Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Precis varit och besiktad bilen men fick ombesiktning:
"Strålkastare halvljus, fram höger, inställning felaktig/bländande. "
Besiktingsmannens svar var "Jag har inga verktyg. Måste underkänna bilen... sorry!"
Visst, det är inte hans jobb att mecka men när han inte hade bilar efter eller var på väg att sluta för dagen eller något annat stressande så kan man kanske kolla om någon annan har en skiftnyckel. Jag hade en men fick inte använda den.

Nästa kommentar var att avgasröret låg nära karossen. "Mena du kardanaxeln?" frågade jag då... "Jaha, är det där kardanaxeln? Men då är ju den här fyrhjulsdriven och då får jag inte köra den på bromsrullarna!" sa han då. Jag tänkte typ "Nej, Herr Bapelsin, det gör du fan inte!"
Han var inte sur eller hade en dålig dag. Verkade bara vara väldigt ointresserad av bilar... till min nackdel :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av PierreW »

Ja ibland blir man lite mörkrädd, du skulle lagt in lite snyggt att, "tröttna du på att sälja burgare på donken"? ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Bempa »

Och det är dom som ska se till att vi har trafiksäkra bilar ute på vägarna? Har flera egna skräckhistorier på besikningsmän/kvinnor.
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev:Precis varit och besiktad bilen men fick ombesiktning:
"Strålkastare halvljus, fram höger, inställning felaktig/bländande. "
Besiktingsmannens svar var "Jag har inga verktyg. Måste underkänna bilen... sorry!"
Visst, det är inte hans jobb att mecka men när han inte hade bilar efter eller var på väg att sluta för dagen eller något annat stressande så kan man kanske kolla om någon annan har en skiftnyckel. Jag hade en men fick inte använda den.
Om dom inte ändrat några regler sen monopoltiden så har du RÄTT att fixa fel på plats, minns inte exakt hur regeltexten löd men det var nåt i stil med att det måste göras "i rimlig tid", alltså du får inte ta för lång tid på dej, så det är just justeringar man kan göra, typ lyktjustering.

Det var ju en klassiker förr på förgasarbilar när man kunde justera luftskruven på förgasaren på plats (med SBP's avgasmätare inkopplad) så man fick ner CO-värdet så den gick igenom, sen när den var igenom justerade man upp skruven igen på parkeringen utanför så bilen gick bra :D

Men är du säker på att det inte är en lampa som sitter fel ? ..inte helt ovanligt, fast med HB3/HB4 minns jag inte om man kunde sätta dom fel.

Sen brukar dom flesta ju justera det åt dej, men det är nåt dom FÅR göra, om dom vill, inte SKA göra så det är en bonus isåfall.

Fast det är ganska lätt att ställa in det själv hemma, bara att fixa nån plan yta där man först ritar av ljusbilden på det korrekta lyset, sen flyttar du den till samma ställe framför den felaktiga och justerar tills dte är samma nivå.
Nästa kommentar var att avgasröret låg nära karossen. "Mena du kardanaxeln?" frågade jag då... "Jaha, är det där kardanaxeln? Men då är ju den här fyrhjulsdriven och då får jag inte köra den på bromsrullarna!" sa han då. Jag tänkte typ "Nej, Herr Bapelsin, det gör du fan inte!"
Han var inte sur eller hade en dålig dag. Verkade bara vara väldigt ointresserad av bilar... till min nackdel :(
Jag har haft det problemet många gånger (jag har ju kört bilar med dispens för bromsrullarna i öh.. 14 år nu eller nåt) och förr blev det ofta tjafs, antingen så visste killen vad som gällde, eller så trodde dom på en när man sa det, men i några fall så trodde dom det inte och fick kolla upp det.

MEN, det har inte hänt på senare år, och när jag besiktigade ST205'an i somras så sa jag som vanligt det första jag gjorde när han hoppade in i bilen att "Du vet att du inte får köra denna på rullarna va ?" och han svarade "Javisst, numera kommer det upp en stor varning om det här på handdatorn när bilen har dispens!", vilket ju är väldigt bra.

