vilken motor passar i celican

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
forden34
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 18:54:12
Bilmodell: celica
Årsmodell: 92
PostOrt: Långshyttan
Land (Country): sweden

vilken motor passar i celican

Inlägg av forden34 »

Har en celica -92 med 115 hk å vill ha nån häst mer
vilken motor passar i bilen då utan en massa eldragningar
Dålig på beteckningar så tala om från vilken bil tack
Den är importerad därav hästarna tror jag
Dannefrokt
Inlägg: 30
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 20:18:46
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 1987
PostOrt: Leksand
Land (Country): Sverige

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av Dannefrokt »

Ja rent spontant känns det ju som den vanliga 3SGE'n från samma årsmodell Celica inkl. kabelhärva borde vara tämligen bolt on!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av Dale »

Inte säkert det är samma låda/drivaxlar sen är det väll trumbromsar bak på din? Lär bli en del skruva iaf om du ska försöka besikta den sen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
forden34
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 18:54:12
Bilmodell: celica
Årsmodell: 92
PostOrt: Långshyttan
Land (Country): sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av forden34 »

Tråkigt med folk som säger, troligen ska det passa, ska passa om inte, gissninglekar kan jag hålla på med ungarna när jag spelar TP med dom.
Behöver jag byta växellåda så gör jag det, men tala om vad jag behöver göra för att det ska bli bra

Om du frågar kärringen om vi ska ha mjölk och hon svarar "varför det" blir du frustrerad.

Samma här om jag inte får svar

Vill Ha Konkreta Svar
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av SHySwe »

forden34 skrev:Tråkigt med folk som säger, troligen ska det passa, ska passa om inte, gissninglekar kan jag hålla på med ungarna när jag spelar TP med dom.
Behöver jag byta växellåda så gör jag det, men tala om vad jag behöver göra för att det ska bli bra

Om du frågar kärringen om vi ska ha mjölk och hon svarar "varför det" blir du frustrerad.

Samma här om jag inte får svar

Vill Ha Konkreta Svar
När jag läser detta, uppfattar jag det som att du tror att det är självklart att man ska lägga undan allt eget och göra en komplett instruktion för ditt motorbyte, omgående.
Detta är ett forum där vi hjälper varandra, även dej, så mycket vi kan och hinner.
Och vi håller tonen på en nivå så att alla ska trivas här. Hoppas du åxå ska trivas.
Att jämföra äktenskap med TCS håller väl inte riktigt?

Sen har du bara sagt att du har en importerad bil, utan detaljer. Det minsta du kan göra för att få exakt besked är att lägga upp chassienumret, eller länka till rätt model på texhttp://www.toyodiy.com.
Senast redigerad av SHySwe den mån 15 jun 2009, 08:21:48, redigerad totalt 1 gånger.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av Hemiyoda »

Köp en ny bil, smidigast. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av Dale »

forden34 skrev:Tråkigt med folk som säger, troligen ska det passa, ska passa om inte, gissninglekar kan jag hålla på med ungarna när jag spelar TP med dom.
Behöver jag byta växellåda så gör jag det, men tala om vad jag behöver göra för att det ska bli bra

Om du frågar kärringen om vi ska ha mjölk och hon svarar "varför det" blir du frustrerad.

Samma här om jag inte får svar

Vill Ha Konkreta Svar
Köp en Celica med 3S-GE motor som donatorbil och flytta över motor/växellåda/framvagn/bromsar/elektronik. Ska du köra bilen på allmän väg lär du besikta om den men du lär ta den via http://www.sfro.com/ eller köp en annan bil.

Konkret nog?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av Larco »

Hemiyoda skrev:Köp en ny bil, smidigast. :)
+1

Det är tyvärr otroligt svårt att motivera ett sånt här motorbyte av denna karaktär. Celica GTi finns i mängder och kostar inte mycket idag. Den tid och pengar du troligen kommer att lägga på detta kan nog nästan finansiera ett köp av en gt4a istället...

Att det sedan finns dem som fixar bil/motorkombinationer som inte redan gjorts av toyota så är läget lite annorlunda V8 i veterancelica osv :) Säkerligen aldrig ekonomiskt fösvarbart menmen :D

För att svara på din fråga lär ju 3S-GE vara närmast men motorfästen och balkar ska skilja en aning sägs det. Tyvärr är det nog inte många här som gjort precis detta motorbyte du vill göra, de flesta har nog kommit till sans i planeringsstadiet...
Men ett hett tips är att kika in på celicatech då det är många som byter motorer kors o tvärs i sina gamla celicor där.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
forden34
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 18:54:12
Bilmodell: celica
Årsmodell: 92
PostOrt: Långshyttan
Land (Country): sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av forden34 »

Hemiyoda skrev:Köp en ny bil, smidigast. :)
Jag ville inte ha ett råd på byte av bil
forden34
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 18:54:12
Bilmodell: celica
Årsmodell: 92
PostOrt: Långshyttan
Land (Country): sweden

Re: vilken motor passar i celican

Inlägg av forden34 »

Larco skrev:
Hemiyoda skrev:Köp en ny bil, smidigast. :)
+1

Det är tyvärr otroligt svårt att motivera ett sånt här motorbyte av denna karaktär. Celica GTi finns i mängder och kostar inte mycket idag. Den tid och pengar du troligen kommer att lägga på detta kan nog nästan finansiera ett köp av en gt4a istället...

Att det sedan finns dem som fixar bil/motorkombinationer som inte redan gjorts av toyota så är läget lite annorlunda V8 i veterancelica osv :) Säkerligen aldrig ekonomiskt fösvarbart menmen :D

För att svara på din fråga lär ju 3S-GE vara närmast men motorfästen och balkar ska skilja en aning sägs det. Tyvärr är det nog inte många här som gjort precis detta motorbyte du vill göra, de flesta har nog kommit till sans i planeringsstadiet...
Men ett hett tips är att kika in på celicatech då det är många som byter motorer kors o tvärs i sina gamla celicor där.
Tack för tipset, har man bytt kan man skriva tycker jag och har man inte kan man låta bli, som jag säger, det jag inte vet yttrar jag mig inget om, det är min dotters bil å hon är glad att äga den, nybliven körkortsägarinna med en celica -92
Skriv svar