Spiidfriik's Celica ST205 JDM -94

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Om jag köper en 5S pump har den ju fäste för givaren. Så får man trolla lite med 3S drevet så man får dit ett triggerhjul.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Pipedreams »

Men då kan du inte använda gen3 oljetråg utan måste ta det från gen2 eller 5s och de har mycket sämre skvalpskydd och du måste flytta upp oljefiltret till fram på blocket där värmeväxlaren/oljekylaren sitter.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Pipedreams skrev:Men då kan du inte använda gen3 oljetråg utan måste ta det från gen2 eller 5s och de har mycket sämre skvalpskydd och du måste flytta upp oljefiltret till fram på blocket där värmeväxlaren/oljekylaren sitter.
Tackar för mycket värdefull info!
Oljefilter tänker jag flytta ändå (slang) så jag kan köra med ett som är större än till en moped. Skvalpplåt borde väl gå att fixa själv? Trigger är svårare så vore mycket vunnet att kunna köra 5S pump och triggergivare. Gör eget triggerhjul till 3S drevet.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Glenn »

Fnys skrev: Såklart att det är svårt att hitta info då det inte verkar stämma vad jag läst mig till. :) Däremot verkar det finnas två olika motorblock men tillverkningsår spelar ingen roll.
...och vad jag vet så är Toyota väldigt duktiga på att sätta nya artikelnummer på ersättande produkter och till och med modifieringar på befintliga produkter och det verkar inte finnas något nytt artikelnummer på st205:ans motorblock innan 1998:
Detta har ju diskuterats fram och tillbaka rätt mycket på diverse forum, och framförallt på GT-four listan när det begav sej för typ ~15 år sedan, den korta versionen (ur minnet) är att när toyota upptäckte problemen med det nya blocket så ändrade man under produktion för att lösa problemet med sprickbildning, detta ska ha skett under 1996.

Det är möjligen det som åsyftas med "thick" resp "thin" block i vissa sammanhang.

Ändringen som skedde långt senare var afaik nåt helt annat, jag är inte ens säker på att den (senare) hade inträffat när detta började diskuteras.

Om man verkligen vill forska på det så har det som sagt diskuterats innan, om det finns ett arkiv på GT-four-listan nånstans så är det nog ett bra ställe att börja på.

..Sen finns det ju "stålblocken" som användes av TTE också, dom satt nog aldrig i produktionsbilar över huvud taget, Spider som hängde här på TCS förut hade ju ett sådant som han köpt av nåt nedlagt rallystall.
(Han hade även en X-tac-låda ny i trälåda avsedd för GT-four, även den från samma stall, vill minnas att nypris för en sådan låda var ~400000 SEK från toyota enligt nån tidning jag har.)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Pipedreams »

Lite tveksam till att det är stålblocket i den. Det är så hårt att det fodrar man inte om om det inte varit riktigt ras. Och bara ett block går på närmare 20000:- Kan ju vara ett riktigt fynd om det nu skulle vara det riktiga. Det blocket är 2,5-3mm lägre än ett standardblock så det går ju att höra sig för vad de stoppat i för kolvar. Har de bara köpt vanliga hyllvärmarkolvar så är det inte stålblocket.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Idag beställde jag turbo. Borg Warner S200SX-E 57mm kompressorinducer och 0,83 a/r avgashus T4 twin entry.
Blir att göra eget triggerhjul till 3S drevet. Blir nog 24-2. Ska köra VEMS motorstyrning då jag redan har ett sånt på hyllan.
5S motorn verkar inte ha gått långt, den ser väldigt bra ut rent okulärt. Farsan mätte upp lagerlägena på veven åt mej och de är helt runda.
Frågan är om jag ska strunta i att borra blocket utan bara hona det?
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Pipedreams skrev:Lite tveksam till att det är stålblocket i den. Det är så hårt att det fodrar man inte om om det inte varit riktigt ras. Och bara ett block går på närmare 20000:- Kan ju vara ett riktigt fynd om det nu skulle vara det riktiga. Det blocket är 2,5-3mm lägre än ett standardblock så det går ju att höra sig för vad de stoppat i för kolvar. Har de bara köpt vanliga hyllvärmarkolvar så är det inte stålblocket.
Jag är också skeptisk till att det skulle vara ett riktigt stålblock.
Samtidigt, varför skulle man fodra om ett vanligt block? Borde vara både billigare och enklare att bara köpa ett friskt block? Eller är även standardblock svårt att få tag på?
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Glenn »

Det står ju faktiskt inte att det är ett stålblock eller från TTE, utan bara "rallyblock" och det kan man ju tolka som man vill,

Jag ser ingen anledning till att borra om loppen är fina, och det kan man ju mäta upp.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Spiidfriik
Inlägg: 157
Blev medlem: tor 03 dec 2015, 09:15:34
Bilmodell: Celica GT-Four ST205 JDM
Årsmodell: 1994
PostOrt: Piteå
Ort: Piteå

Re: Celica ST205 JDM -94 5S-GTE

Inlägg av Spiidfriik »

Turbon har kommit. Bara resten kvar... =) Cylindrarna är uppmätta och är inte 100% runda, men nära. Så jag tror jag struntar i att borra.
Kan inte hitta något som tyder på att det är en WRC, annat än chassinumret.
ST205 JDM -94
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Skriv svar