Ke70 startar ej

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
lowsnuff
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 31 jul 2014, 14:03:11
Bilmodell: har ingen ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Ke70 startar ej

Inlägg av lowsnuff »

Hej!

Har en ke70 -82 som jag köpte för ett par veckor sedan.

Jag glömde lysena igång när jag var på jobbet idag och när jag skulle hem gick inte bilen igång. Jag ringde svärfar som kom med startkablar, vid första försök kopplade jag fel (dum i huvudet/eller blind bara) men jag satte plus på svärfars bil till minus på min.....
Det började ryka och fräsa efter ett par sekunder.

Sen när vi ska prova att koppla rätt så händer ingenting när man vrider på "nyckeln" (startar med skruvbits då tändningslås saknas) lysena får jag Igång men inget annat, inget klick i tändningslåset och ingen startmotor, inte heller dimljuslampan inne i bilen eller lampan för bakrutevärmaren funkar.

Vad kan ha hänt?
Relä?
Säkringarna som sitter vid ratten har jag kollat och dom är hela.

Jättetack för tankar och svar
Med vänlig hälsning, dennis
lowsnuff
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 31 jul 2014, 14:03:11
Bilmodell: har ingen ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Ke70 startar ej

Inlägg av lowsnuff »

Jag har bytt till ett annat batteri utan framgång.
Kollat alla säkringar under huven också och dom är hela. Jag har inga kablar eller mätinstrument så jag kan inte kolla om reläerna är hela och mainreläet som jag misstänker har gått finns ju såklart inte på mekonomen (och inte i deras beställningssortiment heller). Med lite tur får jag låna/prova ett relä från en som jobbar på mekonomen i stan om han har kvar det från sin originalmotor (i hans sitter en sr20det, ascool).

Men vad kan det vara annars som jag pajjat när jag kortslöt batteriet?

Tackarför era svar!
//dennis
joakim86
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 07 jul 2014, 07:37:58
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: Åby
Land (Country): Svergie

Re: Ke70 startar ej

Inlägg av joakim86 »

dom pratade om en säkring på kabeln på en annan tråd det kanske kan vara något liknande
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... 10&t=11105
lowsnuff
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 31 jul 2014, 14:03:11
Bilmodell: har ingen ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Ke70 startar ej

Inlägg av lowsnuff »

var liknande problem.

köpte en multimeter idag och upptäckte att en kabel brunnit av. en typ 6cm lång kabel från plus på batteriet till en liten kontakt som sedan går vidare till säkringsbox o dä. bytte kabeln och nu fungerar det.

en annan fråga dock. har köpt ett tändningslås till en annan corolla. men sladdarna verkar inte stämma riktigt. kontakten passar men det fungerar inte när jag vrider den nya nyckeln.

ideer?

//Dennis
lowsnuff
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 31 jul 2014, 14:03:11
Bilmodell: har ingen ännu
Årsmodell: 0
PostOrt: Linköping
Land (Country): Sverige

Re: Ke70 startar ej

Inlägg av lowsnuff »

dåligt formulerat det där var...

jag har alltså köpt ett tändningslås till en corolla (mitt är lite paj så man startar med en skruvmejsel). på lappen från skroten står det både att det är från en ke70 -81 och att det är från en corolla lift back -78.

tokigt. men men, när jag kopplar in den med medföljande kontakt som passar så får jag "klick" i nåt relä när jag vrider men ingen startmotor.

finns det något smart sätt att mäta på så man vet vilken sladd som är vilken på det gamla tändningslåset? så man kan sätta likadant på den nya.
jag är ingen höjdare på el o dä, så om någon duktig kan skriva en liten step by step hur man får reda på vilken sladd som ska vara var så skulle jag vara evigt tacksam :)

//Dennis
Skriv svar