Darkjak - Celica ST162

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
darkjak
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 22:29:13
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1988

Darkjak - Celica ST162

Inlägg av darkjak »

Tja...
Köpte under sommaren 2007 in en Toyota Celica av 1988 års modell som förstabil. Ursprungligen hade jag bara en tråd på Zatzy om den, men i mitt letande efter bra delar till bilen snubblade jag in på den här sidan. Här gissar jag att min bil kommer få lite mer uppmärksamhet, plus att folk kanske är lite mer kunniga här.


Storyn bakom köpet är följande: Jag hade planerat mitt bilköp sedan innan jag fyllde 18 och tog körkort, men det skjöts upp hela tiden på grund av bristande tid och pengar. Efter lumpen blev det dock dags.
Jag började att leta på blocket, och hittade en Datsun 120y, men den blev såld LÅNGT innan jag frågade ägaren. Därefter blev det en Audi Coupé GT -85, som visade sig vara i allt för risigt skick för att ens bry sig om. Sedan kom en Mitsubishi Lancer som också blev såld i förtid, och sedan en Ford Probe, vars ägare inte svarade på mail och inte lämnade ut telefon. Jag började nästan ge upp på att skaffa en bil den här sommaren. En dag såg jag en Toyota Celica -88 och ringde lite omotiverat ägaren. Han skulle upp till Oslo dagen efter, men gick med på att jag skulle komma över och se om jag ville köpa den. Den här bilmodellen såg så oerhört trist ut på bild, så jag trodde att jag skulle avstå. Men då kom jag och såg den. Bilen var faktiskt riktigt, RIKTIGT snygg, det skadade inte heller med ny koppling, bra motor, inga omöjliga mängder rost, och LJUDET. Jag slog till!

Här är en video över vad som gjorts fram till sensommaren 2008
http://www.youtube.com/watch?v=GzxyJ0bV ... annel_page


[INDENT]Bilen är i suveränt skick motormässigt, dock finns en del att göra innan bilen blir i perfekt skick:

Reparationer:


* Fixa spoiler
* Byt fläktsäkring
* Införskaffa och installera positionslysen
* Rengöra stolar
* Limma om framrutan (tätningsförsök av tidigare ägare är föga vacker)

* Nya fälgar
* Byta vänster dörrhandtag+lås (bilen har varit offer för inbrottsförsök)
* Fixa ny kåpa runt tändningen (det var här tjuven misslyckades sno bilen, han fick upp kåpan, men klarade inte tjuvkoppla bilen)
* Rostlaga, fräscha upp lack.
* Reparera avgas

* Reparera c-lås(s1)
* Regskylltsbelysning



Styling:


* CD-stereo
* Vita blinkers
* Listrensning(s1)

* Dekor
* Emblemrensning
* MC-tanklock
* Byt växelspaksknopp
* Byta antenn




Teckenförklaring:
Kursiv text=Avklarat

Den här listan kommer efterhand att uppdatteras. Vill du veta vad som är gjort, och fastslaget att det SKA göras, kolla den här listan i det här inlägget iställer för att fråga. Kommer efterhand dessutom skriva in på vilken åtgärd som är beskriven på vilken sida, för att göra den här tråden extra lättmanövrerad!
[/INDENT]

Detta är ett budgetprojekt, så dessa detaljer är de enda fastslagna att fixas. Dessutom är detta en bruksbil, alltså ska bilen kunna gå igenom besiktningen utan att jag krånglar med att byta tillbaka en massa till original dan innan bes. (som många här verkar göra).


Men nu är detta bara ett budgetbygge, för att inte nämna förstabil. Man får se vart resan bär. Om det blir av något av tidigare nämnda moddningar, eller om det stannar vid en clean renovering.


Bilen strippades ner, slipades på rost, listrensades, reparerades på sina ställen. Sen var det dags för modifieringarna. Det blev ett MC-tanklock, nya, mindre blinkers i klarglas avsedda för Peugeot 206, och nya, mindre positionslysen. Igår blev det således dags för lack.

Jag efterfrågar starkt hjälp med att hitta ett par bättre baklysen till bilen. Tanketn var från början ett par baklysen i klarglas, men det skulle vara minst lika snyggt med helröda eller svart glas.

En plan från början var att bilen skulle förses med ett Nintendo Wii, istället för radio. Detta innan det visade sig att den varken kommer vara kompatibel med musikskivor, eller DVD-filmer. Dock kommer jag få hålla utkik långt bort i öst, där det förr eller senare säkert kommer en version som klarar ovan nämnda kriterier, och dessutom inte kostar alltförmycket (i japan fanns ju till och med Gamecube med DVD och CD-stöd).

Sedan efterfrågar jag starkt inspiration. Exempelvis vet jag inte vad jag ska göra av baksätet, som inte ens är rymligt nog att bära en jämnårig tjej av modell mindre. Har funderat på ett ljudbygge, men det kostar, plus att det bara är show och inget annat.




Tyvärr gick min bildhost i konkurs, så jag har inga bilder online som jag skulle kunna dela med mig av. Men som sagt kan ni kolla på videon.

Fälgarna jag tänker införskaffa är just nu:

Oxxo Soja
Bild

Dotz/AEZ Lascar
Bild
Bild
Toyota Celica ST162
Senast uppdaterad: 6 mars 2009
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av Jonex »

www.photobucket.com rekommenderas starkt. Välj Free User, funkar kanon.

Sett bygget förut, kanonjobb, en liten reflektion jag gjorde var att min gt4 en gång i tiden har sett ut sådär, det kan man knappt tro.
Ang. bakljusen så finns det inga stylingbakljus till St16X-serien , det går att göra egna genom att använda gamla lysrörsplastkåpor eller bocka plexiglas.
Jag tänker för egen del försöka mig på att bocka egna av plexi men det ligger långt fram i projektet.
Nackdelen är att dom blir olagliga men det blir ju även org.ljusen om du tonar dom.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av R4b13z »

Angående bakljusen så finns de två olika versioner. En till USA-modellen och en till Euro/Japan-modellen.
Ska gå att få tag på Toyota som orginaldel om jag inte är helt ute och cyklar.
81550‑20681 - Höger
81560‑20621 - Vänster

Tror dock dem är rätt pricy. :?
darkjak
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 22:29:13
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1988

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av darkjak »

R4b13z skrev:Angående bakljusen så finns de två olika versioner. En till USA-modellen och en till Euro/Japan-modellen.
Ska gå att få tag på Toyota som orginaldel om jag inte är helt ute och cyklar.
81550‑20681 - Höger
81560‑20621 - Vänster

Tror dock dem är rätt pricy. :?
Tackar, jag har letat som en galning efter de utländska baklysena.

Här är en bild på hur jag har tänkt mig att Celican ska se ut till sommaren. Väldigt mörk, jag vet, men det ska i alla fall på fälgar och en liten monokrom bombflygdekor bakom dörrarna:

Bild
Bild
Toyota Celica ST162
Senast uppdaterad: 6 mars 2009
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av Larco »

Dotz/AEZ Lascar tyckte jag var riktigt snygga!

Här kan du hitta mycket reservdelsnummer mm.
http://www.toyodiy.com/parts/
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Jesper Nilsson
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:52:35
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1994
PostOrt: Flen
Land (Country): Sverige
Ort: Flen

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av Jesper Nilsson »

Ser ju riktigt bra ut ! :D
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av Jonex »

R4b13z skrev:Angående bakljusen så finns de två olika versioner. En till USA-modellen och en till Euro/Japan-modellen.
Ska gå att få tag på Toyota som orginaldel om jag inte är helt ute och cyklar.
81550‑20681 - Höger
81560‑20621 - Vänster

Tror dock dem är rätt pricy. :?
Enligt mig är dom fulare än våra baklampor men det är ju smaksak sen kan man alltid fundera över om dom är godkända
här. Amerikanska bilar får ju se ut hursomhelst, nästan.

Fälgarna var snygga, ska bli kul att se vad du väljer.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
darkjak
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 22:29:13
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1988

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av darkjak »

Tack för råden.

Nästa vecka ska jag hem och damma av bilen. Mina planer för i sommar är:

Nya fälgar
Vinyldekor
Genomskinlig taklucka

Det sistnämnda har jag ungefärliga idéer om hur jag ska genomföra. Tanken är att gjuta av takluckan i gips och sedan fylla i med genomskinlig plast. Min fråga är: vart får man tag i flytande genomskinlig plast. Jag såg på Pimp My Ride nån gång att dom använde det, men jag har noll koll på vad det egentligen var för något.
Bild
Toyota Celica ST162
Senast uppdaterad: 6 mars 2009
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av Jonex »

Bästa / lättaste sättet är nog att ta en akryl- eller plexiglasskiva som skärs till rätt form..
Gjuta egen i plast är nog ingen lek... speciellt inte genomskinlig.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
darkjak
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 22:29:13
Bilmodell: Celica ST162
Årsmodell: 1988

Re: Darkjak - Celica ST162

Inlägg av darkjak »

Det är ett tag sedan jag senast uppdaterade här, men jag tänker mig att det kan vara kul att visa hur slutresultatet blev.
Bild

Bilen rullar på fint och nu när jag börjat leta jobb så börjar det så smått bli dags att sälja.
Bild
Toyota Celica ST162
Senast uppdaterad: 6 mars 2009
Skriv svar