Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Kom iväg en liten sväng ikväll oxå, orkade inte tänka på rost så jag tog o började slipa huv istället.
Trist som fanken så ja testade att värma o köra med rakblad istället vilket som tur var gick bra.
Så länge det är plana ytor o lack som mjuknar funkar det fint:)

Bild

Bild

Haha första tanken va ju att måla om utan att slipa plåtrent men som vanligt håller man sig inte till grundplanen.
Men nu kommer man ju onekligen med rät ägare ge bilen 40 år till innan skroten iag:)

Hoppas få på epoxy på det mesta denna veckan även om det är högst optimistiskt.

MVH/
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Johnny Blade »

Smidigt.Det brukar ju kunna vara ett helvete att få det plåtrent.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Ja det där är en kanon metod men det funkar bara på vissa.
lade även på litte färgborttagning, samma med den är totalt värdelös på vissa lacker men på denna verkar den funka.
Idag har inte varit någon succé, va så jäkla djup rost under listen där att syran tog för lång tid så jag rullade ut den o tog fram blästern, men då det är ca -20 ute så valde blästern att frysa hela jäkla tiden så antingen kom det inte något alls eller så hakade den sig på fullt, så dom där små bitarna krävde väl ca 50kg sand:D

Men imrgn ska ja försöks få av lite färg på allvar och lögga lite svets på det sista på karossen, dvs hålet under listen och hålen för de gamla speglarna.

Men nu skiter jag i garaget o lirar lite gta V istället
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Ingen rolig update idag heller, mest massa stök på jobbet o ingen tid på eftermiddan.
Han svetsa igen hålet samt att jag fick hem de första grejorna från h2m racing.

Bild

Thailandsleverantören sitter fortf fast i protester o ja känner mig mer o mer stressad över det:(

Som det ser ut nu skiter ja i breddning, vinge och läpp, kommer ev ha en läpp men en annan variant där man har kvar de rostfria detaljerna där.
Bild

Så om nån e sugen e dom till salu, skicka ett pm i så fall.

Fångarna o luftintag skeppas på krom snart om ekonomin håller ihop..
Bild

MVH/
Paxman
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 jul 2013, 21:16:42
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Paxman »

Har du fått någon offert på var kromningen kommer kosta och vem ska göra det (om det inte är för fräckt att fråga)?
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Nja, antingen UK eller Portugal.
Inget direkt pris men det är mkt billigare än sve, har skickat en del till UK förut och man kan få krom för halva priset där på vissa ställen.
Men ja räknar med kanske 3tkr per fångare, då är det väldigt lite rikt på dessa,nå småbucklor som ja riktar själv.
Men man vet aldrig med krom, är nästan bättre att betala mer o få ett resultat som e vettigt.
Får väl se om man får ångra sig, men i Sve skulle man nog få betala det dubbla för ett hyggligt resultat om inte mer.

MVH/
Paxman skrev:Har du fått någon offert på var kromningen kommer kosta och vem ska göra det (om det inte är för fräckt att fråga)?
Paxman
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 21 jul 2013, 21:16:42
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 1976
PostOrt: Stockholm

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Paxman »

Jag har läst någonstans att folk skickar till Norge...är det något du stött på? Det var nog några år sedan så det kanske är helt inaktuellt nu iofs. Norge anses ju annars vara ett av världens dyraste länder nuförtiden... :wtf:
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Är nog mindre aktuellt nu, men det har troligtvis att göra med miljöregler där Norge i alla fall verkar haft det lite enklare på den fronten.
Idag måste man ju ha dispans för att få ha riktiga/klassiska krombad då det är mkt giftiga beståndsdelar.
Nu har det säkert kommit bättre metoder på slutet även i Sverige, men det är till stor del pga miljökrav det är så dyrt I Sverige och inte bara skatter.

MVH/
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Johnny Blade »

Jag vet bekanta som har skickat grejer till nån firma i Borlänge,dom ska tydligen vara bra och inte svindyra(förmodligen dyrare än i UK eller Portugal iofs).
Det verkar varit lite si och så med Toyotas krom på 70talet.
Såhär såg en NOS-fångare som jag satte på Corollan ut på undersidan.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Kapten Haddock
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 12 jun 2013, 23:12:30
Bilmodell: celica ta22
Årsmodell: 73

Re: Kapten Haddock - Celica ta22 Barnfind! -Igång o sen?

Inlägg av Kapten Haddock »

Breddare etc sålt.

Inget superspännande.
Har hunnit få huv o baklucka ren o slipade,

Fortsatt med dörrar tak etc, bara slugga på, inte det roligaste men det känns ändå bra att få det gjort och veta att det inte kryper fram nått skit ett år efter man lackat..

Så snart har jag grunt o lack o lite spackel till en bil till salu, ett smakprov!
Bild

Huven ren, sen punktblästrad där det va stenskott som börjat rosta.
Bild

Sen slipad med 240, 320 o 400 färdig för grund.
Bild

Sida o tak efter kvällens insats.
Bild

MVH/
Skriv svar