Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Hornlund skrev: tor 23 nov 2017, 12:06:17 Intressant att följa med under vägen till en tävlingsklar bil, finurligt med bilderna för buren. Är reglementet fortfarande så att du kan bli tvungen att sälja bilen om den går som ett skott runt banorna sen?
Det stämmer bra. Priset är i dagsläget 6500:- så jag kommer att förlora pengar. Men alla hobbies kostar. Så resonerar jag.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Akter

Nu fick bilen backas in för att jag skulle slippa springa runt den hela tiden när bakänden skulle byggas.
Jag började med att kapa upp baktill för att underrlätta för eventuell riktning.
Bild

Monterade en fyrkantsprofil med samma profil som frontgrinden. Annars fanns liksom inget att fästa bakluckan i. Det blev ganska bra avstånd som motsvarar gummilisten.
Bild

Så svetsades bakluckan fast i profilen och ett par distanser högre upp. Enligt reglerna så får man kapa av och svetsa fast nederdelen av bakluckan på det här sättet. Nackdelen blir en hög lasttröskel som inte Glenning skulle ha gillat. Men det blir stadigare och lättare att rikta om någon skulle missa bromspedalen.
Bild

Här har mer av butiksinredningens hyllor fått sätta livet till. Jag har täckt hålen efter bakljusen.
Bild

Sett lite mer från sidan.
Bild

Här har jag även format plåtar för att täcka avsaknaden av bakre stötfångare.
Bild

En bild till, men saknas det inte något?
Bild

Jo, det gjorde det. Uttag i plåten och så fixa dit ett slutrör. Det är detaljerna som gör det :lol:
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

Va ju smart det där med bakluckan, sitter överdelen låst med "huvlåspinnar" sedan?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Dags att sätta färg på tillvaron

Innan vi kommer till utvändig färgsättning visar jag lite bilder som visar mina lösningar på en del småsaker som måste fungera.
Huvudströmbrytare som man når från förarstolen är obligatorisk men den ska också gå att döda utifrån och då vid framrutan på vänstersidan. Jag använde en chokevajer av universalmodell.
Så lider jag av någon åkomma som gör att jag vill att det ska se hyggligt ut också.
Bild

Plastrutor är bra då de inte går sönder. Det är viktigt att det är rätt plast. Det ska vara polykarbonat och inget annat. Här vet jag att det fuskas massor i sporten men det finns ingen anledning då det inte kostar en förmögenhet. Köper man 1mm vilket är det tunnaste tillåtna kan man klippa med sax vilket gör det enkelt att forma.
Bild

Svårt att se på bilden men det är Corollans original spolarbehållare som jag gjorde en hållare till som placerades på golvet på passagerarsidan.
Bild

Roligt att sätta i nya grejer. Stol och bälte får man ju behålla vid försäljning av bilen så det finns ingen anledning att snåla. Bilen målades vit invändigt förutom golvet som målades grått.
Bild

Även ratten får man nu för tiden behålla. Om man ersätter den med originalratten vid försäljning.
Bild

Så med god kontakt med teknikern som utfärdar vagnboken så gick det alldeles utmärkt.
Bild

Som infödd jämtlänning fick det bli jämtlandsfärgerna på den japanska kvalitetsvagnen.
Bild

Här är den avmaskerad för första gången inne i garaget.
Bild

Nästan klar. Ute i sommarljuset. Lite småsaker som pilar som markerar bogseröglor återstår här. Jag inser att det finns en massa småsaker jag gjort som tagit tid som jag inte fotograferat under arbetet. Som stänkskydd, huvlås, dörrlås mm.
Bild

Fler bilder ute i det fria.
Bild
Bild
Bild
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

:thumbup:

Är det plexiglas i alla rutor utom vindruta?
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Glenn »

polykarbonat, inte plexi, stor skillnad, polykarbonat är mycket tåligare, man gör exempelvis moppehjälmar i polykarbonat.

Polykarbonat kan ofta kallas lexan eller makrolon, fast det är registrerade varunamn, detsamma gäller iofs plexiglas som egentligen är PMMA (polymetylmetakrylat)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Bempa »

Glenn skrev: fre 01 dec 2017, 10:32:11 polykarbonat, inte plexi, stor skillnad, polykarbonat är mycket tåligare, man gör exempelvis moppehjälmar i polykarbonat.

Polykarbonat kan ofta kallas lexan eller makrolon, fast det är registrerade varunamn, detsamma gäller iofs plexiglas som egentligen är PMMA (polymetylmetakrylat)
Sorry my bad, menade såklart polykarbonat eftersom Codriver skrev att han använde det, går fort i hockey ibland vet du ;)
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Glenn »

Var inte meningen att hacka :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av cheetah1 »

Den där ser ju inte ut som att den väger nåt.. Ser närmast ut som att du måste vikta ner den så den inte ska sväva iväg när som helst... Skruva inte på värmarn för högt, då får du nog montera flygradio och transponder...
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Corolla AE101 -97 folkrace "HemtjänstCorollan"

Inlägg av Codriver »

Bempa skrev: fre 01 dec 2017, 08:06:31 Är det plexiglas i alla rutor utom vindruta?
Som ni redan har rett ut i tråden är det polykarbonat.

För att svara på den egentliga frågan: Ja, det är plast i alla rutor utom framrutan.
Ska man byta framrutan måste plasten vara minst 3mm och den är rätt repkänslig även om man köper dyrare varianter som ska vara ytbehandlade mot repor. I denna typen av motorsport förekommer det ofta rätt mycket gegga på rutan som då hjälper till att skapa reporna tillsammans med torkarbladen.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
Skriv svar