Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

Tanken slog mig att jag inte lagt upp någon bild med taket av, det som är lite principen med den här bilen.
Här är en bild tagen första dagen på semestern, fint väder som synes, några mil längre in i landet fick jag uppleva en riktigt ordentlig åskskur. Svensk sommar när den är som lömskast!
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
TGAW11
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:44
Bilmodell: MR2 Mk1
Årsmodell: 1985
PostOrt: Halmstad
Land (Country): Sverige
Ort: Halmstad

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av TGAW11 »

Hornlund skrev:...... läge att lägga upp en bild på kärran kanske?
Menar du så här? ;)
Bild
Hornlund skrev:.....menar du då en fullbur eller bara en båge bakom stolarna?....
Med riktig båge menar jag en bakom stolarna som inte bara är en bling-bling kromad sak.
Mvh,
Thomas Gustafsson
Toyota MR2 AW11, Bluetop, MAP
Toyota MR2 ZZW30 2ZZ-GE
Toyota Previa XR30
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

TGAW11 skrev: Menar du så här? ;)

Med riktig båge menar jag en bakom stolarna som inte bara är en bling-bling kromad sak.
Trevligt, bara plastbiten som har texten åt fel håll som röjer att det är något annat än original!

Blingblingbåge är inget jag strävar efter heller, det kan tvärtom vara en större risk om något händer. Säg till om du hittar något som kan bli rabatterat vid köp av mer än ett stycke, då kan jag också vara intresserad.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av KACE80 »

Jag måste ju bara säga vilken fin färg du valt!
Ser nästan precis ut som färgen på min MR2 ;)

Anton
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

KACE80 skrev:Jag måste ju bara säga vilken fin färg du valt!
Ser nästan precis ut som färgen på min MR2 ;)

Anton
Tackar Anton, jag gillar också färgen skarpt. Ganska ovanlig, silver tror jag är den vanligaste, åtminstone bland de svensksålda.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

25 Juli 2013

Köpte vita blinkersglas till Celican när det begav sig, dessvärre lämnade de aldrig kartongen. Så de fick smyga sig på en blå skärm istället.

Orange, som sticker lite onödigt hårt i ögat.
Bild

Vitt, som gör mindre väsen av sig.
Bild

Även nya reg-skyltar, samt hållare utan reklam blev monterade. Vill minnas att det nog inte är omöjligt att en tvättning även ägde rum, med tanke på smutsen som syns på bilderna!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

2 Augusti 2013

Dags för lite service, oljan var redan nybytt för säsongen, men tändstift & luftfilter får se sig utbytta.
Bild

De små röda kartongerna, Denso direkt från Toyota.
Bild

En viss skillnad mellan nytt & gammalt.
Bild

Luftfiltret från Toyota fick dock se sig besegrad av K&N, som sticker fram hakan & utlovar livstidsgaranti.
Bild

Även här en tydlig skillnad mellan nytt & gammalt.
Bild

Ganska trångt, men filtret hittade sin givna plats.
Bild

Bilen blev märkbart piggare, speciellt på lägre varv. Nytt liv åt 1ZZ-FE spisen, nästa steg blir till att se över grenröret.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

16 Augusti 2013

Dags att undersöka skrönan om det bristfälliga bruksvärdet på denna modell, så vad skulle inte kunna passa bättre än en tur till Ikea? En kvick överläggning med sambon om att det vore trevligt att lämna Avensisen hemma. E4 30mil t.o.r, nedcabbat i lömskt sensommarväder. Resan dit gick utan problem, fick vrida på värmen lite för att inte nacken skulle behöva ta onödigt mycket stryk bara. Samt hålla mig på rätt sida hundrasträcket när regnskurarna började hopa sig.

Bild

Gick tyvärr inte riktigt som planerat, suffletten fick stanna uppe på hemfärden. Alla skrymslen & vrår behövdes för att lasta. Fast hungrig går det ju inte att vara, så med fullpackad bil som utgångsläge blev det stopp på en av de större matbutikerna.

Bild

Gick över förväntan, fast jag har aldrig sett så många förvånande blickar på en & samma dag. Majoriteten av dem från folk i kombi, gärna med en sexig takbox som accessoar. Måhända att det tog längre tid att lasta, men att bilen skulle ha noll & ingenting som bagageutrymme skriver jag inte under på!

Långresa med bagageräcke som nästa utmaning kanske?
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

7 September 2013

Sista färden med högt i tak, nalkas hardtop. Det blev en trevlig dag längst efter norrlandskusten, på smala kurviga vägar som inte ledde någon speciellt stans. Inte alls ovanligt att bara mötas av hav & en återvändsgränd.

Bild

Efter en mycket fin sommar impregnerades suffletten, innan den fick ledigt för att slippa det värsta eventuella höstrusket.
Bild
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Hornlund
Inlägg: 749
Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden
Ort: Örnsköldsvik

Re: Toyota (ZZW30) MR2 mk3 -00

Inlägg av Hornlund »

13 Oktober 2013

Dagen då bilen ställdes av, passar på att summera med 320mil för 2013.
Bild

Så som bilen lämnades & förhoppningsvis står även idag. Så nu är vi därmed i fas med den här tråden.
Bild

Börjar bli ordentligt sugen på att plocka fram den igen, så jag hoppas naturligtvis att vintern fortsätter att lysa med sin frånvaro. Siktet är inställt på 1 April, vi får se vad vädret har att erbjuda fram tills dess.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar