Bilstereo som drar ur batteriet.

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Johnny Blade »

Hur brukar ni ha era apparater kopplade? Över nyckeln som original(minne direkt till batteriet) eller direkt från batteriet?
Jag har upptäckt att ALLA mina "stereosar" som är direktkopplade drar ur batteriet på bara någon dag.Det verkar inte spela någon roll vad det är för fabrikat (har Centrum,Denver,Pioneer och JVC).
Tex så har jag inte kunna haft Celican stående i mer än 2 dagar utan att koppla bort batteriet.Nu har jag låtit den stå i kanske en månad med fronten borttagen.Bingo,all kräm fanns kvar i batteriet.
Carinan och Camryn kan jag i princip ha stående hur länge som helst utan att batteriet påverkas.
Är det bara jag som har detta problem?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av cheetah1 »

Folkvagnen jag hade var det inga problem att lämna, fast stereon gick direkt på batteriet. Lät den stå typ 3 månader innan jag sålde den och då var den rätt död, men det är väl dom flesta.. Satt en Blaupunkt i den.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Johnny Blade »

Jag minns att jag gjorde en tråd om att stereon drog ur batteriet på Cressidan för något år sedan.Den avstängda stereon drog 0.7A.Batteriet borde varit ok efter 2 dagar,men det var det inte.
Undrar varför stereon drar ström när fronten sitter på plats.
Jag ska prova om det hjälper med att plocka bort fronten från Denvern i Corollan (Den skitstereon ska jag iofs ändå kasta långt bort).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Glenn »

Förr (när jag var "ung") kopplade jag alltid om så"dom gick direkt på batteriet, efterssom man då ofta satt och lyssnade på musik i bilen när den var avstängd, numera har jag ändrat mej så jag föredrar att den är kopplad över nyckeln så man inte glömme ratt stänga av den när man lämnar bilen.

Har du mätt vad din stereo drar när den är avstängd ? (på pluslinan, inte minnes-plus)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Dale »

2-3 veckor är nog rekordet jag har på 90-talsbilarna sen är batteriet tomt. Radion kopplad till orginalkontakter. Det vill säga att matarströmmen går via nyckeln, minnet till batteriet via orginalkablaget dock har jag även bashögtalare med inbyggd förstörkare som styrs via radions remote/elantenn utgång och matningen till förstärkaren går direkt till batteriet. Hur som helst så kopplade jag på en amperemätare till en dator för att spela in en logg och såg att ibland gick det från 0,1 ampere till 4-7 ampere. Varför vet jag inte men garagegrannen sa att han hade hört något kort surrande ljud bakifrån bilen min ett par gånger. Soppapump eller elantenn? Tidsmässigt skulle det kunnat stämma överens med topparna. Mysteriet fortfarande olöst. Sitter numera DEFA laddare ilag med motorvärmaren så jag slipper bry mig. Jag är ju rätt lat & slö. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Johnny Blade »

Jag var ute och mätte nyss.Pioneeren i Celican drar 0.2A med fronten på plats och 0.01A annars.Det borde ju inte räcka för att dra ur batteriet så fort.Iofs så verkar Celicans startmotor vara väldigt känslig för låg spänning,den vill gärna klicka.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Dale »

Var batteriet 12,2 volt så startar mina bilar trots nollan men under 12,1 så gick det inte. Känsliga grejer eller nått. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Glenn »

Johnny Blade skrev:Jag var ute och mätte nyss.Pioneeren i Celican drar 0.2A med fronten på plats och 0.01A annars.Det borde ju inte räcka för att dra ur batteriet så fort.Iofs så verkar Celicans startmotor vara väldigt känslig för låg spänning,den vill gärna klicka.
0.2A bara för minne låter iofs väldigt mycket, 0.01A låter mer normalt då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Glenn »

Dale skrev:Var batteriet 12,2 volt så startar mina bilar trots nollan men under 12,1 så gick det inte. Känsliga grejer eller nått. ;-)
Fast det berodde nog inte på det utan hur mycket spänningen sjänk under belastning.

En klassiker är ju när en cell 'är skadad så man har full spänning obelastat men sen sjunker den för mycket när startmotorn går, så man kan nöta läänge och allt verkar ok, förutom att bilen inte startar, sen försöker man putta igång den och den startar direkt..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bilstereo som drar ur batteriet.

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:
Dale skrev:Var batteriet 12,2 volt så startar mina bilar trots nollan men under 12,1 så gick det inte. Känsliga grejer eller nått. ;-)
Fast det berodde nog inte på det utan hur mycket spänningen sjänk under belastning.

En klassiker är ju när en cell 'är skadad så man har full spänning obelastat men sen sjunker den för mycket när startmotorn går, så man kan nöta läänge och allt verkar ok, förutom att bilen inte startar, sen försöker man putta igång den och den startar direkt..
Klart att prylarna inte fungerar med fel spänning. Ohms lag, inre resistans, yttre omständigheter och hela baletten. Finns formler till allt. ;-)
Batteriet var schysst på helgbilen. Då det hänt några gånger så mätte innan jag försökte starta. Helger när batteriet var på 12,1 volt gick det inte. Spänningen kröp ner till 6-7 volt när startmotorn gick. Då var det till att kabla igång eller sätta batteriet på laddning några timmar sen gick det. Andra helger när batteriet var på 12,2 volt starta bilen. Spänningen kröp ner till 9 volt när startmotorn gick. Är ett bilbatteri runt 12 volt vid vila är det rätt tomt. Bytte batteriet för säkerhets skull till hösten men bilen var likadan iaf. Gamla batteriet går fortfarande utan problem efter flera år men sitter i veckobilen.

Men åter till ämnet: Det är inte nått annat som drar ur då? Ryckt säkringarna å kollat om det sjunker något mer? Frexten de e inte någon sån där tjusig stereo med touch knappar för på/av eller nått? Dom gamla hederliga med brytaren i volymknappen man vred av drog ju noll när dom var avstängda men dom nya med fjärrisar å finesser går ju ner i nått viloläge bara.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar