FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:Nu tycker jag ändå att du drar alla över en kam lite. Tror inte att det är mekonomen som har klantat sig om det är dålig kvalitet på ett lager, däremot tycker man kanske att dom skulle märkt det vid provkörning. För övrigt skryter dom ju med att dom alltid använder originaldelar, och jag lovar dig att det finns måndagsex bland originaldelar också.
Undra om det är Mekonomens orginaldelar eller biltillverkarens orginaldelar dom använder. Tror inte det är biltillverkarens original iaf. original för mig är iaf det som setat där från början.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av cheetah1 »

Dale skrev:original för mig är iaf det som setat där från början.
Jag tycker detsamma..
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av Gt-4 »

Tror mekonomen använder sina "originaldelar" men kan ju vara samma leverantör ändå dock!
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av Dale »

Gt-4 skrev:Tror mekonomen använder sina "originaldelar" men kan ju vara samma leverantör ändå dock!
Andra sorteringen?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av PierreW »

Dale skrev:
Gt-4 skrev:Tror mekonomen använder sina "originaldelar" men kan ju vara samma leverantör ändå dock!
Andra sorteringen?
Hehe nja exakt samma skulle ja påstå i de flesta fall, i den verkstad jag jobbar nu köper vi i princip allt från Mekonomen. Servade en avensis 2,2 diesel för nån vecka sen o ble föga förvånad när ja öppnade filter kartongerna. Oljefilter, kupéfilter och luftfilter var exakt samma som de Toyota satt i på fabrik bara att den lilla stämpeln med Toyotas logga saknades på eftermarknads filtren. Samma när de gäller Volvo och Vag:s delar från Mekonomen där är loggorna bortslipade, på exempelvis länkarmar och motorfästen. De är dyra pengar man betalar bara för det skall ligga i en Toyota "original" kartong.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av Vesa »

PierreW skrev:
Dale skrev:
Gt-4 skrev:Tror mekonomen använder sina "originaldelar" men kan ju vara samma leverantör ändå dock!
Andra sorteringen?
Hehe nja exakt samma skulle ja påstå i de flesta fall, i den verkstad jag jobbar nu köper vi i princip allt från Mekonomen. Servade en avensis 2,2 diesel för nån vecka sen o ble föga förvånad när ja öppnade filter kartongerna. Oljefilter, kupéfilter och luftfilter var exakt samma som de Toyota satt i på fabrik bara att den lilla stämpeln med Toyotas logga saknades på eftermarknads filtren. Samma när de gäller Volvo och Vag:s delar från Mekonomen där är loggorna bortslipade, på exempelvis länkarmar och motorfästen. De är dyra pengar man betalar bara för det skall ligga i en Toyota "original" kartong.
Jag ska byta koppling på Camryn, vad tror ni? Mekonomens är 3-4 hundra billigare än org.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av PierreW »

Inget o tveka på egentligen, troligtvis är det en Sachs eller Luk koppling på mekonomen o skillnaden mot "original" är nog knappt märkbar. Billigt är bra :D
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Inlägg: 1032
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 19:06:53
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden
Ort: Rosersberg

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av Vesa »

Jaha, med vår rabatt så bli org. kopplingen 20:- spänn dyrare :D
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: FÅTT KOPPLINGEN BYTT PÅ MEKONOMEN MEN LÅTER OM DEN ??

Inlägg av cheetah1 »

PierreW skrev:
Dale skrev:
Gt-4 skrev:Tror mekonomen använder sina "originaldelar" men kan ju vara samma leverantör ändå dock!
Andra sorteringen?
Hehe nja exakt samma skulle ja påstå i de flesta fall, i den verkstad jag jobbar nu köper vi i princip allt från Mekonomen. Servade en avensis 2,2 diesel för nån vecka sen o ble föga förvånad när ja öppnade filter kartongerna. Oljefilter, kupéfilter och luftfilter var exakt samma som de Toyota satt i på fabrik bara att den lilla stämpeln med Toyotas logga saknades på eftermarknads filtren. Samma när de gäller Volvo och Vag:s delar från Mekonomen där är loggorna bortslipade, på exempelvis länkarmar och motorfästen. De är dyra pengar man betalar bara för det skall ligga i en Toyota "original" kartong.
Så kan man dock inte heller generalisera, bromsbelägg till min camry tror jag kostade en hundring mindre för en sats på toyota än på mekonomen. Likaså nån annan del, vad det nu var, som jag kollade upp var avsevärt billigare hos toyota...
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Inlägg av PierreW »

:shock: OFFTOPIC :shock:

Ja tycker du skall ta dig en titt på de där klossarna som det står Toyota OPTIFIT (toyotas lågpris) på kartongen. Om jag inte minns helt fel så är det TEXTAR som gör dessa klossar, och vad köper man på eftermarknaden? I vissa fall är tillverkarens delar billigare och det handlar ju mycket om lokal prissättning och kvantitét.

Vi handlar en del på Toyota och Volvo osv i många fall då de faktiskt är billigare. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Skriv svar