Kribbe's MR2 Turbo -93

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

Blir en fin körning nästa år :) Blir dock lika långt tillbaka. Men där ligger planer på att frakta hem bilen och flyga hem om man inte orkar köra :P

Bild

Ingen mer från toyotacluben som är sugen på att köra? Är öppet för alla sorters bilar
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

Beslutsångest funderar på att ställa av MR2:an redan nu för att spara in lite på försäkringen. För att då kunna lägga lite mer tid och pengar på att bygga på den istället. Ska den bl.a lackeras så går bilen ändå inte att köra med förrän det är färdigt

Samtidigt då tänka på om jag ska köra till Mantorp på Gatebil den 26-27 med den och leka :)

Vänder på varenda tusenlapp nu känns det som så att grejor till huset, skidresa i februari och bilresa med mr2an igen nästa sommar ska gå ihop. Och då besluta hur mycket jag ska göra med bilen till nästa år utan att gå bankrutt.

Kostsamma större planerna för bilen för tillfället:

*Lackera om bilen (riktig färg istället för foilering) Måla orange eller fixa upp den gamla gröna/blåa/turkosa eller vad det nu är för färg
*Bygga om avgassystemet
*Installera Apexi ECU och får den mappad (detta är en av de kostsamma grejorna. Beräknad kostanad för mappning på Autoexperten i Hässleholm är runt 4000kr för en halv dags mappning om allt går som det ska utan hinder)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

Lite dragräcing på Bivaröds flygfält idag. Med hela tryckslangar efter turbon (då en var sprucken) tagit bort mina hemmagjorda ljuddämparinsatser från ändrören så lyckades tiden på 200 meter gå från 10,186 till 9,794 som bäst än så länge.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

9.415 blev det som bäst för mig idag på 201 meter. Ska testa lätta bilen ikväll och se om det gör någon skillnad imorgon, då det blir dragracing då med på samma plats :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Nehä en liten uppdatering så här efter Nyår.

Planerar inför 2016 bilsäsong.

Funderar fortfarande på hur jag ska göra med avgassystemet. En liten tanke jag har är att få ditt två ljuddämpare till. och att ha 3 tums utblås istället för 4 som där är nu. Vad ligger åsikterna på hur ljudnivån blir av detta. Mycket lägre ljud eller knappt märkbart. (Bild på nuvarande system finns på sida 1)
Och för att gå hitech så funderade jag på om man kunde montera ett "cutout" spjäll vid förgreningen så att man kan köra med antingen ett eller två avgasrör för att reglera ljudet.
Går ju att köra med ett rör hela vägen men jag vill gärna ha utblås både på vänster och höger för utseendets skull.

Precisionsritning i Paint hur jag har tänkt :)
mr2 avgasritning.png
mr2 avgasritning.png (1.53 KiB) Visad 4118 gånger
Sen kommer det här ständiga förhalandet med Apexi styrningen. Vill gärna få ditt den men då kommer det för det första kostar lite pengar och jag vet inte hur bilen kommer att klara sig på långresa.
Autodepån i Hässleholm sa att det brukar ta en halv till en dag att mappa för då ca 1000kr i timmen (blir ju allt från 4000-8000kr). Så jag vet inte om jag ska ge mig på detta innan Europaresan.

Så tanken just nu ligger i att se till att bilen blir bra i andra aspekter istället.

1: Fixa annan downpipe med flexrör i då den andra spricker hela tiden (typ Berks downpipe) och då samtidigt flytta ner katen från motorrummet
2:Avgassystem för övrig (se texten ovan)
3:Få bilen lackerad orange istället för foileringen
4:Ny elektrisk turbotrycksmätare som man kan lita lite mer på (Hade tänkt AEMs med elektrisk givare i motorrummet)
5:Mätarhållare A-stolpe
6:Kolla så att termostaten/kylsystemet för övrigt fungerar ordentligt (tempmätaren går bara upp till "rätt" nivå när bilen står still avstängd. Precis som om vattnet från kylaren är för kallt när vattnet cirkulerar.
7: Kanske en Finare aluminiumkylare för de sketvarma klimatet nere i södra Frankrike/Spanien
8:Bygga eller köpa en oilcatchtank för att få väck lite skit i insugsröret
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Lite uppdatering. ett tag sen sist.

Pågår lite allmän småuppgradering av bilen/motorn.

*Fått hem en ny vacuumventil (VTV) till dumpventilen då där inte satt någon innan. Det uttaget på dumpen var pluggat.

*Nya Tryckrör är beställda komplett från turbo till gasspjäll, då dom gamla var av kanske tveksam kvalitet.

*Elektrisk Turbotryckmätare köpt för att slippa långa vakuumslangar in i kupén.

*Avgassystem är under ombyggnad. Får de sista rördelarna imorgon förhoppningsvis och kan svetsa färdigt under påsken. Katalysatorn är här då flyttad en bit bak på systemet för att få bort lite värme ifrån motorrummet och samtidigt frigöra lite mer utgångar för bredbandlambda och sånt för framtida mappningar av bilen. Kommer någon extra ljuddämpare med för att få mer lagom ljudnivå. Kommer bli 3 tums utblås istället för de 4 tums utblåsen där är nu.

*Jag kommer nog på nåt viss uppgradera motorfästena med för att minska rörelsen på motorn för att undvika framtida sprickor i avgassystemet. Antingen powerflex eller den mjukare versionen med hemmagjorda där jag fyller motorfästena med någon siliconliknande massa (hittade några på nätet som gjort detta och det verkar fungera)

*Finns en stor chans att jag testar köpa H&R sänkningsfjädrar med som sänker 20mm då dom gamla kändes trötta på förra årets långrunda runt Europa med fullastad bil

Ska fixa lite bilder med under påsken.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av Spiidfriik »

Motorkuddarna kan du förstärka med rutlim, som man limmar framrutor med. Det "vulkar" med gummit i kuddarna och borde bli bättre än silikon. Jag har testat detta på bakvagnsbussningar med gott resultat. Rutlim köper du hos glasmästare som håller på med bilglas.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Spiidfriik skrev:Motorkuddarna kan du förstärka med rutlim, som man limmar framrutor med. Det "vulkar" med gummit i kuddarna och borde bli bättre än silikon. Jag har testat detta på bakvagnsbussningar med gott resultat. Rutlim köper du hos glasmästare som håller på med bilglas.
Tackar för tipset :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Fortsatta spännande upptäckter när man skruvar. Satt och kollade olika uppgraderingar till motorfästena för mindre rörelse på motorn då downpipen sprack hela tiden förra året.
Och hela tiden kom där upp att där ska vara 4st motorfästen. Och då slog det mig. Jag har inte sett något främre fäste på bilen någon gång. Och mycket riktigt när jag gick ut och tittade. I mer än 5 år har jag kört med 3st motorfästen. Fanns inget främre på motorn. Det
Nu kan man ju spekulera om det aldrig har funnits sen jag köpte den eller om det glömdes nånstans när jag köpte bilen och renoverade motorn på den. Men jag kan inte komma ihåg att jag har sett det.

Men men..... fick man ju svar på den frågan varför röret sprack så enkelt när man körde fullgas med sprätt på dragracingbanan :P

Blir att beställa hem ett från ebay om där inte finns någon här som sitter på ett :)
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av Johnny Blade »

Ojdå! :clap:
Det bakre lär ha tagit lite stryk också då,antar jag.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar