Min nya mr2 turbo!

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av amby »

Det första du kan ta reda på är vilken turbo som sitter i bilen

Om det står Ct26 på den har du en original turbo och då är det laddet lite väl högt både för bränsle och vad turbon ska klara.
Står det bara toyota på din turbo har du en nyare turbo från en gen 3a kallad ct20b.


Ta reda på vad killen menar med chippad.
Det finns inga vanliga chip till den här motorn. Ofta menar man bara att fule cuten är bort tagen och då ligger du lite väl högt i
laddtryck..
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av KACE80 »

amby skrev:Det första du kan ta reda på är vilken turbo som sitter i bilen

Om det står Ct26 på den har du en original turbo och då är det laddet lite väl högt både för bränsle och vad turbon ska klara.
Står det bara toyota på din turbo har du en nyare turbo från en gen 3a kallad ct20b.


Ta reda på vad killen menar med chippad.
Det finns inga vanliga chip till den här motorn. Ofta menar man bara att fule cuten är bort tagen och då ligger du lite väl högt i
laddtryck..

Det var just att tidigare ägaren uttryckte sig med att den var chippad som jag reagerade över då jag vet att det inte
finns chip till denna :? .
Jag skall ner till garaget å kolla turbon nu på lördag så får vi se:-)
Kan man se turbons beteckning bara igenom att öppna motorluckan eller måste jag plocka bort nåt?
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av Bauer669 »

Syns rätt bra på snäckan vad det står.
tonfisken
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: 43264
Land (Country): Sverige

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av tonfisken »

KACE80 skrev:
amby skrev:Tur du är bättre på att välja bil än du är på datorer :D
Ser riktigt snygg ut..Är det någon extra krut i den eller?
Hahaha :lol: jo jag är väl lite bättre på att hitta snygg bil än på att kunna datorer:-)

Ja för mig som inte är van vid kraften än så tycker jag att det är för mycket kräm i den haha :)
Killen som jag köpte den av uttryckte sig med att den var chippad men jag frågade aldrig mer ingående
på vilket sätt å så..
Det jag vet är att laddtrycket är höjt till 1,3!! jag tror att mr2 turbo bara har 0,6 original...
Bilen har även sportfilter men inget mer vad jag vet, men det jag VET är att så som bilen står idag så e det absolut inga 200hk ( original )
på den utan jag misstänker att så som den laddar nu så bör det nog vara minst 235-245hk ( den rör på sig ).

Jag kan passa på att ställa frågan om detta laddtryck är oroväckande högt eller vad tror ni?
Som sagt så ser allt i motorn ut att vara original så jag är ju lite rädd att grejerna inte kommer att så pall för 1,3bar :? ..
Riktigt najs bil!

Men går MR2:or verkligen att chippa eller har jag missat något? Jag har bara fått förklaringen att "Laddtryckstyrning + en fuel cut defender (eller liknande) ger mellan 260-270 hk utan att behöva mappas eller chippas." Stämmer detta?

Men ja låter inte 1.3 lite mycket? Original är det väl mellan 0.6-0.7 och man kan höja laddet till iaf 1.0-1.1 utan problem(peppar peppar...) och ska man sen ännu högre så är det rekommenderat att mappa bilen?
MR2 Turbo -91
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av KACE80 »

Jag har vart nere å kollat på min turbo idag och det tycks vara originalen med beteckningen CT26 :? ?

Man får hoppas på att den står pall för det höga laddtryck som bilen körs på idag ( 1,3bar :shock: )

Har även vart ute på en "vuxen" tur å kollat så gott som allt och det verkar som om jag fått tag på ett riktigt fint ex av denna gamla
mr2:a :D .
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av Jonex »

1.3 bar är lite väl hårt med org topplockspackning sägs det.
Kolla hur laddtrycket är uppställt , kan vara en pysventil innan wastegate eller muttrar/brickor vid fjädern till Wg-staget.

Förbaskat stilig bil !
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Användarens profilbild
Bauer669
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:41:37
Bilmodell: Supra MKIV Singel
Årsmodell: 1994
PostOrt: Hortlax
Land (Country): Sweden
Ort: Hortlax-Piteå

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av Bauer669 »

Vad jag förstått så ger det ingenting å ladda över 1.0bar med original snurran, den pumpar bara varmluft då, så bör nog sänka den till 1.0bar iaf
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av amby »

Det kan ju vara någon typ av hybrid ct26. Så det finns en chans att de ska klara det trycket...Men annars är det som dom andra säger... 1bar inte mer.. jag lyckades slita ut min turbo med 1,1bar på några månader..
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av KACE80 »

Jonex skrev:1.3 bar är lite väl hårt med org topplockspackning sägs det.
Kolla hur laddtrycket är uppställt , kan vara en pysventil innan wastegate eller muttrar/brickor vid fjädern till Wg-staget.

Förbaskat stilig bil !
Tackar för den fina komentaren:-).
Användarens profilbild
Matte
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 23 mar 2009, 17:30:36
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige
Ort: Eskilstuna

Re: Min nya mr2 turbo!

Inlägg av Matte »

Bilen är innlämnad på itsfun för "chippning"
Dom sade sej kunna chippa den... :roll:
Vet inte exakt vad dom gjort... Var inte så innsat vid den tiden.
Det hade tagit en hel dag o fått allt funka sa dom iaf, var ett tag sen jag var där.
Ett mail till dom kan vara nått?
Fick ett ganska oseriöst intryck av dom men bilen gick fantastiskt bra efter det, och har gjort det sen dess,
bilen är körd som en mr2a ska köras och allt har hållt bra, även semester resor har den gått igenom.

Hoppas allt funkar och att du inte får några allvarliga problem anton ;)

MVH Gammla ägaren
MVH Matte

Mr2 Turbo 1991 #såld#
RC Drift Toyota Trueno
RC Drift Toyota Soarer
Nissan Sunny 88 Slitvargen
Skriv svar