Sida 6 av 11

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 06 jun 2011, 15:51:52
av Glenn
eller så sätter du lådorna efter varann och hänger på en LGF-skylt ;)

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 06 jun 2011, 21:52:24
av Vesa
Orginallådan i TA22:an är en T 50, annars så har jag ett par st.
Kul att det händer saker igen :D

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 06 jun 2011, 22:43:25
av Neblade
Vesa skrev:Orginallådan i TA22:an är en T 50, annars så har jag ett par st.
Kul att det händer saker igen :D
Okej Vesa, jag kan vara intresserad av att köpa en växellåda av dig framöver.

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 06 jun 2011, 23:43:46
av Neblade
Idag blev äntligen karossvälten klar!
Fram är karossen infäst i stötfångarinfästningen och bak i infästning för bakaxel. Alla hålen är till för att kunna justera in tyngdpunkten så att det ska vara lätt att rotera karossen.

Det som är kvar är att göra en lätt låsanordning så att man kan arbeta i fasta lägen. Sen blir det till att skicka karossen på blästring och komma igång på allvar med rostlagningen. Det ser jag fram emot! :)

Bild

Bild
Så glad blir man av att snurra en tom kaross. :lol:

Bild
Roteras 360­° :)

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 06 jun 2011, 23:52:44
av Dale
Allt för att snurra på tärningarna? ;-)

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: tis 07 jun 2011, 00:02:12
av Neblade
hehehe :lol:


Förresten, någon som kan tipsa mig om hur man demonterar sidobakrutorna?
Vill plocka bort dem innan blästringen för att underlätta och minska risken för skador.

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 18 jul 2011, 01:24:43
av Neblade
Sidorutorna är numer demonterade, jag har lite bilder som visar hur man gör och hur de fungerar. Kan lägga upp dem vid senare tillfälle om det är intressant.


Och om någon har funderat på varför man inte bör lägga två plåtar mot varandra med väldigt litet spel så kan detta förklara ett och annat...
Bild
Är detta original, eller är det någon tidigare ägare som bytt trösklar och bara lagt på de nya ovanpå?

Bild

Plåten som är utböjd satt för övrigt inte fast alls. Spaltkorrosion, är en annan av våra käraste ovänner. :)


Imorgon bitti ska bilstackarn upp på släp för att köras till blästringen...
Om jag någonsin någon gång har sagt något om att min Celica inte har så mycket rost, så skulle jag vilja ta tillbaka det nu. Jag håller istället tummarna för att det blir något kvar att fästa färsk plåt i efter blästringen.

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: mån 18 jul 2011, 22:51:14
av Neblade
Bilen på blästring!

före:
Bild

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: tis 19 jul 2011, 11:26:23
av Panneldarn
Neblade skrev: Är detta original, eller är det någon tidigare ägare som bytt trösklar och bara lagt på de nya ovanpå?

Plåten som är utböjd satt för övrigt inte fast alls. Spaltkorrosion, är en annan av våra käraste ovänner. :)
Brrr! Jag blir skakig! :shock: Men jag hitta' låda-på-låda på både min å farsans Toy, så det finns nog många stofiler som gör så...

Re: Neblade - Toyota Celica GT -74 (TA22)

Postat: tis 19 jul 2011, 23:37:46
av Glenn
Dom flesta som lagar vill kanske mest ha bilen genom besiktningen, då är det ju mycket enklare att bara lägga dubbelt..

Jag har gjort så själv just när det ska gå snabbt och billigt, skulle inte göra det på en bil jag bryr mej om dock.