15x8" fälgar på en Celica RA23?

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
TiALI
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 22:56:32
Bilmodell: Celica ST2000
Årsmodell: 1977
Ort: Södertälje

15x8" fälgar på en Celica RA23?

Inlägg av TiALI »

Hej allihopa,

Är det någon som vet ifall man får plats med 15x8" ET0 fälgar med 225x50 däck på en Celica RA23 utan att modifiera något?
Alternativt att man väljer några smalare däck (205 eller 215mm) fram.
Bilen är tydligen sänkt något (1.5"?) med Dobinsons fjädrar.

Någon som vet/testat?

Tacksam för svar
nyberrg
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 21 apr 2014, 17:30:40
Bilmodell: Carina TA62
Årsmodell: 1983
PostOrt: Visby

Re: 15x8" fälgar på en Celica RA23?

Inlägg av nyberrg »

I brist på andra svar så kan jag väl dela med mig om att jag fick plats med 15x9" ET0 på min Carina '83:a har 195 däck på dem då men det skulle funka med lite bredare däck också tror jag.
Det är ju en helt annan bil än din Celica så jag vet inte riktigt hur det här skulle kunna hjälpa dig men det hindrar inte på något sätt i alla fall! :roll:
TiALI
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 22:56:32
Bilmodell: Celica ST2000
Årsmodell: 1977
Ort: Södertälje

Re: 15x8" fälgar på en Celica RA23?

Inlägg av TiALI »

Tack för svaret :) Finns säkert någon annan som kan ha nytta av den informationen.

Har väldigt svårt att tro att man får plats med 8" ET0 fram, bak är nog inga problem men jag vågade inte chansa.
Såg att de flesta som hade 8" med ET0 hade väldigt smala däck (typ 185) för att få de att gå fritt.

Min förra Celica hade 16x7" fälgar med ET25 runtom med 5mm spacers, 205 däck fram och 225 bak, vilket jag tycker var rätt schysst.

Så nu blev det 15x7" Fram och 15x8" Bak Enkei Compe fälgar med ET25.
Återkommer med bild då de sitter på bilen.

//Ali
Skriv svar