE20, K3C, 1200
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Byte av bromscylinder bak

Inlägg av ramses »

Jag bytte huvudbromscylinder på min KE20 -77 nyligen, men lyckades dra av en luftningsnippel på ena bakhjulet. (!@#$%%&!) Den var totalt sönderrostad och ville inte släppa trots alla möjliga tänkbara trix.

Lyckades lufta de andra tre iallafall och bromsen är betydligt bättre än innan, men pedalen är lite svampig, så den går troligtvis inte igenom ombesiktningen.

Hittade gudskelov en ny bromscylinder och tänkte byta ut den, men är lite osäker på hur jag bäst går tillväga. Om någon vill ge ett bra tips eller två, så är jag mycket tacksam.

/ramses
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Byte av bromscylinder bak

Inlägg av cheetah1 »

Cristian rekommenderar: WD40, en stark tång (typ multitång eller näbbtång), skyddsglasögon och en sprängskiss på bromsen.

Sen är det nog bara att riva ner. Lägg grejerna i ordning så blir det lättare att få tillbaka rätt...
Användarens profilbild
ramses
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 15:03:14
Bilmodell: Corolla KE20, K3C, 1200
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Byte av bromscylinder bak

Inlägg av ramses »

Det var inte så knöligt som jag trodde - rätt straight forward. :) Hade väntat mig att det skulle vara mer rost och kladd, men det såg väldigt bra ut framförallt om man tänker på att rollan fyller 33 snart... Åkte raka vägen till besiktningen ch bilen gick igenom utan anmärkning :D
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Byte av bromscylinder bak

Inlägg av Vesa »

Kul när går :lol: Du behöver inte delar ? jag har en ´76 som blir delar :D
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
ramses
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 15:03:14
Bilmodell: Corolla KE20, K3C, 1200
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Byte av bromscylinder bak

Inlägg av ramses »

Fantastiskt! :D

Delar lär komma att behövas, men jag kommer inte på något rak arm. Jag ber att få återkomma när jag kommer på något :)

/Henrik
Skriv svar