Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av AntonL »

sjukt fint projekt! kul att du lagt så mycket tid på den :)

drömbil helt klart! :D
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

AntonL skrev:sjukt fint projekt! kul att du lagt så mycket tid på den :)

drömbil helt klart! :D
Tackar, jo det är en kul modell helt klart. Tyvärr har den fått vila i skamvrån allt för länge nu!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Ett pyttelitet steg för mänskligheten, men ett stort kliv för min gamla 4A-GE!
Bild

Kammarna borta sen länge, för att få någon susning om hur de vässade skulle stå.
Bild

Toppen avlyft, loppen & kolvarna verkar fri från tråkigheter.
Bild

Ser ut att ha klarat sig bra, återstår att se om toppen fortfarande är helt plan.
Bild

Bild

Bild

Bild

Finns det några bra trick för att snygga till blocket, som verkligen ser helgrisigt ut?
Bild

Hittade en hoprullad påse mellan ventilkåporna, innan jag började. Visade sig vara en bullpåse med original spridarna i. Motorbytet gick nästan likt ett depåstopp i F1, eller nåja, åtminstone inte mycket tid eller fokus för annat. Roligt med bakdatumet, detektivarbete som väcker minnen, det var när motorn åkte ut.
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Glenn »

Nu var det ju länge++ sen jag renoverade en motor, men när jag gjorde det med tillgång till en verkstad körde vi blocket i koken (alltså en såndär stor "diskmaskin" för motordelar) och sen fick man stå med roterande stålborste och få bort rosten, efter det handmålade jag med motorfärg, jag har senare ersatt koken med avfettning och högtryckstvätt (varmvatten) när jag gjort det utan att ha tillgång till verkstad, det funkade typ lika bra men blir lite grisigare.

Blästring av blocket fick man INTE göra då iaf, för det kunde stanna kvar blästermedel i olje och vattenkanaler, men jag har sett på nätet att folk glatt blästrar block.

Många målar ju bara över rosten också, men det har jag lite svårt för själv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Glenn skrev:Nu var det ju länge++ sen jag renoverade en motor, men när jag gjorde det med tillgång till en verkstad körde vi blocket i koken (alltså en såndär stor "diskmaskin" för motordelar) och sen fick man stå med roterande stålborste och få bort rosten, efter det handmålade jag med motorfärg, jag har senare ersatt koken med avfettning och högtryckstvätt (varmvatten) när jag gjort det utan att ha tillgång till verkstad, det funkade typ lika bra men blir lite grisigare.

Blästring av blocket fick man INTE göra då iaf, för det kunde stanna kvar blästermedel i olje och vattenkanaler, men jag har sett på nätet att folk glatt blästrar block.

Många målar ju bara över rosten också, men det har jag lite svårt för själv.
En riktig tvättmaskin hördes självklart som en fin lösning, men det är naturligtvis inget jag har tillgång till, om jag inte ska lämna bort till någon firma. Men jag kommer troligen få nöta på med roterande stålborste, borstade bort det som satt lösast med en vanlig stålborste. Verkar inte sitta så fruktansvärt ändå, ser förhoppningsvis värre ut än det är.

Måla över rosten är inget jag har för avsikt att göra, ska försöka få en lite fräschare yta först!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av MagnusS »

Kul med motorbygge, Vill du berätta vad som är planen? :wave:

Angående blocket så brukar jag tvätta med avfettning o högtryckstvätt, sen stålborste. Brukar bli en bra nog yta att måla på.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

MagnusS skrev:Kul med motorbygge, Vill du berätta vad som är planen? :wave:

Angående blocket så brukar jag tvätta med avfettning o högtryckstvätt, sen stålborste. Brukar bli en bra nog yta att måla på.
Ja det är riktigt kul, något jag tänkt göra allt för länge. Planen är inte så spikrak ännu, men den slutgiltiga planen är att ha en fräsch & fungerande 4A-GE. Sen om den förblir original eller om det blir något värre, det får tid, ekonomi & lust avgöra. Första delmålet är att riva ner & se hur alla bitar mår.

Med tanke på säsongen, får jag nog börja med stålborste & se hur det går. Annars får jag vänta till våren med att spola av blocket ordentligt. Hörs bra att det är fullt genomförbart på hemmaplan utan hitech iaf, om än söligt & tålamodsprövande.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Johnny Blade »

Mmm,Vaniljlängd. :)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Johnny Blade skrev:Mmm,Vaniljlängd. :)
Mm, jag blev lite besviken att det inte var något kvar :roll:
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (AW11) MR2 mk1 -85

Inlägg av Hornlund »

Fortsatte att plocka ner motorn idag, oljetråget var en fröjd att lossa då jag bytte till fräscha & fina skruvar knappt en vecka innan motorn plockades ur.
Bild

Sist jag såg den här vyn, låg jag på golvet under en uppallad bil. Inte alls lika bekvämt!
Bild

Oljepumpen var det mycket söl kring. Troligen har den sett sina glansdagar.
Bild

Samtliga kolvar hittade ut i ljuset, efter att med största sannolikhet ha suttit i blocket sedan 1985.
Bild

Veven lyftes bort & så var blocket tomt.
Bild

Skönt att ha det gjort, det gäller att passa på när det är milt i garaget.
Bild

Nu dröjer det nog innan det blir några nya framsteg. Alla tips & trix på hur jag bäst rengör alla delar, eller annat bra att veta vid en motorrenovering, mottages med öppna armar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar