Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av AntonL »

Tjenna!

Mitt namn är Anton Larsson, Jag är 20 år och bor på Gotland! Väldigt bilintresserad och gör det bästa av vad jag har.

Jag tänkte starta ett litet projekt för första gången då jag fått tag på en bil jag verkligen är stolt över och vill visa upp! (Inte för att jag inte är stolt över Venton men ändå.)

Historian om bilen är att det är en Toyota MR2 Turbo Japanimport som jag blev lycklig ägare av denna hösten.
Köptes den första december (lite underligt för en sommarbil kan man tycka) men den var så sen höst så det gick bra! även fast jag fick ta den igenom hela Stockholm ner till färjan på sommardäck. :)

Av tidigare ägare fick jag veta att dom tog den från England där den var innan 2006 och varit sommarbil sedan dess. Dom lämnade även efter sig en väldigt bra dokumentation som jag tänker bibehålla!

Lite om bilen: Den är helt Rostfri och till synes aldrig varit rostlagad. Gått 10000 mil på mätaren och är väldigt fint bevarad för en bil från 1990.

Mina planer är att färscha upp den och ta den till toppskick! men även göra den till min ultimata drömbil med allt vad det innebär.

En lista som jag har i huvudet just nu är:

Göra i ordning fronten []
Flytta ner nummerskylten fram[]
Nya Skyltar[]
Renovera och lacka Enkeifälgarna[]
Coilovers[]
Fixa Tutorna []
Fixa avgassystemet[]
Montera nya frontlister []
Fräscha upp motorutrymmet[]
Bygga ny stereoanläggning (Blir ganska detaljerat bygge)[]
Byta ut de flesta lampor till LED[]
Indash TurboMätare[]
Mätare i Handskfacket[]
Backkamera[]
Kamremsbyte[]

Och massa, massa mer! kommer komma nya saker på listan hela tiden kan jag lova!

Utrustning Jag har på bilen just nu:

Motor:
Turbo Technics hybrid turbo. (Förstorat Avgashus)
HKS Dragger avgassystem 3".
M's K&N Filter.
Shortshifter.

Fälgar:
ENKEI RP-01 17x7,5.

Interiör:
Sparco R383 mockaratt.
Halvläder stolar.

Exteriör:
Revision 3 bakljus.
klarglas positionsljus/framblinkers.
Klarglas sidoblinkers.

Och nu till lite bilder! STORT CRED TILL TIDIGARE ÄGARE som tagit dessa bilder! I och med att jag köpte den så sent på året så han jag inte ta några egna bilder på skönheten!

Bild

Bild

Bild

Bild

Där har ni en försmak på vad utgångsläget är! Hoppas det blir intressant!
Senast redigerad av AntonL den sön 02 feb 2014, 17:29:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av Glenn »

MR2 Mk2 (inte mk1 heller för den delen) såldes väl aldrig i sverige alls, turbo eller ej ? ..finns ju dock rätt många importerade :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av AntonL »

Haha, det var nått jag skrev ihop till Garaget forumet.. tänkte inte på att ta bort det till toyotaforumet.. ganska självklart att alla här vet vad en mr2a är.. Men det kanske stämmer fan! :silent:
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av Showiit »

ser fin ut!! hoppas du är nöjd:) såg denna på blocket har jag för mig!!
jag är också nybliven mr2 ägare, kanske inte i samma finåkar kategori som du dock;)
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av AntonL »

Showiit skrev:ser fin ut!! hoppas du är nöjd:) såg denna på blocket har jag för mig!!
jag är också nybliven mr2 ägare, kanske inte i samma finåkar kategori som du dock;)
hehe jo jag är nöjd som fan! Jo det låg uppe tills första december i Stockholm :) Kändes förjävla skönt att få hem :)

Hehe din är liite mer racebetonad, så det kommer nog bli askul att köra :D
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av AntonL »

UPDATE:

Just nu står bilen insnöad i ett kallgarage.. så meka ute på den nu är inte det roligaste man kan göra! men jag har lite småsaker som jag kan göra inomhus istället!

Redigt dålig bild men det han bli mörkt och jag hade bara mobilkameran på mig!

9 av 10 Avrostade bultar varan 2 bakom hjulhusen som jag fick ta med vinkelslip så var fronten av! Synd att japanarna inte vet vad kopparpasta eller dylikt är, då hade det varit enklare..

Men tillslut var den av! Den var lite dåligt lackad på fronten så nu ska den få ny lack!
Bild

Och nu när man fått av fronten så fick såg jag att krockbalken hade massa ytrost.. så kan man inte ha det när man ändå fräschar upp allt!
Bild

Så den håller jag på med nu!

Har även skaffat mig nya saker från England!
jag införskaffade mig en ny ram för jag tänkte ta bort mätare och sätta dit en Pioneer AVH-x2600bt istället! och sen flytta mätarna till handsfacket eller något istället! det ska va cleant!

Och sen är det helgjutna lister till fronten istället för dom äldre med ett blinkersglas.. Den blinkerspositionen får ändå inte användas så jag skaffade dessa istället!

Bild

Klickade Precis hem en ny mätare också!

En prosport 45MM turbomätare! Denna kommer sitta inne i mätarhuset där originalturbomätaren sitter nu!
45mm ska tydligen passa perfekt, och denna kommer visa rätt och tryck till skillnad från originalet! då kommer jag ta bort den som sitter på panelen nu också!
Bild
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av engan »

Ser riktigt fin ut, gratulerar till bilköpet :thumbup:

Kanske vi borde starta en postbilsdivision inom TCS åt alla oss med högerstyrt också! ;)

Det tog nog en månad innan jag vande mig, hur har det gått för dig?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av Neblade »

engan skrev:Ser riktigt fin ut, gratulerar till bilköpet :thumbup:
Kanske vi borde starta en postbilsdivision inom TCS åt alla oss med högerstyrt också! ;)
Det tog nog en månad innan jag vande mig, hur har det gått för dig?
Personligen tycker jag det är lurigare att sätta sig i en normalstyrd bil(vänster) efter att ha kört högerstyrt ett tag. Än tvärtom. :)
När man har hela passagerarstolen fylld med banfälgar så man inte ser vänsterbackspegeln kan det bli lite lurigare att se var man har vänstersidan av bilen vid vägarbeten etc. ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Jochen_Evo
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 07 feb 2014, 23:18:45
Bilmodell: MR2 Turbo SW22
Årsmodell: 1991
PostOrt: Karlstad
Land (Country): Sweden

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av Jochen_Evo »

Grattis till köpet. :)

Ska bli kul att följa denna tråd.. Har funderat på att starta en själv eftersom jag själv är ny
på forumet och precis skaffat mig en MR2:a, hämtade hem den i Januari i år. Ska fixa lite själv innan våren tittar fram... Själv är jag ute efter original stolar till den. Sitter Sparco V stolar i nu.
_______________________________________________
Toyota MR2 Turbo SW22 '91 US-Spec

http://www.garaget.org/Jochen_Evo
AntonL
Inlägg: 15
Blev medlem: ons 23 jan 2013, 21:04:42
Bilmodell: Mr2 Turbo JDM
Årsmodell: 1990
PostOrt: Gotland

Re: Toyota MR2 Turbo JDM Rev1.

Inlägg av AntonL »

engan skrev:Ser riktigt fin ut, gratulerar till bilköpet :thumbup:
Kanske vi borde starta en postbilsdivision inom TCS åt alla oss med högerstyrt också! ;)
Det tog nog en månad innan jag vande mig, hur har det gått för dig?
Tack som fan! :) Haha en liten egen fanclub ;)

Asså det värsta är ju fan Vindrutetorkar/blinkersreglagen... blev fel ganska många gånger första dagarna.. ;) och det nästa att vänja om var körpositionen i vägen...... men det gick bra till slutet på säsongen faktiskt! :D
Neblade skrev: Personligen tycker jag det är lurigare att sätta sig i en normalstyrd bil(vänster) efter att ha kört högerstyrt ett tag. Än tvärtom. :)
När man har hela passagerarstolen fylld med banfälgar så man inte ser vänsterbackspegeln kan det bli lite lurigare att se var man har vänstersidan av bilen vid vägarbeten etc. ;)
Hehe, jag har nog inte hunnit vänja om riktigt så mycket! får se hur det blir denna säsong :)
Dom där jävla banfälgarna asså.. ;)
Skriv svar