F.ö finns/fanns det en extremt rallyintresserad kille på bilprovningen i rissne, han kör lancia delta integrale själv och har besiktigat min ST205 två gånger och verkar lika glad varje gång, han babblar en massa och stod och förklarade för sin kollega hur superstrut var konstruerat och fördelarna med det jämfört med mcpherson, typ mer insatt än vad jag är själv.. :)

För övrigt är den där provkörningen på allmän väg väldigt olika beroende på vem man får, vissa kör bara runt hörnet i 10km/h och konstaterar att bromsarna tar, andra gör en riktigt seriös lång provkörning och stampar på bromsen i högre och högre hastighet för att se om bilen drar snett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Ok.
Den här besiktningsmannen gjorde bara ett bromsprov på baksidan av besiktningshuset. Han började med att åka längst bort och när han vände 180° hängde han på rattstoppet så servon skrek! Han gasade upp till ung. 50 km/h och ställde sig så hårt på bromspedalen så han lyfte från sätet. PANG! sa det i framvagnen och jag sa typ "Oj! Var det där ABS:en som gick in" och svaret var inte helt oväntat "Ja, jag tror det..."

Besiktat mina bilar i 8 år på den här stationen (Från början Bilprovningen, nu Opus) och personalen har alltid varit trevlig och tillmötesgående. Den här gubben fick mig att vilja byta station. :-|
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Det gick till slut att gänga på min TRD-växelspaksknopp! :D Tydligen satt det en plastring (utan gängor kändes det som) längst in i knoppen så jag fick använda växelspaken som ett gängsnitt. Det var bara att ha lite kroppstyngd på knoppen samtidigt som jag skruvade så skapades det en gänga i plastringen :)

När jag gjorde service senast så sa mekanikern att oken, klossarna och beläggen bak var så sopslut att dom inte ens gick att renovera. Nya original bromsok bak skulle dessutom kosta 4000:-/styck!!! :wtf:
Som tur var så fick jag köpa väldigt fräscha ok och belägg från Mortil här på forumet. Tack än en gång!

Oken målas röda. Eventuellt ska jag fylla i texten "CELICA" med svart färg senare:
Bild

Målade även centrum på skivorna svarta då det snabbt blir rostigt och fult där:
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Glenn »

Det är ju ok av nån skum lättmetall-legering (typ magnesium), hur 17 skulle dom kunna vara orenoverbara så länge dom inte är fysiskt misshandlade ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Det är ju ok av nån skum lättmetall-legering (typ magnesium), hur 17 skulle dom kunna vara orenoverbara så länge dom inte är fysiskt misshandlade ?
Jadu, jag är ingen mekaniker och hittills har inte min mekaniker sagt något bara för att han ska tjäna extra pengar på mig vad jag vet :P
orenoverbara kanske är att ta i men dom ser väldigt förstörda ut och det kanske är så mycket jobb att renovera dom att min mekaniker inte tycker det är värt att göra det. Jag ska fråga honom på tisdag.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av Fnys »

  • Justera så avgasröret inte ligger emot chassit
Då jag inte lyckades spänna eller flytta det rostfria, hemmabyggda avgasröret själv från chassi eller kardanaxel så lämnade jag in den på verkstad istället men inte heller dom lyckades flytta eller fixera om det så dom värmde på röret och gjorde små bucklor där röret låg emot chassit. Inga jättebucklor som påverkade luftflödet utan bara tillräckligt och alla oljud, skorrningar och vibrationer i chassit är numera borta så jag får anta att dom gjorde ett bra jobb :)

  • Klarglas (tonade), framblinkers
  • Klarglas (tonade), skärmblinkers
Bild

Har även följt massa "kabeldragningar á la hobbyelektriker" ( :evil: ) från batteri till kupé till helljus till instrumentbräda till matta under passagerarsäte till dimljus till instrumentbräda till batteri... etc. etc. etc.!
Bild

Jag kommer alltid hata Grenkontakter som skalar av isoleringen. Måste man inte SKA MAN INTE använda dom!
Pluskabel till helljus förstörd:
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Fnys - Celica GT-Four st205 "Platina pearl"

Inlägg av mortil »

Najs. ser ut å bli kalasbra de där :)
Skriv svar