Hydralisk urtrampningslager

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Hydralisk urtrampningslager

Inlägg av Zoomorphic »

Är det nån som har erfarenhet av detta, var man kan beställa av hyfsat pris etc.

Mvh
Bygger hellre än kör!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hydralisk urtrampningslager

Inlägg av cheetah1 »

Uhm.. Jag är iofs ingen fullärd mekaniker på nåt sätt, men finns det verkligen nåt som heter på? Menar du till din RA23? Isåfall är det ett alldeles vanligt urtrampningslager du ska ha, finns i alla möjliga kvalisorter, allt från billigt kinaskräp från säljare på Ebay till svenktillverkat SKF där du får hitta ett artikelnummer och sen beställa från deras återförsäljare.

Däremot har dom flesta toyorna genom tiderna haft hydrauliskt manövererad koppling, men det har inget med urtrampningslagret att göra.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hydralisk urtrampningslager

Inlägg av Neblade »

Jo, det finns en variant, även om jag inte sett (eller letat) till Toyotorna. Det är inte så ovanligt på gamla jänkare att man byter till hydraulisk koppling när man konverterar till manuell växellåda.

Här är en variant till Supra tex: http://bakaxel.se/hydraulisk-kopplingscylinder.html
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Zoomorphic
Inlägg: 108
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 19:19:40
PostOrt: Sverige

Re: Hydralisk urtrampningslager

Inlägg av Zoomorphic »

Helt precis vad jag menade, och det är ju en "jänk" motor som man håller på med som man byter till manuell låda. Så tänkte man skulle satsa på kanske byta till hydraliskt urtrampningslager istället när man lix håller på. Så slipper man göra plats för armen och slavcylindern i tunneln. Så tänkte om nån har gjort en likvärdig konvertering på en låda så man kunde få lite tips och trix.

Mvh
Bygger hellre än kör!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hydralisk urtrampningslager

Inlägg av cheetah1 »

Aha, så man har en kopplingscylinder som sitter inne i sprängkåpan runt ingeånde axel och trycker direkt på lagret? Coolt, det har jag aldrig sett förut. Man lär sig nåt nytt varje dag. :)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hydralisk urtrampningslager

Inlägg av Neblade »

Framgår inte var du bor, men här i stan har vi en firma som heter http://www.americanracing.se/shop/ som brukar kunna få fram ett och annat. Vet inte om de varken är billigast eller bäst dock. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hydralisk urtrampningslager

Inlägg av Glenn »

Det sitter väl sån lösning som standard på en del bilar också, mindre bra om man frågar mej iofs, jag gillar toyotas lösning där man kommer åt cylindern från utsidan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar