Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Gt-4
Inlägg: 366
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:29:59
PostOrt: 66666

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Gt-4 »

Största boven i att lådor rasar i original bilar är nog för att dom läckt olja eller att nivån varit för låg. Sen så är det ju klart de sliter om man växlar fel å så.
JamtCamry
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 09:02:31
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 94

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av JamtCamry »

Tillbaka till ämnet med de förlorade växlarna.
>Johannes. Har du hittat felet?

Övriga. Starta nya trådar för motorupphängnings diskussioner och fwd kontra rwd. Det blir dåligt för framtida läsare felsökare om tråden tappar fokus och blir en helt annan diskussion.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

har hittat felet. och höljet på vajern till 2 an , 4an, back. är av. och själva vajern är kass oxå. många kardeler är paj. felet är ute vid växlel lådan.

då undrar jag hur sjutton man kommer åt att byta dessa vajrar. msåte man ha ner lådan eller släppa på motor fästen för att vinkla ner eller tar man skiten ovan ifrån och rensar rent bladn kablar och slangar eller hur gör man

jätte tacksam för svar

mvh Johannes
JamtCamry
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 09:02:31
Bilmodell: Camry
Årsmodell: 94

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av JamtCamry »

Du byter det på plats uppifrån, det krångligaste tycker jag var att få dit gummigenomföring och plåtöverfallet där wiren går genom torpedväggen(detta gjorde jag dock nerifrån). Det var väldigt trångt mellan torpedväggen och styrinrättningen. Men det gick. Jag köpte wire på skroten men se till att aluminium klumpen på wiren som du låser fast wiren i växellådan med är lika, jag fick lägga x antal timmar på att fila ner den så att den passade. Smällar man får ta när man mekar på en helg, är svårt att åka in och byta då

Lycka till
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

Hej igen. tack för svarat , då vet jag, grejen är att jag ringde toyota och tänkte köpt 2st vajrar. eftersom det kanske är bäst så inte den andra går av efter 1år eller nåt. men dom planerna fick jag lägga ner. då priset jag fick från toyota på 2st vajrar = 7000kr. 3500kr st :o :o :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :o :o :o :o :o :shock: :evil:


så jag bygger om till båt vajrar. där är det std på reglage vajarna samma tjocklek.
men jag vet inte riktigt om jag skall fortsätta med denna toyota. det är ingen bra lösning med vajrar på en såpass viktig sak som växlarna. har pratat med lite polare som kör framkrafs. och dom flesta hade länkage.


är det samma på st 182 oxå eller?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Dale »

Lät dyrt med vajrarna. Nästan lika förvånad att dom kan gå sönder. Hur har höljet kunna nötas bort? Nått som legat å skavt?

Vajer kanske överför mindre vibrationer än länkage till bil/spak. Skulle tro att rätt många Toyotor kör med vajer ist för länkage.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

Dale skrev:Lät dyrt med vajrarna. Nästan lika förvånad att dom kan gå sönder. Hur har höljet kunna nötas bort? Nått som legat å skavt?

Vajer kanske överför mindre vibrationer än länkage till bil/spak. Skulle tro att rätt många Toyotor kör med vajer ist för länkage.





att vajarna pajjar händer allt. finns väl några som råkat ut för det som nämns bara i denna tråd.

höljet kanske är fel benämning det är själva vajer infästningen när den går över till hölje. det är plast eller nåt.
lite tråkigt. det får bli båt vajrar eller skroten. håller på att fundera på vilket. blir inget turbo projekt i såfa
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

alltså bilen skrotas. blir inga vajrar från skroten. då dom kan vara lika sköra. så grabbar ta d lungt med toyotan
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av cheetah1 »

Johannes Rydberg skrev:alltså bilen skrotas. blir inga vajrar från skroten. då dom kan vara lika sköra. så grabbar ta d lungt med toyotan
Men lägg av, du kan ju för fan inte dissa toyota bara för att någon enstaka växelwire har gått av? Det rullar miljoner toyotor på vägarna där det systemet fungerar utmärkt, även ett stort antal rejält trimmade. Skulle nog våga påstå att i princip alla framhjulsdrivna toyotor har detta system...
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av SHySwe »

Menar du allvar med att skrota den, så pm:a den peng du vill ha för att bli av med den.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Skriv svar