Drivknutsdamaskbyte

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
etxslr
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 13:08:47
Bilmodell: Camry Touring
Årsmodell: 1987
PostOrt: Skärholmen
Land (Country): Sverige

Drivknutsdamaskbyte

Inlägg av etxslr »

Camry Touring SV21LG-UWMNKW 1987
Nu är det dags för byte av yttre högra damasken som just spruckit.
Har köpt reservdelskit och tänker försöka göra bytet själv.
Vill höra om det är någon som kan ge mig lite tips som underlättar jobbet och minskar risken för obehagliga överraskningar:
- Måste man lossa drivaxelbulten innan man lyfter bilen?
- Ska man lossa på hjulspindelns nedre kulled för att kunna svänga fjäderben och hjulspindel med bromsok utåt. Kan man då lossa drivaxeln med knut från hjulspindeln?
- Ska man även lossa axeln med den inre knuten genom att ta bort skruvarna från inre knutens stödlager och sedan dra ut axeln, så att man sedan kan göra damaskbytet på bänk?
- Eller kan man göra damaskbytet på plats genom att bara lossa på den yttre knuten från hjulspindeln?

Tacksam för råd, gärna med bilder.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Drivknutsdamaskbyte

Inlägg av Tobbera »

- Måste man lossa drivaxelbulten innan man lyfter bilen?
Ja, annars får du aldrig loss muttern. Be någon sitta inne i bilen och trampa på bromsen samtidigt. Om du behöver slå på knuten för att få loss den (splinsen har kärvat ihop) så låt muttern sitta på och skydda gängerna på knuten. Annars får du inte på muttern igen. Ska du byta knut kan du slå bäst fan du vill.
- Ska man lossa på hjulspindelns nedre kulled för att kunna svänga fjäderben och hjulspindel med bromsok utåt. Kan man då lossa drivaxeln med knut från hjulspindeln?
Vet ej på denna modell.
- Ska man även lossa axeln med den inre knuten genom att ta bort skruvarna från inre knutens stödlager och sedan dra ut axeln, så att man sedan kan göra damaskbytet på bänk?
- Eller kan man göra damaskbytet på plats genom att bara lossa på den yttre knuten från hjulspindeln?

Jag brukar göra det på plats. Alltså du låter skiten sitta fast "i andra änden".
Håll i axeln med en hand och slå av knuten med en stor hammare med andra handen.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Drivknutsdamaskbyte

Inlägg av Vesa »

Bytte yttre damask på Camry -92 iveckan, köpte en delbar i Gummi på Toyota för 438:- bytet tog ca. 1/2 timme :D ( ej att förväxla med andra plastdamasker)
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Drivknutsdamaskbyte

Inlägg av Johnny Blade »

Jag köpte en sån där delbar universaldamask till Crownen.Den passade inge vidare.Damasken var för liten i lilla änden och för stor i stora plus att "slangklämmorna" man fick med funkade jättekasst.Dessutom var damasken rund och drivknuten var mer trekantig.Jaja,den sitter där nu iaf.
Köper man en damask som passar så är det ju helt klart smidigt med en sån där delbar.

Fast på Camryn nudå.Just högra drivaxeln är väl delad så att man kan bulta isär den (6st skruvar med mutter) utan att släppa på någon spindelled.Eller är ju helt ute och cyklar nu?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Drivknutsdamaskbyte

Inlägg av Nizzehult »

Vesa skrev:Bytte yttre damask på Camry -92 iveckan, köpte en delbar i Gummi på Toyota för 438:- bytet tog ca. 1/2 timme :D ( ej att förväxla med andra plastdamasker)
Nu vet jag inte hur Toyotas egna delbara damask är konstruerad men jag köpte en sådan till en amerikansk bil som jag hade för några år sedan och den var väl bra - på papperet - men man skulle använda en typ av solution för att limma ihop damasken i skarven och då alla knutar är fyllda med slibbigt fett som sprider sig överallt och som effektivt ödelägger möjligheten att få solutionen att fästa så behövdes det MÅNGA försök och rengöringar innan man kunde applicera solutionen på den veckade ytan utan att grisa ner den med fett och sedan pressa ihop den på rätt sätt när den skulle fästa. OK, hade man kunnat jobba från sidan i lämplig arbetshöjd kanske oddsen hade ökat men underifrån, trång och meckigt - nä, blev inte nöjd med resultatet. Så jag sålde bilen :lol:

Till "klämmorna" krävs ett specialverktyg (finns på Feltema) och då går det som smort.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: Drivknutsdamaskbyte

Inlägg av Vesa »

Synd att jag slängde instruktionen, fettet skulle dit efter att man installerat metallbandet runt lilla hålet, alltså damasken monteras i ren miljö och den lilla tuben med glidmedel lr vad det nu är, appliceras iskåran för att det ska bli lätt att trycka in den pilaktiga kanten. Passformen är som org. metallbanden är som org. det står " OPTIFIT" på Toyota kartongen. Kollade in även universal damask på Mekonomen :shock: Två delar i hårdplast :lol: kan aldrig funka :!:
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Drivknutsdamaskbyte

Inlägg av Nizzehult »

Tobbera skrev: Jag brukar göra det på plats. Alltså du låter skiten sitta fast "i andra änden".
Håll i axeln med en hand och slå av knuten med en stor hammare med andra handen.
Nu har jag visserligen en Corolla men har t o m drivaxlarna i handen - och kan lik förbaskat inte få bort yttre drivknuten!
Sitter det nåt hemligt clips någonstans eller ska det bara vara att hamra på? :?:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar