Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Tände dom alltså dimljuset på "halvjusnollan" fast dimljus"ringen" var på noll ?
Precis, kommer ihåg det så väl för en taxiförare ville ha det så på sin Avensis, men det blev aldrig av att vi kopplade om, blev för mycket meck.
Jag har det däremot så på min Volvo, men där har jag löst det med 2 reläer, ett växlande och ett vanligt, va från Celican jag snodde idén ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Ja, men nu har väl inte din bil automatiskt halvljus ? ..det har inte svensksålda ST202'or iaf, och inte heller ST205'or enligt toyotas elschema, däremot kanadensiska(!) har det, men det var lite för jobbigt att bygga om har jag för mej, jag kollade på det nämligen då jag HATAR avsaknad av automatiskt halvljus.
Jodå! Min svensksålda har automatiskt halvljus. Sen vågar inte jag svara på vart och när dom fixade det på bilen men det vore ju intressant att kanske få reda på :)
Det enda som är släckt i läge 0 (läge: off) är instrumentbelysningen :/
PierreW skrev: De 2 svensksålda st205orna som vi hade inne på Toyotaverkstan hade automatiskt dimljus och p-ljus på noll läget, vred man ett snäpp slocknade dimljusen och instrumentet tändes, ett snäpp till och halvljuset tändes.
Har för mig att det fanns ett fjärde läge som hette auto där halvljuset var styrt på tändning eller ljussensor på instrumentbrädan.
Ungefär sådär var min röda, svensksålda st182 (med flip-lysen) kopplad fast i det fjärde läget åkte flip-lysena upp:
Läge 0: Automatiskt halvljus fast dimljusen (varselljusen) var tända istället
nästa läge: Enbart p-ljus
nästa läge: P-ljus med möjlighet att tända dimljusen på dimljus-ratten
sista läget: flip-lysena (halvljusen) åkte upp och tändes

Tyvärr har någon, på min st205 kopplat om dimljusen så att dom tänds via en separat knapp inne i kupén... och just nu går dom inte alls att tända i inga lägen och jag vet ännu inte vad som hänt. Skulle gärna vilja ha det som på min st182 med enbart dimljus och p-ljus i läge: 0... och precis även som dom två st205 som du (PierreW) hade inne på verkstaden.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Om du inte har elschemat redan så ska jag ha det liggandes nånstans, tyvärr är det väl inte till mycket hjälp kanske efterssom det anger att svenska bilar inte ska ha halvljusautomatik, å andra sidan finns det ju kanadaschemat som har det.

Vill minnas att min svensksålda ST165 inte heller hade halvljusautomatik, men det är väl iofs en fördel när man har flippljus, dom fäller man ju helst inte upp i onödan.


(Kanadabilarna kunde även ha farthållare, vilket jag inte tror var en option i europa ? tyvärr är det rätt mycket meck att eftermontera en sådan.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Sakta med säkert prickar jag av punkt efter punkt:
  • Plocka bort extraljusramp
  • Plocka bort volt-mätaren och flytta temperaturmätaren
Bytt ut halvljus, helljus och positionsljus mot Philips Crystal Vision-serie. VILKEN SKILLNAD det vart på helljusen och ljusstyrkan! En bonus är att dom lyser kristallklart vitt vilket jag tycker är snyggare :)
Bild

Har också inhandlat en hel del andra produkter. En stor uppdatering kommer inom kort! :D
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Igår passerade den 10.000 mil :) Service och kamremsbyte är även gjord (fy vilken svettig kostnad!)
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Jag har kommit in i en "Murphys lag-cirkel" just nu :(
  • Köpt en damask med röda sömmar som inte har samma ramstorlek nedtill och därmed inte passar i fästena under plasten.
  • Köpt en äkta TRD-växelspaksknopp som inte gängar! Kan inte ens se någon gänga om jag känner eller tittar i hålet på knoppen. Någon som vet vad det är för gänga på min växelspaksstång? M12x1.25?
  • Har varit nästan land och rike runt nu och tittat på 6 olika fälgar men inga har passat! Samtliga har tagit i det främre bromsoket :cry: Är det någon som har några tips på i alla fall vilka fälgmärken som är mer lämpade för st205. Spacers är min sista utväg och det är inte aktuellt ännu.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Då är det nog tveksamt om den är äkta ? ..knoppen alltså.. var köpte du den ? var det ebay så är det väl nästan garanterat en kopia.

Jag fick f.ö aldrig min jag beställde på ebay, fast det var kanske lika bra, trivs bra med min biljarboll :D

Gängan är M12x1.25 ja, det var iaf vad jag beställde i min biljardknopp, och den passade perfekt (i ST202'an förvisso.)

Hur stora fälgar då ? 16" passar sällan, 17" brukar väl oftast gå bra, om du har rätt offset ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Köpte den på ebay iof. men på auktion. Har kontaktat säljaren samt även fått svar och han säger att det ska vara gänga M12 i den... så jag har fotat hålet och skickat tillbaka. Se vad jag får för svar.

Fälgarna som jag tittat på har varit 1 set 16", 3 set 17" och 2 set 18". Oftast så har ekrarna och oken tagit i varandra närmast centrum :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Dale »

Ingen passbit med? Ibland kan det räcka man "skruvar" på en bit gummislang på spaken så gängar knoppen fint på.
http://www.ebay.com/itm/LEATHER-TOYOTA- ... 40&vxp=mtr
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Dale skrev:Ingen passbit med? Ibland kan det räcka man "skruvar" på en bit gummislang på spaken så gängar knoppen fint på.
http://www.ebay.com/itm/LEATHER-TOYOTA- ... 40&vxp=mtr
Fick inte med någonting med knoppen. Det var därför jag antog att knoppen var gängad. Har haft knoppar förr med massa plastadaptrar och 3 små stoppskruvar som ska låsa knoppen mot växelspaken men det brukar aldrig bli riktigt bra...
Aja, återkommer när allt löst sig. Kanske blir att jag blir tvungen att prova din lösning :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar