Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Husdjuret
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret »

Tja! Jag har en KE70 jag är i behov av lite tips (smartare hjärnor) med.
Köpte bilen för ca en månad sedan med detta fel.
Bilen i fråga har konstant ström när batteriet kopplas på.
Dvs allt slås igång som om man vridit på tändningen.
Halvljus, posljus, bakljus, instumentpanel osv.
Och enligt tidigare ägare gick inte bilen att stänga av med tändningslåset när detta fel inträffade.
Bilen startas med en Startknapp som är inkopplad på bilen.
Har inte lyckats se något som är fel med den inkopplingen

Ljusomkopplaren fungerar ej, halvljusen lyser även om man vrider den till "off"
Lamporna i instrument panelen blir starkare när man vrider på tändningen.

Har provat byt tändningslås och låskolven utan resultat
Bilen beter sig likadant.
Har kontrollerat samtliga relän i säkringsboxen och dom ser bra ut, kan ej finna något fel på dom.
Laddningsregulatorn klickar till så fort batteriet kopplas på, har prövat koppla ur det och den enda skillnaden då är att ljusomkopplaren får sin funktion att fungera så halvljusen går att slå av och på men i övrigt så är alla lampor igång.
Dom kablar jag tittat på har sett bra ut men ska tittas närmare på.

Min nästa tanke var att kontrollera generatorn om den på något sätt skickar iväg ström i systemet och framtvingar detta fel.
Dragkroken ska jag titta på då jag hört den kan vara boven i konstiga el fel.

Några tips i övrigt på vad man bör undersöka lite extra?
Något uppenbart som jag ej tänkt på?
Någon som varit med om liknande fel?
Samtliga idéer uppskattas skarpt!

Mvh
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av cheetah1 »

I den äldre inkopplingen innan dimljus kom till på släpvagnar hade man både konstantspänning och tändningsspänning i släpvagnskontakten, så det är absolut en möjlighet att det är där det är kortis.

Annars är det just det du får leta efter - kortslutningar. Det är inte mycket till elektronik i så gamla bilar, så det bör ju vara i ett kontaktdon eller i en kabelstam, så om det inte är i draget så hade jag börjat med att slå på strömmen och ruska på kabelstammar och gno med kontakter lite här och där och se om det händer nåt.
Husdjuret
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret »

Jag förstår! Ska som sagt undersöka dragkroken då och se om det är där felet sitter.

Ja det var ju inte så dumt sätt att kontollera kablar
Det får väl bli ett steg till i felsökningen innan man börjar öppna upp hela kabelstammen.

Tack för tipset!
Mvh
Husdjuret
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret »

För att uppdatera lite här i hopp om att någon kanske har något tips!

Efter lång tid har jag kunnat felsöka bilen ytterligare.
Efter att sökt glapp i kontakter och kabelstammar utan resultat så börja jag titta på generatorn.

Uppmärksammade att batterilampan ej lös när vilket den borde när tändningen är till?
Började med att dra säkringen till generatorn vilket resulterade i att bilen ej fick samma symptom utan istället så

- ljusomkopplaren fungerar som den ska och kan reglera belysningen.

- tändningen slås inte på förns man vrider om nyckeln varpå batterilampan faktiskt började lysa samt oljelampan.

- laddningsrelät/regulatorn klickar fortfarande till när man kopplar på batteriet, jag ör osäker på om det ska göra det eller om det bara borde klicka då tändningenslås till?

- Det enda som fortfarande felar är oljelampan lyser fast väldigt svagt då man vrider av tändningen igen, slocknar bara efter att man kopplar av batteriet och kopplar på det igen.

Har en annan generator som ska jag ska testa med ikväll för att se om det är där större felet sitter.

Om någon har något tips på vad mer som bör ses över mottas det gärna

Mvh
Husdjuret
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret »

Prövade koppla in den andra generatorn vilket påverkade något.

- Laddningrelät klickar inte när batteriet kopplas på
- ljusomkopplaren fungerar som den ska
- strömmen kopplas bara in när man vrider om tändningslåset
- batteri/generator lampan lyser
- oljelampan lyser

Kvarstående problem är att när man vrider av tändningen så fortsätter dom två lamporna på instrumentpanelen att lysa i ett svagare sken
Husdjuret
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret »

Var ut och testade lite saker idag.

uppmärksamma lite saker jag missat.
Efter att vridit på och av tändningen så är även fläktarna och nästintill allt annat strömsatt som får ström från tändningen. Typ vindrutetorkare osv.

