Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Tofje
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 08 jan 2014, 13:17:05
Bilmodell: HI-ACE
Årsmodell: 1978
PostOrt: Trollhättan
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Gycklargruppen Lattjo
OrgNr: 9108112070
Kontaktperson: Björn Karlsson

Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78

Inlägg av Tofje »

Nu börjar ventilerna ticka något mycket på min gamla toyota hi-ace -78. Står i instruktionsboken att de ska kollas var 1000:e mil. Får erkänna att jag kört ca 7000 mil de senaste 7 åren utan att ha kollat till dom. Min farfar har tidigare planat toppen ett par gånger, så jag vet att viss försiktighet behövs kring dessa delar.
Det jag funderar över är vilket som är det lättaste sättet att veta att motorn står i rätt läge när ventilerna för respektive cylinder ska ställas in? Står i instruktionsboken att de ska ställas in vid kompressionsläge. Förstår jag rätt om det är när kolven är högst upp?
Borde inte rimligen rotorn peka mot respektive cylinder (i fördelarlocket alltså) vid kompressionsläget?

Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78

Inlägg av Glenn »

Är det en stötstångsmotor ? då kan det ju vara lite svårt att se kammen men om det är överliggande kan räcker det med att kamloberna pekar åt andra hållet när man mäter, i vilken takt cylindern befinner sig är egentligen oviktigt.

Rotorn ska ju peka mitt på cylinderns tändkabel när motorn ungefär vänder mellan kompression och arbetstakt, men det är ju inte så exakt.

Ofta kan man kolla alla ventilerna med bara två lägen på veven.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Tofje
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 08 jan 2014, 13:17:05
Bilmodell: HI-ACE
Årsmodell: 1978
PostOrt: Trollhättan
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Gycklargruppen Lattjo
OrgNr: 9108112070
Kontaktperson: Björn Karlsson

Re: Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78

Inlägg av Tofje »

Känner inte riktigt till alla termer, men googlade på stötstångsmotor och det ser ut att vara något sådant ja.
Hur menar du med "pekar åt andra hållet" ? Är det klackarna som på axeln så får ventilerna att öppnas och stängas du menar då?

om jag förstått det hela rätt då, ang rotorn, när rotorn pekar mitt på cylinderns tändkabel så är kolven högst upp?

Tack enormt för svar! Jag bifogar en bild för att förtydliga.
18555277_10213205357798470_1951913369_n.jpg
18555277_10213205357798470_1951913369_n.jpg (45.98 KiB) Visad 11053 gånger
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Ställa in ventilerna toyota hi-ace -78

Inlägg av Johnny Blade »

Där ser man kammen,alltså så är den överliggande (18R-C ?).
Jag föreslår att du gör som Glenn skriver,skjuter in bladmåtten mellan kam och vippa när vippan befinner på andra sidan nocken.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar