Skrapande ljud under bilen - Yaris -06

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kuyichi
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:01:23
Bilmodell: Yaris 1.3
Årsmodell: 2006

Skrapande ljud under bilen - Yaris -06

Inlägg av Kuyichi »

Varje gång jag backar, lägger i ettan och kör frammåt, kommer det ett kort skrapljud precis när jag lägger i tvåan.
Eftersom jag precis köpt bilen ville jag kolla upp vad detta ljudet var.
Åkte förbi återfösäljaren och en av deras mekaniker åkte med i bilen och lyssnade på ljudet.
Han kunde inte avgöra vad som lät, men konstaterade att det inte var ett normalt ljud.
Vi bestämde att han skulle reka lite och sedan ta in den för en djupare kontroll.

Idag lämnades bilen in för denna kontroll och i ärlighetens namn blev jag inte mycket klokare.
Först ringer en av killarna och meddelar att de inte kan hitta något fel.
Efter lite förtydligande av problemet, skall han prova igen.
Lite senare ringer han igen och undrar om fenomenet bara kommer när bilen nyss är startad?
Jag meddelar att jag är osäker på det, men att det alltid visar sig när man backat och sen börjar åka frammåt.

Efter mycket om och men kommer de fram till att det inte är något fel på bilen.
Som jag uppfattar det, har de inte hört skrapljudet alls under dagens testande.
Den enda teorin de har är att det troligtvis är antispinn och antisladd systemet som går i när man rullat några meter efter start.
Själv fick jag som vanligt fram felet direkt när jag hoppade i bilen och åkte hemmåt.

Min fråga är då om detta verkligen är normalt eller om det finns anledning att oroa sig.
Tips, funderingar och egna erfarenheter tas tacksamt emot.

/Magnus
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Skrapande ljud under bilen - Yaris -06

Inlägg av PierreW »

Det första som slår mig är VSC (anti-sladd) systemets självtest som alltid utförs när bilen varit avstängd. Det är några ventiler i ABS-actuatorn som öppnar och stänger därav det skrap-klunkande ljudet, första gången vi råkade ut för kunder som undrade om ljudet var på Corolla T-sport runt 2002 som var den första "volym" bilen toyota sålde i sverige med antisladd, kom sedan som standard på alla Corolla 2005 iomed faceliften och då ännu mera kunder som oroade sig över ljudet. Sedan har ju i princip alla toyotas modeller fått systemet som standard och i princip nån kund på varje modell eller hur man ska förklara har frågat om ljudet på deras bil. Så om verkstaden inte hittat något som sitter löst eller liknande så tycker ja inte du skall oroa dig.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Skrapande ljud under bilen - Yaris -06

Inlägg av Larco »

Det där ljudet känner jag igen från brorsans avensis 05a. Vi båda ogillade ljudet men fick förklarat för oss just vad Pierre skrev här ovan.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Kuyichi
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:01:23
Bilmodell: Yaris 1.3
Årsmodell: 2006

Re: Skrapande ljud under bilen - Yaris -06

Inlägg av Kuyichi »

Nu har jag provat och lyssnat väldigt mycket.
Det är säker antispinn/sladd-systemet precis som ni säger.
Dessutom måste jag revidera felbeskrivningen lite.
Det har ingen som helst betydelse om man backar först eller börjar köra framåt direkt.
Däremot är det så att ljudet alltid kommer några meter efter motorn startats.
Om man med motorn igång stannar upp och sedan kör iväg igen, kommer inte ljudet.

Så jag får väl helt enkelt vänja mej vid ljudet som verkar vara helt normalt.
Det enda som irriterar lite är att inte killarna på verkstaden kände igen ljudet direkt när jag påtalade det första gången.
Hade jag fått denna förklaringen från början, hade jag ju inte behövt bekymra mej alls.

Tack för svaren!
Skriv svar