Lägger jag i backen för att få igång backljusen dimmas oljelampan och batterilampan väldigt mycket.
Aktiverar jag vindrutetorkaren orkar inte den strömmrn som är kvar med det utan lamporna dimmas och torkaren stannar, så fort jag slår ifrån den börjar lamporna lysa svagt igen.

Provade att dra säkringen till tändningen vilket resulterar i att allt blir strömlöst. När jag sätter i den igen är det precis som ör man kopplar ur batteriet, måste vrida på tändningen för att strömmen ska komma tillbaka.

Drar jag säkringen för instrumentpanelen slocknar oljelampan men tänds så fort jag stoppar tillbaka säkeringen.
Husdjuret
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret »

Var ut och letade och for runt med multimätaren när grabben hade sin sov vila och upptäckte lite saker.

Började att kolla ledningen för laddningslampan men kunde inte hitta någon ström i den efter att tändningen vridits av.
Prövade dra säkringen "charge" igen och enligt tisigare så dimmades bara laddnings lampan asevärt men lös lite.

Började mäta över säkringar och provade dra några också.
När jag drog ut "engine" säkringen varpå det var möjligt att släcka lamporna när tändningen slogs av.

Samtidigt mäte jag kablarna till tändninslåset och på den stora ingående ström kabeln till tändningen mäte jag upp strax över 20V vilket kändes lustigt.
Följde den tillbaka till motorutrymmet och medans jag följde den kände jag att dwnna kabel var onormalt varm

https://www.dropbox.com/s/9386zckjvbgb9 ... 4.jpg?dl=0

Prövade koppla ur den och då fungerade det återigen att släcka lamporna när man slog av tändningen.

Följde den och kom till tändspolen
Som var helvetes jävla bränn het
Gick inte att hålla handen på den en längre stund.

https://www.dropbox.com/s/hchppwpvvdik8 ... 4.jpg?dl=0

Kopplade ur tändspolen enligt bild
Och testade igen att slå på och av tändningen och tändningen fungerade som den ska.

Ska kolla mer ikväll om den får ström vidare bakvägen eller om det är spolen/motståndet som är bränt.
Batteriet dog på multimätaren precis när jag skulle mäta upp spolen.
Husdjuret
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret »

Fortsatte lite igårkväll och undersöka tändspolen och hittade att den här gröna kontakten från kondensatorn och hade ström i sig går till en svart/grå, svart/vit kabel

https://www.dropbox.com/s/0wm8dqzb8fv74 ... 2.jpg?dl=0

Om jag inte har fel ser det ut som den går till ST2 på tändningen (den är även kopplad till den första kabeln kontakten jag hittade vid batteriet som var varm) medans kabeln från resistorn på spolen går från antingen IG2 eller IG1 beroende på vilket schema man läser, min gissning är IG1 då den får ström direkt tändningen vrids på.

Jag blev lite fundersam med tanke på att bilen har en start knapp så borde väl ST2 på tändingslåset vara urkopplad då knappen tar över denna funktion.
Jag ska rita upp ett schema för hur knappen är inkopplad i systemet med tändningslåset
Gambierazzi
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 jan 2013, 20:48:55
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 82
Ort: Vänersborg

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Gambierazzi »

Intressant detta, jag har själv ett märkligt fel på min ke36 just nu. Dock inte samma som du utan blinkersrelaterat, hur svårt ska det vara tänker man, men men. Jag följer med spänning ditt problem och ser fram emot att höra mer även om jag kanske inte är till mycket hjälp.
Husdjuret
Inlägg: 11
Blev medlem: fre 17 jan 2020, 12:55:21
Bilmodell: Corolla KE70
Årsmodell: 1982
PostOrt: Boden
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Corolla KE70 Elfel. Konstant ström

Inlägg av Husdjuret »

Jag har undersökt saken mer med den lilla tid man har emellan jobb och familjelivet.

Misstänker kabelbrott någonstans som skickar spänning till övriga system.
Har prövat att knacka på huvudrelät efter att tändningen vridits av vilket gör att relät slår ifrån och tändningen slår av, orövat nytt relä men problemet kvarstår så relät i sig är inte trasigt.

Dock igår nör jag mäte runt med multimetern i säkringsboxen så hoppade kylarfläkten igång nör jag vrider på tändningen vilket den inte gjort tidigare så misstänkter jag lyckats rucka i kablarna så den fick ström och slagit till också.

Ser ut som att man blir så tvungen att öppna upp kabelhärvan och leta trasiga kablar
Skriv svar